mattekaptein Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Heisann! Jeg har tatt en titt på mange av postene for å lete etter tips for oppsett av en stasjonær PC. "Dessverre" virker det som om at de fleste søker tips rundt gaming PC-er. Mine interesser ligger derimot rundt (HD) video og ripping, og ønsker å velge komponenter som er viktige for denne bruken. Hva anbefaler dere? Jeg spiller så godt som ingenting, så dette er ikke så viktig. Men ønsker altså å rippe Blu-Ray og DVD samlingen min til harddisk. Er det prosessor og minne som er viktigst for dette? Eller vil skjermkort også være viktig mtp. avspilling (GPU-akselerert avspilling)? Tusen takk for all mulig hjelp! Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Av prosessorer ville jeg vel sett etter en som er bra på multitasking. Ett bra oppsett med raske rambrikker, lav latens. Skjermkortet trenger ikke mere enn å støtte HD. De fleste kort gjør per dags dato det. Husk at du trenger en greit rask Bluray spiller for å rippe med både kvalitet og hastiget. Anbefaler å ikke kjøpe den billigste du finner. Endret 7. mars 2011 av Sacro Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det du primært trenger er en god prosessor, og mye lagringsplass. Hvis du ikke har bråhast tror jeg at Intel i7 2600 er perfekt når B3 hovedkortene kommer på lager. Lenke til kommentar
mattekaptein Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Takk for raske svar! Jeg tok et itt på Intel 2600, og der står det: "Alle Sandy Bridge-prosessorene har en virkelig vass grafikkjerne direkte på chippen for å kunne gi bedre og skarpere opplevelser av media og 3D-grafikk. Nå trenger du ikke kaste bort penger på dyre skjermkort!" Betyr dette at jeg ikke vil trenge å kjøpe noe skjermkort for å se på HD filmer? Og hvis jeg må ha det, har dere noen anbefalinger da? Hvor mye minne bør jeg ha? 4GB holder? Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du må ha ett skjermkort for å kunne vise bilde. Hvilket du velger betyr fint lite. Ville nok valgt meg ett på rett over tusenlappen. Billig men allikevel noe ytelse. 4GB minne trenger ikke være for lite. Men med mer minne vil maskinen kunne flytte større mengder data. Det viktigste med minnet er somregel ytelsen, ikke størrelsen. Selv gikk jeg fra http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614191 til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587790. Stor forbedring spesielt i tyngre programmer som photoshop og ripping av Bluray-plater. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du klarer deg fint med et hovedkort som har støtte for grafikkdelen SB prosessoren (i første omgang H67, og X67 når det kommer) og trenger ikke et dedikert grafikkort. 4 gig er ikke for lite, men til din bruk vil jeg anbefale 8, er ikke så forferdelig dyrt. for rundt 1000lappen får du et raskt 8 gb kit. Lenke til kommentar
mattekaptein Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Raske svar her, helt utrolig! Takk! Veldig nyttige tips dere har kommet med også. Jeg vil nok gå for i5 2500k eller i7 2600k med et H67 hovedkort, da dette ser ut til å passe meg ganske så bra! Med tanke på ripping og HD-avspilling, er prisforskjellen mellom 2500k og 2600k verdt det? Virker som om man betaler mye ekstra for kun det "lille ekstra". En annen ting også. Jeg vil nok satse på Fractal Design Define R3 kabinett og blant annet Corsair HX 650W strømforsyning. Vil det være behov å kjøpe noe ekstra vifter/kjøling til dette oppsettet? Eller klarer det seg fint med kjølingen til hver komponent og viftene i selve kabinettet? Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Forskjellen på de to prosessorene er vel kun Hyper-Threading såvidt jeg vet. Regner ikke med du skal overklokke noe, men forskjellen på de to skal visstnok merkes enda mindre ved overklokking. Mulig du vil sjekke dette litt nærmere eller vente på mere tekniske svar. Ett luftig kabinett er alltid ett bra valg. Kabinettet du har sett for deg ser jo helt greit ut. Når det gjelder vifter ville jeg nok bare brukt det som følger med, samt å kjøpe en ny kjøler til prosessor. F.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609395 skal være meget bra, men noe stor, så pass på at det er plass før du bestiller noe EDIT: Kan jo legge til at det kan være lurt å se litt på støytall på vifter. Vet ikke om dette er noe du vektlegger, men for meg betyr det mye at maskinen ikke høres ut som en gammel traktor Endret 8. mars 2011 av Sacro Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 det stemmer at hovedforskjellen mellom i5 og i7 er HT, og om det er verdt prisforskjellen kommer helt ann på bruken, skal man primært spille er svaret nei. Men det er akkurat den typen bruk du snakker om, som har stor fordel av å kjøre i mange tråder. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Har selv Fractal Design R3 Silver Arrow plassert i stua ved siden av TVen. Kan anbefales på det sterkeste! Stillegående og det følger med justeringer for viftene. (de anbefales å byttes ut om du er alergisk mot støy). Videre vil jeg si at du fint vil klare deg med skjermkort innebygget i prosessor. Core i5 2500 eller Core i7 2600. K'en sier bare om multiplier er låst eller ei. Skal du ikke klokke eller kjøper et hovedkort og ram som passer til dette, så kan du fint velge "den vanlige" varianten. Altså uten "k"'en. 8GB ram bør være standard pr idag. 64bit OS er såpass vanlig og prisene er for tiden lav. Siden du er videomann og ikke gamer haxor, kan jeg trygt anbefale deg å vurdere komponenter så maskinen din blir stillegående. God PSU og en fin kjøler til prosessoren samt å vurdere kabinettvifter gir deg langt på vei en solid og stillegående maskin. Det er i allefall viktig for meg. Vi er omtrent i samme båt, utenom at jeg har et AMD HD6870 i min maskin. Dette bråker noe under last forsåvidt Lenke til kommentar
mattekaptein Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Nok en gang mange flotte innspill! Skal tenke gjennom alt av bidrag, og sette opp et forslag her senere hvis jeg er usikker på noe. Men en ting til jeg lurer på ang. ripping. Jeg har også en MacMini fra 2009, med 2 GHz Core 2 Duo og 2 GB minne. Hvis jeg kjøper en ekstern USB Blu-Ray leser og installerer Windows på den, vil jeg da kunne bruke den til å rippe? At dette skal gå fort er ikke viktig... det kan gå over natta! Men vil jeg risikere dårlige/hakkete kopier hvis prosessoreren ikke er så kraftig, eller vil det bare ta lengre tid? Ønsker egentlig ikke å bruke tusenvis av kroner nå, og hvis MacMinien med sine 2 GHz kunne klart jobben ville jeg vært taknemmelig, hehe Videre vil jeg si at du fint vil klare deg med skjermkort innebygget i prosessor. Core i5 2500 eller Core i7 2600. K'en sier bare om multiplier er låst eller ei. Skal du ikke klokke eller kjøper et hovedkort og ram som passer til dette, så kan du fint velge "den vanlige" varianten. Altså uten "k"'en. Jeg har hørt at 2500k og 2600k har Intel HD3000 grafikk, mens de uten "k" har HD2000... dette stemmer altså ikke? Endret 8. mars 2011 av mattekaptein Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Det vil bare ta lengre tid, ingen problemer ang. kvalitet. Jeg har hørt at 2500k og 2600k har Intel HD3000 grafikk, mens de uten "k" har HD2000... dette stemmer altså ikke? jo, det stemmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå