charlottedahl Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei! Jeg vurderer å skaffe meg et macro-objektiv. Dette for å komme nærmere objektene jeg tar bilder av, og muligens også ta litt portrettbilder med.. Men jeg er veeeldig usikker på hvilket type objetiv jeg skal velge, med tanke på mm o.l. Jeg er super fersk, og har liten peiling på dette. Har et Nikon D50 Takker for alle svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du trenger et macroobjektiv som har innebygget fokusmotor, et bra allround objektiv til macro/portretter er Tamron 90mm macro. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du trenger et macroobjektiv som har innebygget fokusmotor, et bra allround objektiv til macro/portretter er Tamron 90mm macro. D50 har fokusmotor, så det er ikke nødvendigvis noe krav, men Tamronen er fin Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du trenger et macroobjektiv som har innebygget fokusmotor, et bra allround objektiv til macro/portretter er Tamron 90mm macro. D50 har fokusmotor, så det er ikke nødvendigvis noe krav, men Tamronen er fin Det er sant det er D40/D60 som ikke har motor, da klarer TS seg med samme objektiv uten fokusmotor. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Tommelfingerregelen er ~50-60mm for hovedsaklig blomsterbilder, 150mm+ for hovedsaklig insektbilder og noe midt i mellom (~90-105mm) for en mellomting. Alle 1:1 makroobjektiver forstørrer like mye - forskjellen er arbeidsavstanden, hvor du ønsker å være tett på blomster og langt unna insekter. Når det gjelder makroer 90-105mm er det en spesiell situasjon - alle relevante produsenter (Nikon, Tamron, Tokina, Sigma) lager gode greier, og det er egentlig hipp som happ hva du velger. Hvis du kan - klå i butikk og se hvilket du liker best å holde i hånden og fokusere manuelt med, og så kjøper du det. (Til makrobilder er det bedre å fokusere manuelt, enten ved å vri på fokusringen eller ved å flytte kameraet/motivet fram og tilbake til fokus er der den skal være. Lenke til kommentar
charlottedahl Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 tusen takk for svar! Jeg tror kanskje jeg ender opp med et 50/60mm - Charlotte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå