DesertGlow Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Slutt på gratis nettaviser? Det kan snart bli slutt på gratis nettaviser. De fleste store nettavisene i Storbritannia tar allerede betalt for sine tjenester, enten i sin helhet eller delvis Les artikkelen her Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 huff! Tviler på at det blir vanlig i norge med det første da , men allikevel. Skremmende utvikling Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Akk, at internettet skulle måtte bli til dette. "Free" my ass Her er iallefall en som vil stoppe å lese 9/1 av alle nettaviser når dette skjer. Av alle nettaviser jeg leser er vel HW.no den eneste jeg kunne tenke meg å betale for... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Selv om jeg er innom VG vær dag så trur jeg ikke kommer til å bruker penger for å se på nyheter. Lenke til kommentar
Leoron Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Sammen kan vi lage en egen gratis side som oppdateres av oss. Vi er mange nok til å holde den oppdatert 24/7. Hvis det blir betaling, så kommer det mange gratis "hjemmeutgaver" av nettaviser som sikkert blir bra oppdatert. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Sammen kan vi lage en egen gratis side som oppdateres av oss.Vi er mange nok til å holde den oppdatert 24/7. Hvis det blir betaling, så kommer det mange gratis "hjemmeutgaver" av nettaviser som sikkert blir bra oppdatert. Og dette tror du blir lovlig? Tror nok at de får passert gjennom noe ja Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Vet ikke om det er så aktuellt her heller jeg. Mener at vg.no går med overskudd som det gjør pga reklame. Lenke til kommentar
JonaSven Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Synes det er sikkelig dumt at man må betale for all ting. Personlig nyter at jeg kan bare surfe rundt på aviser og hjemmesider uten å betale. Internett var engang et sted hvor man ikke måtte betale for noen ting... (foruten å ha tilgang til det) Akkurat som at man kunne for lenge... lenge, lenge siden parkere bilen nesten hvor man ville i Oslo uten å betale. Nå er det sånne teite parkerings automater overalt... snart må vi sikkert betale for den lufta vi puster!! Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Ja. Var det ikke IGN som innførte prinsippet - det er bedre (les mer lønnsomt) med 10 lesere som betaler enn 1000 som 'kun' stikker innom.. Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 tar f.eks vg penger for at noen skal se på nyheter hos de, vil sikkert 9 av 10 gå noen andre steder. hos de som IKKE tar penger. og da vil alle reklamere hos de fordi det er der alle går og da blir de store (så begyner de å ta penger) tviler på at mange er villige til å betale for sånne ting i norge!!!! Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg tror at betaling for tjenester på nett kommer i stor skala i løpet av et par år siden det er ytterst få nettaviser o.l. som faktisk går med overskudd. Det er begrenset hvor lenge et firma kan kaste penger ned i et tilnærmet bunnløst hull før de finner ut at de enten har tapt nok eller ikke har mer å gå på. Og grunnen: Ikke nok penger å tjene på reklame og når stadig flere i tillegg bruker pop-up-stoppere o.l. 'ødelegger' de på sikt både for seg selv og oss andre fordi inntektspotensialet da blir enda mindre. Kort og godt: The free ride is over. Og folk som fortsetter å kjøre med reklame og driver billig ved å ikke selv produsere sine egne nyheter (det er jo det som koster - å klippe/lime eventuelt skrive litt om er jo ikke noe jobb sammenlignet med å skrive en sak fra bunnen av) vil nok også slite en del. De som 'produserer' ordentlige nyhetssaker vil nok slå knallhardt ned på steder som gjengir de sammen sakene uten å betale for å gjengi dem. Har selv prøvekjørt Nettavisen sin reklamefrie løsning et par uker (koster 20 kroner uka hvis man betaler med mobil) og det er faktisk utrolig behagelig. Men det blir jo klønete hvis man skal betale overalt - løsninger som dekker f.eks. et visst antall nettsteder i et 'samarbeidsnettverk' for en samlet pris er vel bedre. Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Betaler aldri for noenting på Internett. Det finnes alltid alternativer. Da går man heller dit. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Enig med "Gabriel_X"... Hvis det noen gang blir slik at de største nettavisene tar litt betalt, så tror jeg det raskt vil dukke opp mange private hjemmesider som kopierer nyheter fra store nettaviser å legger det ut. I tillegg blir det sikkert også mulig å lese nettaviser ulovlig uten å betale for det. Akuratt som med ulovlige cracks/serials til programmer som er piratkopiert. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Men det blir jo klønete hvis man skal betale overalt - løsninger som dekker f.eks. et visst antall nettsteder i et 'samarbeidsnettverk' for en samlet pris er vel bedre. Tja.. en løsning hvor du velger "pakker" med internettsider inkludert og forhåndsbetalt i internett abonnementet kunne vel vært noe. Noe lignenede som forskjellige kabel/satelitt tv selskaper tilbyr. Slik at man f.eks kunne velge Telenors "internett familie" som inkluderer tilgang til alle de vanlige nyhets-sidene og barne/småspill sider osv .. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Men det blir jo klønete hvis man skal betale overalt - løsninger som dekker f.eks. et visst antall nettsteder i et 'samarbeidsnettverk' for en samlet pris er vel bedre. Tja.. en løsning hvor du velger "pakker" med internettsider inkludert og forhåndsbetalt i internett abonnementet kunne vel vært noe. Noe lignenede som forskjellige kabel/satelitt tv selskaper tilbyr. Slik at man f.eks kunne velge Telenors "internett familie" som inkluderer tilgang til alle de vanlige nyhets-sidene og barne/småspill sider osv .. Ja det hadde jo fungert Det er jo ikke mye som skal til for at nettaviser skal tjene litt. Et par kroner fra hver leser burde være nok Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Det er jo ikke mye som skal til for at nettaviser skal tjene litt. Et par kroner fra hver leser burde være nok Jepp - det burde holde det, en bra nettavis selv i Norge har jo et betydelig antall lesere. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Sorry guys - dobbeltpost og har ikke noen sletteoption Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Det er jo ikke mye som skal til for at nettaviser skal tjene litt. Et par kroner fra hver leser burde være nok Jepp - det burde holde det, en bra nettavis selv i et lite land som Norge har jo et betydelig antall lesere. Tror dog det er lenge til nettaviser begynner å ta betalt. Men at det skjer er ganske sannsynlig. Når noe som smått begynner å skje i andre land tar det minst et par år før trenden sprer seg til Norge. Lenke til kommentar
tarpoon Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Det er et lite paradoks at vi ikke er villig til å betale for innhold på internett, men betaler villig vekk 10 kroner for et dårlig MMS-bilde, ringetoner, vitser osv. Hvorfor betale i dyre dommer for dårlig innhold til mobilen, men ordentlig innhold på nettet som nettaviser uten reklame ikke er interessant... Selv tror jeg uansett at nyhter får man tak i vha. tjenester som Slashdot og et utall av weblogger der medlemmer scanner nettet for nyheter. Jeg har allerede lastet ned et program der du kan legge inn RSS-feeds fra diverse nyhetstjenester og weblogger. [sharpReader] Norske nettaviser burde kanskje følge samme eksempel som f.eks New York Times, som har ferske nyheter gratis, mens tilgang til arkivet er gratis. (Man kan alltids lese eldre nyhter i googles cachesystem ) Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Selv tror jeg uansett at nyhter får man tak i vha. tjenester som Slashdot og et utall av weblogger der medlemmer scanner nettet for nyheter. Dette vil sikkert skje, men da er ikke nyhetene sylferske lenger - og det vil sikkert bli lagt inn sperrer slik at man med kun et abonnement eller fra kun en IP-adresse IKKE kan gå inn og sjekke nyheter hvert 5 minutt døgnet rundt med f.eks. et automatisk innsamlingssystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå