Gå til innhold

Nå fant jeg ut av det! Se igjennom? :)

Anbefalte innlegg

Hey!..

Jeg så akkurat igjennom http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620477 og syntes dette var et godt oppsett til en billig penge :-).

Men det mangler et grafikkort her? tar jeg feil?

-> Akkuratt grafikkort er jeg helt grønn på, hva bruker man det til?.

Også en annen ting; Trenger jeg 1000 xtra til operativsystemet?..

Hovedkortet så ganske så bra ut her, men hvor mye RAM-brikker er det plass til?

Også har jeg hørt om "klokking" eller hva det nå er, at det kan gi bedre ytelse av prosessoren, stemmer dette? Isåfall hvordan??..

-> Om denne "klokkingen", skulle virke. Trenger jeg da en vannkjøler? eller? eller?

Fint om du finner de xtra delene på www.harddisk.no, det er da en lokal butikk =)

Slik ser jeg det for meg:

Pcn = 2995

Frakt = 400

Ekstrautstyr (www.harddisk.no) = 1500?

Hilsen en GRØNN Thomas på 14 år :-D

Hilsen en grønn Thomas på 14 år :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et budsjett eller max pris?

Jeg antar at maskina skal brukes til spilling?

Må du ha skjerm, operativsystem, keyboard etc?

Overklokking er for spesielt interesserte og en av de beste måtene å ødelegge maskinen sin på.

Hvis man vet hva man holder med på så er det greit nok men vær obs på at det kan bli kostbart.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet har et integrert skjermkort/grafikkort det gir ikke noe særlig ytelse i spill, men er mer enn nok til kontorbruk.

du trenger et operativsystem, men med mindre du skal spille, kan det hende du kan bruke Linux, som er gratis.

det er plass til 4 ram moduler, og støtte for totalt 16 GB ram.

Det kan være noe ytelse å hente ved overklokking, men det er også mulig for å ødelegge utstyret.

Generelt vil jeg kalle overklokking mer sport eller lek, enn en måte å gjøre maskinen veldig mye bedre på.

Lenke til kommentar

Har du et budsjett eller max pris?

Jeg antar at maskina skal brukes til spilling?

Må du ha skjerm, operativsystem, keyboard etc?

Overklokking er for spesielt interesserte og en av de beste måtene å ødelegge maskinen sin på.

Hvis man vet hva man holder med på så er det greit nok men vær obs på at det kan bli kostbart.

Jeg vil egentlig bra klare å kjøre Call of duty 4 uten lagg.. Har da alt annent, trenger bare pc.. Trenger da alt, dvs oprativsystem også da..

Har egentlig ingen max grense for pris.. Men rundt 4000 hadde jo vært midt i blinken :)

Men ang operativsystem.. Er det sånn engangs, eller kan man instalere det så ofte man vil?

Lenke til kommentar

tror nok du må et stykke ned på grafikkinstillingene for at du skal få noen god spilleopplevelse av den maskinen.

Hvis du skal spille er det windows som gjelder.

Du kan kjøpe fullversjon, som du kan installere på så mange maskiner du vil (dog èn av gangen) eller en OEM versjon som strengt tatt skal følge den maskinen. men kan installeres på nytt på den maskinene så mange ganger du måtte trenge.

Lenke til kommentar

Det er to typer operativsystemer. OEM er det billigste og knytter seg opp mot hardwaren på den maskinen det innstalleres på og kan derfor kun brukes på denne maskinen.

Fullversjonen kan innstalleres på flere maskiner(dog ikke samtidig), men kan altså flyttes fra maskin til maskin.

Hva som lønner seg kommer litt ann på hvor ofte du bytter maskin. Planlegger du å bytte iløpet av et år så vil fullversjonen selv om den er noe dyrere lønne seg. Er du som meg og liker å slite ut maskinen til den ikke orker mer så er nok OEM den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Det er to typer operativsystemer. OEM er det billigste og knytter seg opp mot hardwaren på den maskinen det innstalleres på og kan derfor kun brukes på denne maskinen.

Fullversjonen kan innstalleres på flere maskiner(dog ikke samtidig), men kan altså flyttes fra maskin til maskin.

