Gå til innhold

Finnes ikke matt fotopapir til Epson?

Anbefalte innlegg

Hei!

Får snart en Epson PX820FWD i hus. Foretrekker matt papir, men det eneste slaget Epson later til å tilby er "Matte Paper Heavyweigth", et papir som koster 100kr for 50 ark med 167g/m2. Tallene oser ikke akkurat av kvalitet, sist jeg kjøpte papir var det HPs satin-matt til 180kr for 20 ark med 280g/m2, dette til en HP skriver.

Hva slags fotopapir er greit å bruke til Epson om jeg vil ha matt papir av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Får snart en Epson PX820FWD i hus. Foretrekker matt papir, men det eneste slaget Epson later til å tilby er "Matte Paper Heavyweigth", et papir som koster 100kr for 50 ark med 167g/m2. Tallene oser ikke akkurat av kvalitet, sist jeg kjøpte papir var det HPs satin-matt til 180kr for 20 ark med 280g/m2, dette til en HP skriver.

Hva slags fotopapir er greit å bruke til Epson om jeg vil ha matt papir av god kvalitet?

Matt papir fra Epson er det ett par andre typer av:

Archival Matte Paper, DIN A4, 192g/m², 50 ark kr 143,10 epson store

Enhanced Matte Paper, DIN A4, 192g/m², 250 ark kr 689,70 epson store

(Enhanced-papiret står ikke oppført under PX810FW (820 var ikke kommet i listen), men Archival skal i allefall fungere på din skriver)

Jeg har kun prøvd Archival, og den er helt matt og har ikke den anelsen til "skinnende overflate" som HP-satin matt.

Personlig så har jeg også ett lite lager tilbake av HP satin-matt fra min tidligere HP-skriver. Og det fungerer utmerket på min Epson Stylus Photo 1400. Det gjør derimot ikke HP's glossy papir som ikke fungerer med blekket/dye'n som er på min Epson-skriver.

Går du inn på Epson.no og velger nettbutikk, så får du frem de papirene dei har tilgjengelig for din skriver. Prisene er konkurransedyktige og så vidt jeg husker så blir varene sendt fraktfritt.

Lenke til kommentar

Takk, skal teste Ilford Galerie Smooth Pearl fra ddmr. Fikk det også anbefalt av en bekjent som er en dreven printer... Archival er jo så billig at det gjør jo ikke noe å teste det heller.

Hvordan gjør jeg det med profiler for papir som ikke er fra Epson? Kan jeg lage selv? Ser for meg at det burde gå an å gjøre det ved å skanne et profesjonelt fargekart og sammenligne med et som jeg skriver ut selv, men har ikke funnet noen oppskrift eller programvare for dette på nett.

Hahnemuhle er dessverre litt for dyrt for meg, over 10kr/A4 blir for drøyt for min del, i det minste enn så lenge.

EDIT:

Enormt mange variasjoner tilgjengelig når det kommer til fargevalg i programvaren!

Enten:

Epson Vivid (standardvalg) - Øker kontrast og gir ekstra punch i grønt og gult eller noe slikt.

Epson Standard - Øker kontrasten til bildene

Adobe RGB - Skal gjengi fargene i dette fargerommet

Kan velge mellom gamma 1.8 og 2.2 på alle disse tre.

Photoenhance, som justerer bildene for deg. Helt uaktuelt tror jeg.

ICM - Hvor jeg kan bruke standard eller tilpassede ICC/ICM-profiler (Får ikke noe valg om hvilke profiler jeg vil bruke)

Kan også velge "av" på sistnevnte, som anbefales "når en profil er aktiv i et program eller du lager tilpassede profiler".

Skrev akkurat ut et s/h foto på det gamle HP Premium Plus Satin Matt papiret mitt. Forsøkte meg med ICM og valgte Epson Matt som papir, dette gikk jo til skogen og hjem igjen. Fikk et ENORMT rødstikk og et ikke helt godt sortnivå. På den positive siden var det gode detaljer i både høylys og skyggepartier, men bildet er allikevel totalt ubrukelig. Forslag til et greit utgangspunkt jeg kan eksperimentere ut fra? Kan bli meget dyrt om jeg skal prøve alle tilgjengelige varianter!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Takk, skal teste Ilford Galerie Smooth Pearl fra ddmr. Fikk det også anbefalt av en bekjent som er en dreven printer...

Smooth Pearl er vell egentlig semi-gloss og ikke helt matt.. men veldig bra papir er det.

Hvordan gjør jeg det med profiler for papir som ikke er fra Epson?

Profiler for Ilford lastes ned fra produsentens hjemmesider. Det følger med en pdf som forklarer hvilke instillinger og profiler som passer til hvilket papir og printer.

Ikke samme printer.. men workflow'en her kan være grei lesing uansett. Er ett eget kapittel for svart-hvitt printing.

http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/Epson3800/printworkflow.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...