GullLars Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det går jo å bruke SATA->PATA bridge med en 1,8" SATA enhet til 2,5" PATA. Eventuelt 2,5"->2,5" om det er plass i HDD bay. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det er sjeldent plass til noe mer enn nøyaktig en 2,5" disk i en 2,5" plass i bærbare. Men hvor får man tak i en sånn SATA-PATA bridge? Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg har en 1,8 pata HD så det blir vanskelig for meg med en sånn bridge... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 2.5" sata-pata adapter med plass for 1.8" sata disker hadde jo vært genialt, det har jeg lett etter tidligere uten hell. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg håper på slike adaptere for mSATA produkter som Intel 310. Men det finnes jo 1.8" SATA SSDer så om man får en PATA adapter som passer henter jeg betalingskortet. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg håper på slike adaptere for mSATA produkter som Intel 310. Men det finnes jo 1.8" SATA SSDer så om man får en PATA adapter som passer henter jeg betalingskortet. Føler at vi må starte en group-buy, både på adapterne og en passende 1,8" ssd, intel sin kanskje? Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 litt offtopic, men ville en i teorien kunne bruke ram brikker som vanlig lagringsplass, sett at man aldri kuttet strømmen? Aldri hørt om Live OS? Der blir alt lagret på RAM'en og er vekk når man skrur av maskinen Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg gjorde akkurat dette på en gammel Apple Macintosh SE med en 8 MHz Motorola 68000 prosessor. Den hadde 4 MB RAM (altså megabyte, ikke gigabyte) og det var så svimlende mye at jeg kunne bruke halvparten til en såkalt RAM-disk. Fra denne RAM-disken startet jeg f.eks. Excel 3.0 lynraskt. Tror det gikk på under et femtedels sekund eller noe slikt. Problemet var at alt forsvant fra RAM-disken når PC-en ble slått av. Igrunnen rart at man ikke har utviklet slike muligheter mer. Kanskje det kommer med de såkalte memristorene når de blir klare for produksjon. Eller hvis. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Det finnes programmer som lar deg reservere RAM og bruke det som en partisjon. Hastigheten blir ikke fult like god som systemminnet pga driver overhead, men det er snakk om tall som overgår alt av lagringsløsninger med god margin. DataRAM RAMdisk er et slikt. Jeg testet det tidligere, og det funket fint. Det lar deg også lage et image (.iso) av RAMdisken som kan lastes ved oppstart, og eventuelt autolagres ved avsluttning. Dette øker oppstart og avsluttningstid noe, avhengig av hastigheten på disken image lagres på og størrelsen på RAMdisken. EDIT: nå sitter jeg på 4 stk C300 i RAID, og har godt med plass på de, med mer enn nok ytelse, så jeg gidder ikke stresse med det Endret 10. mars 2011 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå