G Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Flere detaljer: http://www.ias.ac.in/currsci/25feb2011/524.pdf India har funnet enormt «undermånisk» krater Beskytter mot stormer, meteoritter og ugjestmilde temperaturer. Perfekt for permanent base. (Dagbladet): Da Neil Armstrong og Buzz Aldrin satte fot på Månen 20. juli 1969, var trua på at menneskene ville kolonisere vår nærmeste nabo i verdensrommet stor. 310 graders forskjell Problemene med en permanent månebase er imidlertid store, selv om det sees på som en fordel for bemannede utflukter til Mars. Et av de største problemene er de store temperatursvingningene på Månen, der det kan gå fra 130 plussgrader på dagen til 180 minusgrader om natta. En forskjell på 310 grader mellom natt og dag. I tillegg begrenser strålingen på Månens overflate samt meteorittnedlsag menneskenes muligheter til å overleve. - Krever minimalt Nå har imidlertid indiske forskere funnet et enormt «undermånisk» krater som kan være perfekt for en permanent base. Krateret er så dypt at temperaturen ligger stabilt på minus 20 grader, samtidig beskytter det for mikrometeorittangrep og farlig stråling. Krateret, som er 1,7 km langt, 360 meter bredt og 120 meter dypt , ble oppdaget på en av Chandrayaan-1s ekspedisjoner og ligger i Oceanus Procellarum-området nær Månens ekvator. Området er vulkanisk og det er Månens lava som sørger for den behagelige temperaturen nede i krateret. - I tillegg til at krateret beskytter mot sandstormer, stråling og gir stabil temperatur, krever det minimalt med arbeid og penger å etablere en mennskelig base, skriver forskerne i rapporten. Går skribenten i dagbladet på dop, eller tror han på aliens? Siden han skriver om mikrometeorittangrep. :!: Litt interessant det her. Men hvilken nytte vil dette gi menneskeheten, om de har penger nok til å satse på noe sånt? Skal vi begynne å bebo Jupiters måner også, altså på planeter hvor det ikke er liv laga å etablere seg? Er det noen som tror på at mennesket noensinne vil kunne etablere seg lengre vekk fra vårt solsystem enn i vårt eget solsystem egentlig? Jeg gjentar, hva er nytten av slike forsøk? Lenke til kommentar
Error404 Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Nytten ved å gjøre dette tjener vel et formål som omtrent alt annet av forskning osv. gjør. Vi tilegner oss mer kunnskap på en eller annen måte. Med tanke på at jorda er overbefolka nå, så er det nok mange forskere som holder på å lete etter løsninger for å flytte til nye planeter. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Mikrometeoritt"angrep" er et stort problem på dagens romferger. Sandkornstore fragmenter i flere kilometer per sekund slår ned i ISS hele tida, noe som sliter på skrog, og øker vedlikeholdskostnader. Å bygge en permanent base på et sted der man unngår dette senker vedlikeholdet til et minimum. Å ha en base på månen har flere fordeler, den største er vel at på grunn av den sparsomme atmosfæren (~4cm eller noe?), er et teleskop ekstremt gunstig å ha der, da bildet ikke forvrenges av en atmosfære. Dette eventuelle teleskopet banker isåfall Hubble i "praktiskhet" fordi det er stasjonært på en overflate, og lett å vedlikeholde, da man ikke må "fly etter det". 2 Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) hey! Jeg kjøpte en del acres der! (jeg gjor ikke det altså..) Men fra spøk til alvor. Så høres dette veldig interessant ut, da jeg er veldig interessert i romfart generelt. Som mads-b skriver, så er ikke mikrometeorittangrep fra aliens. Det er ofte "avfall" fra kometer, og disse avfallene beveger seg flere km/sec og treffer satelitter, romstasjon(er) og andre gjenstander. Det har hendt at det har forårsaket hull i skrog og lignende skader. Men i en atmosfære, så vil disse mikrometeorittene fordampes før de kommer i nærheten. Endret 8. mars 2011 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Når vil en eventuel månebase vere oppe? Lenke til kommentar
G Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Det kommer vel an på en rekke faktorer. Nå vet ikke jeg, men finanskrisen må vel sette en effektiv bremse på all utvikling for å nevne noe. @Tiugama Kaa: Fordampe? På jordkloden kanskje, etter de har hatt en ferd gjennom atmosfæren på mange kilometer. Husk at atmosfæren på månen er betraktelig tynnere enn den atsmosfæren en har på jordkloden. Det er jo derfor de har ambisjoner om å plassere basen under bakken på månen for å være mer beskyttet mot den atmosfære-"forurensningen" disse mikrolegemene representerer. Flott at noen har ambisjoner. Men så møter de virkeligheten, og kan gjerne bare drømme om at noen generasjoner senere skal klare å virkeliggjøre "nettopp deres forfedres" visjoner. Husk på at det er mange rare ideer. F.eks. så har "geniet" Stephen Hawkins, han med datamaskinstemmen foreslått at en skal finne på å skyve på banen til jordkloden for å ta høyde for kataklysmiske asteroide nedslag som eventuellt kommer til å inntreffe en gang i framtiden. Men, har han tenkt hvor mye det kan "fuck'e" til den fine balansen som vi har her på jordkloden, og om det ikke finnes bedre løsninger enn den han har foreslått. Jeg synes at på vegne av kommende generasjoner så føler jeg for å "sette ned veto" på en så lite gjennomtenkt idé. Det vil koste mye penger å forske fram løsninger, om de i det hele tatt får anledning til å lykkes, så har jeg tro på at det kan finnes andre løsninger det er mer verdt å satse pengene på. Med andre ord, få mer valuta igjen for pengene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå