hallojs Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei! Jeg startet et enkeltpersonforetak for et og et halvt år siden, og ble mva-registrert i august i fjor. Jeg hadde kun en faktura etter jeg ble mva-registrert og ingen innkjøp. Nå holder jeg på å fylle ut omsetningsoppgaven og har et par spørsmål angående denne. Post 1 er jo grei, der fører jeg bare kredittsiden fra resultatregnskapet som omfatter alt som er opptjent (salgs- og renteinntekt i dette tilfellet). I post 4 setter jeg beløpet fra den ene fakturaen jeg hadde med mva, oppdelt i grunnlag og avgift. Så kommer det jeg lurer på. Fakturaene fra før jeg ble mva-registrert, skal de føres i post 3, altså at de kommer innenfor mva-loven, men er fritatt for avgift, eller skal de ikke føres i det hele tatt (bortsett fra at det ligger under post 1) ettersom de fakturaene ikke har noe med mva å gjøre? På forhond takk for svar! Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hei! Jeg startet et enkeltpersonforetak for et og et halvt år siden, og ble mva-registrert i august i fjor. Jeg hadde kun en faktura etter jeg ble mva-registrert og ingen innkjøp. Nå holder jeg på å fylle ut omsetningsoppgaven og har et par spørsmål angående denne. Post 1 er jo grei, der fører jeg bare kredittsiden fra resultatregnskapet som omfatter alt som er opptjent (salgs- og renteinntekt i dette tilfellet). I post 4 setter jeg beløpet fra den ene fakturaen jeg hadde med mva, oppdelt i grunnlag og avgift. Så kommer det jeg lurer på. Fakturaene fra før jeg ble mva-registrert, skal de føres i post 3, altså at de kommer innenfor mva-loven, men er fritatt for avgift, eller skal de ikke føres i det hele tatt (bortsett fra at det ligger under post 1) ettersom de fakturaene ikke har noe med mva å gjøre? På forhond takk for svar! Omsetning opp til kr 50.000 er omsetning innenfor loven men fritatt for mva. Dette skal rapporteres i post 1 og i post 3. 1 Lenke til kommentar
hallojs Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Omsetning opp til kr 50.000 er omsetning innenfor loven men fritatt for mva. Dette skal rapporteres i post 1 og i post 3. Hmm... Jeg ringte skatteetaten for å få klarhet i dette og han sa at jeg ikke skulle ta med noe av det jeg tjente før jeg ble mva-registrert, til og med ikke i post 1. Beløpet med mva som jeg betalte inn hadde jo blitt det samme uansett, så det har kanskje ikke så mye å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå