€uropa Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg er 18 år gammel. Jeg bor hos faren min og går på vg2 på videregående skole her. Jeg har bodd her fast i 20 måneder. Før bodde jeg hos mora mi i nabobyen. Alle elever som bor mer enn 6 km unna skolen får dekket transport. Jeg har interesser i byen der min mor bor, så jeg lurer på om jeg kan bo der 50%, slik mange barn med skilte foreldre gjør, og få dekket transporten dit? Ville buss- eller togkortet bare gjelde 50% av tiden da? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Opplæringslova seier berre: § 7-2. Skyss og innlosjering i den vidaregåande skolen Elevar i vidaregåande skole som bur meir enn seks kilometer frå skolen, har rett til gratis skyss eller full skyssgodtgjersle. Når det er nødvendig, har elevar rett til gratis båttransport utan omsyn til reiselengda. Departementet kan gi forskrifter om at skyssbehovet til elevane i særskilde tilfelle kan dekkjast på andre måtar. Departementet gir nærmare forskrifter om tryggleiken til elevane under skoleskyssen. Fylkeskommunen skal hjelpe til med å skaffe losji for elevar i vidaregåande skole som bur slik til eller som har så lang veg at dei ikkje kan nytte dagleg skyss til skolen. Om nødvendig skal fylkeskommunen byggje elevheim. Når det gjelder at du bur på to plassar så finner eg ikkje noke handfast å vise til, men eg ser at mange vidaregåande skuler har eigne regler som viser til at du har rett til transport til begge bustadsadressene, og at flesteparten har skyssrett etter ei bustadsadresse. Så dersom det er lengre en 6 km fra boligen til begge foreldrene dine til skulen så får du gratis transport fra begge og dersom det er kun din mors bolig som ligger meir en 6 km frå skulen så får du kun gratis transport dit. Men her må du nesten høyre med din skule korleis dei vil løyse dette reint praktisk. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Les også TS andre tråd vedrørende denne problemstillingen. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1307293&st=0&p=17039463&fromsearch=1entry17039463 Endret 8. mars 2011 av PerB Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Skoleskysskortet du får til og fra din mors adresse gjelder bare til og fra skolen i skoletiden (og litt etterpå). Du kan med andre ord ikke reise andre strekninger på dette kortet selv om framkomstmiddelet/selskapet er det samme. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Nei, det veit eg, så klart. Les også TS andre tråd vedrørende denne problemstillingen. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1307293&st=0&p=17039463&fromsearch=1entry17039463 Den tråden er ikkje relevant for dette spørsmålet, men det er sjølvsagt lov å svare i han òg. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå