Gå til innhold

hvor mange hd'er kan jeg ha?

Leoron

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på om du har helt rett med maks 24 disker/devices. Jeg hørte en plass at når alle bokstavene var brukt opp, så kunne du bruke aa: og ab: osv. Er ikke sikker på bokstavene, men poenget var at det var to stasjonsbokstaver.

Ehhh jeg vil gjerne se hvor du får det fra før jeg tror på deg. Han hende det er noe nyere system som kommer som er slik, men jeg tror ikke det er på Windows 2000 eller XP. Jeg hadde så veldig peil akkurat da, men jeg var nesten sikker på at det ikke er 2 bokstaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og hva er den lureste måten å fordele dette på.

Jeg skal ha brenner og cdrom selvfølgelig.

Jeg har lyst til å sette to store s-ata disker som raid0.

og én mindre ata 133 eller ata 100 til OS.

Altså oppsettet blir:

1.stk. dvd eller cd brenner

1. stk. dvdrom

1. stk ata 133 disk til OS

2 stk. s-ata disker i raid0

Vil dette la seg gjøre helt fint uten å måtte gå til innkjøp av en pci kontroller eller andre duppeditter?

OG: Har noen et forslag til den ata 133 disken.

Den bør være rimelig kjapp og ikke så altfor stor.

Hvorfor kjøpe en ATA133 disk til OS og bruke S-ATA til lagring? Du har mer bruk for ytelsen på OS-disken enn på fildiskene, når det gjelder rent praktisk bruk. Kjøp en Raptor S-ATA som OS disk og smekk inn to stillegående Seagate-disker på 120GB eller noe som fildisker.

Ellers, lykke til! :woot:

Enig med tanken, men hvorfor bruke Seagate når man likevel kjører en WD Raptor som kjører på 10 000 rpm. Må vel være smartere å kjøre 2 WD Caviar disker som fildisker ettersom de er stille nok, og iallfall raskere enn Seagate. Mer stille enn Raptor er de jo iallfall.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på om du har helt rett med maks 24 disker/devices. Jeg hørte en plass at når alle bokstavene var brukt opp, så kunne du bruke aa: og ab: osv. Er ikke sikker på bokstavene, men poenget var at det var to stasjonsbokstaver.

Ehhh jeg vil gjerne se hvor du får det fra før jeg tror på deg. Han hende det er noe nyere system som kommer som er slik, men jeg tror ikke det er på Windows 2000 eller XP. Jeg hadde så veldig peil akkurat da, men jeg var nesten sikker på at det ikke er 2 bokstaver.

Som jeg sa, jeg hørte det en plass. Jeg sa ikke at det ble sånn. Jeg fant ikke noen kilder på nettet som sa noe om det, så jeg tok en ledig partisjon på disken min og begynte å lage mange små.

Konklusjonen ble dermed at det kan være maks 24 stasjonsbokstaver. :p

Selvsagt benyttet jeg anledningen til å ta screenshot av dette 8)

Bildene kan bli sett her og her

Lenke til kommentar
Konklusjonen ble dermed at det kan være maks 24 stasjonsbokstaver. :p  

Selvsagt benyttet jeg anledningen til å ta screenshot av dette  

Bildene kan bli sett her og her

Hehe så du testet ja. Hehe så bra. Var ikke det litt kjedelig først å formatere den og så dele den i så mange deler bare for å sjekke det?

Så vidt jeg vet er det vel i Linux man kan ha aa: ab: osv.. usikker på hvordan det funker i praksis da jeg ikke kan noe om OSet  men det er ihvertfall mye brukt på større ftper

Det må være på skikkelig store FTP'er også for de aller fleste har jo bare ett par stasjoner. Har faktisk aldri sett en med aa: ab: eller no. Det er jo ganske unødvendig etter min mening. Er nok de største servere som er det. Som sagt har ikke jeg så har ikke så peil. Det virker uansett så unødvendig å ha så mange partisjoner.

Jeg har 960GB og har bare opp til j:, en stasjon til hver harddisk og det er med en cd-brenner også. Hadde vært kult å raide det sammen til en stasjon på c: som er 960GB. Det er vel ikke til å anbefale er det vel. Særlig ikke når harddiskene er forskjellig?

Lenke til kommentar
Hehe så du testet ja. Hehe så bra. Var ikke det litt kjedelig først å formatere den og så dele den i så mange deler bare for å sjekke det?

Neh.

Det var en "trashcan" partisjon som jeg hadde installert en prøveversjon av win2003 server på (den som fulgte med pc-world for ei stund sida).

Det var bare å slette partisjonen og deretter legge til småfolket. Tok maks fem minutter.

Jeg har alltid tenkt på å gjøre det, men det har bare ikke blitt noe av det. Men, nå er det gjort :D

Lenke til kommentar

Det er mulig å ha flere harddisker enn du har bokstaver, men harddiskene bruker ikke aa, ab osv.

Du kan i Windows XP opprette en diskpartisjon og koble den til en katalog på en annen harddisk eller partisjon.

Hvis du f.eks. lager en katalog som heter MP3 på C: så kan du ta en hel harddisk og tilknytte den katalogen. Du vil i praksis se MP3-filene i en katalog på C:, men hele harddisken er en annen.

En harddisk / partisjon trenger ikke nødvendigvis ha en bokstav.

Virker i Windows XP (og 2000 tror jeg).

Lenke til kommentar
Det er mulig å ha flere harddisker enn du har bokstaver, men harddiskene bruker ikke aa, ab osv.

Du kan i Windows XP opprette en diskpartisjon og koble den til en katalog på en annen harddisk eller partisjon.

Hvis du f.eks. lager en katalog som heter MP3 på C: så kan du ta en hel harddisk og tilknytte den katalogen. Du vil i praksis se MP3-filene i en katalog på C:, men hele harddisken er en annen.

En harddisk / partisjon trenger ikke nødvendigvis ha en bokstav.

Virker i Windows XP (og 2000 tror jeg).

Jepp, funker i 2000 også. Du må huske på at WinXP er Win2000 + masse dilldall og oppdateringer. (uten at jeg skal starte en ny WinXP kontra Win2k flame krig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...