Gå til innhold

Trenger hjelp/tips...kan ikke no jeg!

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Håper det er noen våkne her på forumet nå, for jeg trenger litt hjelp!!!

Jeg har sitti oppe hele natta og bygd min første PC med AMD. Maskina er oppe og går den, men det er noen småting jeg lurer på.

Jeg kjøpte (etter anbefalinger av kamerater, lest her på forumet og lommebokas tilstand) følgende:

Asus A7v133 hovedkort

AMD Tbird 1.33

Zalman 5005 (husker ikke resten i farta, men det er den med sånn viftestyringssak i pakka)

Det jeg lurer mest på er...på vifta på Zalmanen er det jo pil hvilken vei den flytter lufta. Og nå er jeg enten så trøtt at jeg ikke vet hvem jeg er, eller så er jeg veldig usikker. Skal ikke vifta blåse luft NED på kjøleribba/prosessoren? Jeg ser nemlig at pila peker OPP og kjenner jo at den blåser luft vekk fra ribba...er dette riktig eller har jeg fått en feilmontert sak fra Zalman?

( litt lettere forvirra på dette her, er ganske n00b når det gjelder sånne ting)

Så en annen ting. Jeg satte hovedkortet mitt i jumperfree modus, og skal det da ikke finne ut prosessoren min automatisk? Når den starter opp rapporterer den at det er en 1000MHz? Jeg har da kjøpt meg en 1333 for svarte...Jeg prøvde meg litt fram med multiplier på 11.5/12 og satte opp hertzen i BIOS og da fikk jeg jo mye rart (1256MHz, 1344MHz osv.) Så hva må jeg gjøre for at det skal bli riktig? Jeg har ikke lyst til og overklokker prosessoren min, men vil ha den på det jeg kjøpte den som! Så hva må jeg gjøre?

Ok, nå begynner jeg å bli rimelig trøtt, håper noen snille sjeler her kan svare meg, er litt lettere frustert nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det med vifta har ikke jeg peil på, men skulle tro at den skulle blåse nedover. Har hørt om noen som suger istedenfor, husker ikke hvem/hvor..

Når det gjelder prosessoren... Jeg skulle tro multiplieren skal være 10 og FSB 133 (10*133=1330)

Tror FSB'n pleier å stå på 100 default.. det stemmer med 1000Mhz som du fikk.

Lenke til kommentar

Takk runeh, det med 10x133 stemte bra det (jeg er bare duuum)

Men hva med vifta mi?

Når jeg kjører Asusprobe melder den at tempen på prosessoren er på 59 celsius. Jeg har hatt på Artic3, men er litt usikker på den monteringa av Zalmanen. Du skal jo stramme til diagonalt til skruene får kontakt står det. Jeg gjorde det, men det strammer ikke til...litt vanskelig å forklare dette, men de store mutterene som er mellom hovedkortet og selve kjøleren går rundt. Er den da riktig montert eller har jeg gjort noe helt haraball?

Skal det stoppe opp når du skrur hvis det er riktig montert? Jeg er lettere usikker, og har liten lyst til å svi min første AMD........

Er 59 grader mye med AS3 og vifta på fullt kjør?

(jeg har skrudd opp max hastighet på rheostaten)

Lenke til kommentar

Hmm.. 59 grader hørtes mye ut.

Jeg har en GlobalWin CAKII38 (&%¤#% bråk !!)på min XP1800, og ligger rund 45 grader idle.

Regner med at det fulgte med en inst. manual .. uansett, her er en til med bilder, om det hjelper noe.

http://www.zalman.co.kr/english/product/pr...stall+%28AMD%29

Men, som sagt, dette med vifter og kjøling generelt er jeg ganske grønn på, så det kan lønne seg å vente til noen med litt peil våkner :smile:

Good luck !

Lenke til kommentar

At skruene går rundt tyder bare på at du har brukt litt liten liten kraft når du festa distansemuttrene til hovedkortet.

Når disse dras rundt er skruene skrudd helt ned og da skal fjærtrykket sørge for rett kontakt mellom CPU og kjøler. Så det høres forsåvidt greit ut.

Lufta skal såvidt jeg vet blåses ned mot kjøler.

59C ved idle er mellom 10-15 grader for høyt, men sjekk temperatur i BIOS for å være sikker.

Temperatur proben på ASUS korta er forsåvidt kjent for å gi feilmålinger.

Jeg råder deg til å ta av kjøler og sjekke kontaktflaten på kjøler. Goop'en gir deg en indikasjon på dette.

Husk at det skal være et veldig tynt lag med goop. En skal nesten se prosessoren gjennom laget man smører på. Jeg legger på et par perler midt på CPU'en og smører dette ut med et plastkort e.l. VISA og mastercard går like bra :smile:

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...