Gå til innhold

Den store visumtråden


Anbefalte innlegg

Heia!

Tenker det er greit med en tråd hvor folk kan spørre om visum og dele erfaringer i få tak i visum til ulike land. Har to erfaringer med ambassader i Norge, den russiske og den amerikanske.

 

Det russiske visumet har rykte på seg for å være vanskelig å få pga alt maset med invitasjon osv. Sannheten er at dette har blitt nokså mye lettere i og med at man kan kjøpe invitasjon på nettet. Man skal dog være oppmerksom på at slike invitasjoner er litt tvilsomt om egentlig er lovlig, men de godtok iallefall min som ble kjøpt her_

https://www.getrussian.com/visa/order/invitation?reg=n

 

På den russiske ambassaden var de veldig nøye på å sjekke dokumenter, så sørg for å ha med flybilletter, reiseforsikringsbevis osv, men de opptrådte høflig og professjonelt. Var snakk om et turistvisum.

 

Så over til den amerikanske. Skulle søke studentvisum der i desember i fjor, her snakker vi full sikkerhetskontroll ala den man ser på flyplasser og man bør ikke ta med seg noe mer enn de papirene man trenger til visumintervjuet (så å si alle som søker visum til USA mellom 14 og 79 år skal intervjues), vel inne gikk man til en egen skranke og gav dokumentene og betalte visumet før man fikk en kølapp og ble kalt opp for intervjuet. Selve intervjuet varierer fra person til person, men varer som regel ikke mer enn 1-2 minutter. Om man har tidligere brutt betignelser i USA tenker jeg man blir grillet heftig her. Han stilte meg på to spørsmål (på norsk overraskende nok) hvorfor jeg valgte den skolen og hvordan jeg har tenkt å finansiere det. Så sa han ferdig med saken du får visumet i posten innen en uke. Man må også ta fingeravtrykk på 10 fingre.

 

Visum ved ankomst Tyrkia var lekende lett. Betalte 15 euro på flyplassen fikk et klistremerke og det var det før man gikk til passkontrollen og ble stemplet inn. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha visum til India må du levere søknad m/pass til TT services i Oslo. Beregn meget god tid (les ca en måned) og det er mye tull og tøys med pass osv.

 

Om du er av en annen herkomst enn norsk vil det ta noe lenger tid.

 

Ja har hort mye frustrasjon rundt den indiske visumprosesseringen i Oslo. Var vel et oppslag i Aftenposten om det. Grunnen til at jeg startet traden er at det er sa mange som lurer pa visum til ditt og datt land sa kan man sporre om alt hehe.

Lenke til kommentar

Satser på at jeg får visumet mitt innen vi reiser til India den 3. Blir levert inn hos ambassaden i morra. :)

 

Er ellers ganske greit å få turistvisum til Cuba - trenger bare å fylle ut et skjema, sende det til ambassaden i Oslo, samt sette over penger til de - så får man en fin liten lapp i posten etter et par uker.

Lenke til kommentar

Satser på at jeg får visumet mitt innen vi reiser til India den 3. Blir levert inn hos ambassaden i morra. :)

Fått beskjed fra han som leverte inn visumet mitt om at det skulle ta omtrent ei uke. Kanskje de har endra rutiner i det siste da?

 

En uke skjer aldri. Jeg har levert inn drøyt 100 pass der siden Januar og du må påregne minst 2 uker.

Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med den kinesiske ambassaden i Oslo? Vurderer litt å ta en Asia mini tur til sommeren med Sør Korea, Japan og Kina. Trenger ikke noe visum til de to førstnevnte, men Kina trengs definitivt visum til (annet enn Hong Kong og Macau da). Har ikke lagt noen konkrete planer enda, bare lurer på det. :)

Lenke til kommentar

Jeg har veldig good erfaring med Kinas ambassade i Oslo, fatt 2 visum der paa samme dagen som jeg har sokt,maa betale ekstra men funker, levrer naar de aapner og henter rett for det stenger, egentlig er det ikke mulig men bare forklarer de at jeg ikke bor i oslo og tar det rundt 2 timer for meg hver vei, det forstaar de og gir meg samme dag.

 

 

andre land ang visum jeg har hvert i siste aaret.

 

Tajikistan: faar paa flyplassen 50dollar for 3 maander dobbel entry

Kyrgysstan: faar paa flyplassen eller paa 1 time i tjaikistan for 100dollar

Afghanistan: 2 dager i tajikistan for 100dollar

Ost Timor: faar paa fly plassen for 30dollar, kan forlenges med 2 maander til for 70dollar

Tibet ( maa ha tillatelse koster ca 100dollar og tar 3 dager)

India: fikk jeg paa 5 dager i oslo

 

vietnam, thailand, cambodia, vietnam, brunei, malaysia, laos, indonesia, singapore, faar man alle paa fly plassen

Lenke til kommentar

Jeg har veldig good erfaring med Kinas ambassade i Oslo, fatt 2 visum der paa samme dagen som jeg har sokt,maa betale ekstra men funker, levrer naar de aapner og henter rett for det stenger, egentlig er det ikke mulig men bare forklarer de at jeg ikke bor i oslo og tar det rundt 2 timer for meg hver vei, det forstaar de og gir meg samme dag.

 

 

andre land ang visum jeg har hvert i siste aaret.

 

Tajikistan: faar paa flyplassen 50dollar for 3 maander dobbel entry

Kyrgysstan: faar paa flyplassen eller paa 1 time i tjaikistan for 100dollar

Afghanistan: 2 dager i tajikistan for 100dollar

Ost Timor: faar paa fly plassen for 30dollar, kan forlenges med 2 maander til for 70dollar

Tibet ( maa ha tillatelse koster ca 100dollar og tar 3 dager)

India: fikk jeg paa 5 dager i oslo

 

vietnam, thailand, cambodia, vietnam, brunei, malaysia, laos, indonesia, singapore, faar man alle paa fly plassen

 

Kan jeg få lov til å spørre om hva i alle dager du gjorde i Afghanistan?

Defintivt et land jeg har lyst til å se, men det får bli når det blir stabilt nok, om det noensinne skjer da.

Lenke til kommentar

jeg var paa sykkel tur i Tajikistan , naar man sykkler i tajikistan er man mindre enn 30m fra Afghnistan i mere enn 500km, saa tenkte fuckit, la oss skaffe visum og dra inn.

 

Nord delen i afghinstan har hvert det trygeste stedet i afghanistan altid siden northen alliance hold til der, MEN vi ble kjort i militaer biler noen steder i tajikistan pga taliban holder paa og ta over noen landsbyer helt paa grensa

 

skal se om jeg faar surra meg til og lage et reisebrev med flere bilder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...