Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høy klakking i dieslbil saab 93 1,8 TDI 2007


Anbefalte innlegg

Har fått en lei "klakkelyd" i bilen. Har hele tiden trodd at det var en eksoslekkasje. Det høres litt sånn ut. Har hatt den på to eksosverksteder men de finner ikke noe. En av de sa at det mulig kommer fra clutch, girkasse. Vi smalt oppi under på en kant for ett par måneder siden. Rett etter det kom lyden, og derfor slo vi oss til ro med at det var eksos.

 

Er det noen som har noen ide om hva det kan være. Høres ut som en litt overdreven dieselklakking. Kommer hardere jo mer belastning det er. Nå man slipper ut clutch på lavt turtall foreksempel og gir på kommer den og forsvinner litt når turtallet går opp. Skal ha den på versted snart men er veldig spent på om hele driten har gått til H**.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ser at ingen andre her har svart. Først vil jeg skrive at jeg kjenner ikke akkurat din bil. Men har erfaring med VW med og uten turbo, bensin / diesel og diverse andre motorer. V8, påhengs, gressklippere, motorsag, mc, moped, store marine-motorer, 4 takts tosylindret / ensylindret luftavkjølt gravemaskin / traktormotorer. Men alt dette er stort sett på hobbybasis.

 

 

På en 85 Mercedes W123 2.0 bensin, forgasser med overliggende kamaksel, laget klakkelyd ved dårlig oljetrykk. Klakkelyden kom fra kam / ventiler. Det dårlige oljetrykket kom seg av uorginalt oljefilter. Oppdaget senere en permanent skade på kammen som laget tikkelyd.

 

Dersom det er typisk ventiltikkelyd, så kan lyden komme av skadet overflate på kamaksel.

 

Tikkelyd kan også komme av lekk eksosmanifoil. Har vært ute for dette både på MC og bil. Det kan også være lekkasje på ventiltetning (sjekk om det kommer eksos ut oljepåfyllingslokk).

 

At lyden kommer og går med ulike turtall er ikke så uvanlig.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar.

 

Jeg har satt den på verksted i dag. De hadde selvsagt ikke tid på merkeverksted men det ble ett annet som skal være bra.

 

Jeg har da tydelig selv sett at det har kommet eksos fra under foran bilen. Spesielt når det var kalt og man ser det tydelig Så jeg skjønner ikke helt dette med at den ikke har noe lekkasje.

 

Ståle

Lenke til kommentar

Eksos som du ser under bilen kommer fra webasto'n som er på bilen din. Helt vanlig, dette vises selvsagt bedre når det er kaldt ute.

 

Kommer ikke lyden i fra fronten? Kunne tippe det kom i fra endeledd, drivledd eller noe slikt.

Men du får også en "klakkelyd" fra webastoen av og til, men den høres kun hvis du står utenfor.

For å pirke så er det TiD og TDI :)

Lenke til kommentar

Har også fått tips på at det kan være vannpumpen som bråker?

 

Den står på verksted nå. De vil ikke si noe om hva de tror det er, litt irriterende. . De sier bare at de driver og tar løs registerreima. Det høres jo ikke akkurat billig ut.. :/

Lenke til kommentar

Det kan være mye rart. Som du sier kan det være vannpumpe, men kan også være dårlig oljetrykk (som regel for lite olje), problemer med clutch/girkasse osv.

 

Registerreim-bytte er ikke så billig nei... Nå vet jeg ikke hvor mye plass det er i motorrommet på den bilen, men min erfaring er at det er dyrere jo nyere bilen er pga mindre plass å skru på og flere deksler å demontere. Regner med de sjekker vannpumpe og alt det når de tar av regreima. Får håpe du ikke blir helt ruinert :)

Lenke til kommentar

Da har de pakket den sammen på verkstedet jeg satt den. Så leveres den til SAAB. Der ble det byttet regreim og vannpumpe for under ett år siden.

 

Andre dyre ting vi kan komme på ? Hva skjer når oljetrykket forsvinner. Har ikke fått noen varselamper på olje som jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Hydrauliske ventilløftere er nevnt på verkstedet? Hva vil det koste tro? Er dette noe jeg burde reklamere til brukbilselgere på.

 

Ettersom han solgte meg en bil i 100% teknisk stand som det sto i annonsen. Etter det er turbo og dynamo byttet. Dette tok han på sin kappe.

 

Også dette virker som en relativt dyr affere. Bilen er gått 169 000 og har visstnok tatt alle service ved merkeverksted.

Lenke til kommentar

Hva var feil da du byttet turbo ?

 

Vanlig feil/slitasje på turbo er lagerene.

Siden lagrene i turboen trenger mye smørning så er oljetilførselen til turboen ganske stor.

Hvis det oppstår en oljelekkasje i turboen tømmes mororen ganske så fort for olje og er gjerne tom i løpet av minutter, oljelampa lyser ofte alt for sent.

Har dette skjedd hos deg kan det være skader som har oppstått p.g.a. turboen.

Får du for lite olje opp til kamakslene i toppen eller til rådelagrene i motoren kan du lage slitasje som senere blir værre når det først har oppstått varmgang og riper.

 

Hvis du har hydrauliske ventilløftere så vil ikke de virke ved for lavt oljetrykk.

Skal ikke være noe problem da ventilen vil bli stående oppe og ikke nede i sylinderen.

 

En mulig feil kan være koksing i innsug.

Du har en 1,8 TurboDiesel. SAAB 93 mener jeg har EGR ventil.

EGR ventilen resirkulerer eksos ved lave turtall for å forbrenne uforbrent diesel.

Problemet er at den forårsaker kosing/opphoping av uforbrendte og forbrendte eksospartikler.

Dette avleirer seg der det er kaldest og det er i innsuget. Når det blir for mye vil det løsne biter av dette stoffet. Disse bitene er ofte små og myke/seige og vil gå uhindret igjennom motor og ut eksosen. Men det kan løsne større biter som da vil sette seg fast i åpningen til innsugsventilen og gjøre at den ikke lukker seg helt.

Du vil da få banke/klakkelyd. Det kan komme av stempelet som banker opp i ventilen eller mekanismen i toppen som skal åpne ventilen får dødgang og lager lyd.

Er det stempelet som treffer ventilen er ikke dette bra og du må da mest sannsynlig ta av toppen for bytte av en ventil og sliping av ventilsetet.

Ventilen og jobben med å slipe setet er ikke dyrt, men selve jobben med å plukke ut toppen er høy p.g.a. sinnsyke priser på verksted.

Vil tippe ca. 25-40k for hele jobben. Avhengig av hvor mye testing verkstedet syntes er nødvendig og om de overdriver det som er nødvendig å gjøre med toppen og vilket verksted.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Høres ut som du vet hva du snakker om.

 

Da jeg kjøpte bilen brukt(forhandler) i juni merket jeg fort at turboen ikke virket. Den ble da byttet på garanti. Jeg har også snakket med SAAB ett annet sted i dag. Og de sier at ventiler skal justeres hvor 60 000km og at mange er litt sløve med det på verkstedet i forbindelse med service. Jeg har jo ikke gjort noe spesielt for at dette skulle oppstå. Det har ikke lyst en eneste lampe for olje eller noe annet. Siden jeg fikk beskjed om å følge med på olja fordi det er turbo har jeg gjort nettopp det.

 

Verkstedet Thrane&steen i asker som har hatt servicene bilen siden den var ny skal ta den inn til uka. Får krysse fingerne for at det er noe garantigreier, at de har kåle til noe ved bytting av turbo eller noe sånt. Jeg har ikke gjort annet enn å kjøre normalt, og byttet olje på godkjent verksted.

Lenke til kommentar

Da har verkstedet sagt sitt.

 

Det er svinghjulet, clutchen og starteren..

 

De mener dette kan være brukerskyldt.

 

At jeg har startet bilen mens den har gått (hvorfor skulle jeg gjøre det?) og så har starteren slått inn i svinghjulet osv..

 

Konspirasjonsteori mellom verksted og selger slik at han slipper å dekke dette på garanti ? Eller faktisk mulig ?

 

Andre teorier som ikke går ut på at jeg selv har forårsaket dette ?

Lenke til kommentar

Da har verkstedet sagt sitt.

 

Det er svinghjulet, clutchen og starteren..

 

De mener dette kan være brukerskyldt.

 

At jeg har startet bilen mens den har gått (hvorfor skulle jeg gjøre det?) og så har starteren slått inn i svinghjulet osv..

 

Konspirasjonsteori mellom verksted og selger slik at han slipper å dekke dette på garanti ? Eller faktisk mulig ?

 

Andre teorier som ikke går ut på at jeg selv har forårsaket dette ?

Jeg trodde problemer med svinghjulet ++ er et vanlig problem på dieselmotorer som fikses på garanti/reklamasjon ? Det er ihvertfall man VAG eiere som har erfaringer med dette problemet.

Se bare på dette forumet: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-5/224594-ubalanse-i-svinghjulet.html

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Saab har problemer med svinghjulet på dieselen (dual mass flywheel). Det er ihvertfall et velkjent problem med Ford Mondeo og Transit at startmotoren er utsatt for metallspon fra defekt svinghjul, det kan også være tilfellet med Saab 9-3. Det er litt suspekt at verkstedet ikke vurderer denne muligheten, og heller beskylder deg for å ha lekt med nøkkelen.

Lenke til kommentar

CNN.. Akurat. Det blir en regning på ca 31 tusenlapper. Ille akkurat kult å måtte betale dette om det egentlig er en garantisak .. Selgeren har påtatt seg å betale halvparten. Men han ombestemte seg etter at verkstedet la frem teorien om at jeg hadde ødelagt dette selv. Litt dårlig gjort av verkstedet å blande seg inn i slike saker vel? Hvis de ikke kan være 100% sikre. Nå

Er det i gang med å argumentere og sikkert krangle med selgeren igjen da. Takk til verkstedet!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...