Hva som lønner seg kommer litt ann på hvor ofte du bytter maskin. Planlegger du å bytte iløpet av et år så vil fullversjonen selv om den er noe dyrere lønne seg. Er du som meg og liker å slite ut maskinen til den ikke orker mer så er nok OEM den beste løsningen.

Høres ut som OEM er det jeg trenger da..

Lenke til kommentar

Som Grunnbok nevner så er nok ikke den maskinen du har funnet den ideelle spillmaskinen.

Hvis jeg skulle gi et tips så er det å kjøpe det beste du har råd til, og da spesielt med tanke på grafikk.

De dyreste løsningene på markedet gir som regel ikke spesielt god valuta for pengene, men hardware som ligger hakket under det beste pleier å være et godt valg.

Prismessig så vil du komme langt med 8000kr. Hvis det er i dyreste laget så kan det selvfølgelig gjøres billigere.

For 5-6500kr så vil du få en maskin som vil klare de aller fleste spilltitler på tilnærmet max grafikk.

Lenke til kommentar

OEM versjon som strengt tatt skal følge den maskinen.

Om det følger med er det jo bare topp!!

Edit: Etter som jeg har hørt er ikke call of duty et så krevende spill.. Det var derfor jeg ikke valgte black oups.. ;)

Men om operativsystemet følger med pcen, har jeg ca 4000 til pc?

Endret av Grunnbok
Lenke til kommentar

OEM versjon som strengt tatt skal følge den maskinen.

Om det følger med er det jo bare topp!!

Edit: Etter som jeg har hørt er ikke call of duty et så krevende spill.. Det var derfor jeg ikke valgte black oups.. ;)

Men om operativsystemet følger med pcen, har jeg ca 4000 til pc?

Det varier om OS medfølger, det gjør ikke det på den maskinen du linker til, ser at jeg uttrykte meg litt uklart.

Det jeg mente er at OEM versjon har du ifølge brukeravtalen kun lov til å installere på èn spesifikk maskin. Altså ikke at det Følger med når du kjøper maskinen.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Hei

Satt opp et oppsett til deg nå som vil gi deg mye for pengene, dog 300kr over budsjettet. Dette vil klare å kjøre cod 4 bra.

post-95460-0-09094800-1299535718_thumb.png

De RAMbrikkene der kan vel ikke brukes til det oppsettet? Står at at de støtter i5/i7 og ikke AMD.

Lenke til kommentar

Hei

Satt opp et oppsett til deg nå som vil gi deg mye for pengene, dog 300kr over budsjettet. Dette vil klare å kjøre cod 4 bra.

Hvordan vet du at hovedkortet passer i kabinettet? :).. Liksom, om jeg plutselig vil bytte kabinett..

Endret av Grunnbok
Lenke til kommentar

Hei

Det oppsettet likte jeg! Sålenge alle delene passer sammen.. Når strømforsøyningen kommer på lager, kjøper jeg den pakken! :)..

Men ett siste spørsmål, så setter vi strek..

Hvordan vet du at hovedkortet passer i kabinettet? :).. Liksom, om jeg plutselig vil bytte kabinett..

Ja, alle delene passer sammen, ikke noe problem :) De finnes ulike formfaktorer, som e-atx, atx, m-atx, m-itx osv.. Og kabinetta er laget for å støtte de forskjellige formfaktorene, så ikke tenk på det. Hovedkortet jeg har satt opp er et m-atx, og det vil passe helt fint. Om du vil bytte kabinett en gang i fremtiden, så vil det ikke være noe problem, hvis du da ikke velger et htpc kabinett med bare støtte for m-itx.

Heradon@ det skal ikke være noe problem med rammen, den vil funke helt fint. Hovedkortet har også støtte for 1600mhz.

Lenke til kommentar

Hovedkort har mange forskjellige størrelser. De vanligste er Micro ATX (ofte M-ATX) og vanlig ATX. M-ATX og ATX basse i nesten alle kabinett som selges i dag. Hva som passer er oppgitt :)

Ditt hovedkort er M-ATX :)

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Det finnes flere online byggeguider hvis du aldri har bygget en maskin før.

Det viktigste er at du passer på at du er jordet til enhver tid og at du aldri bruker makt for å få noen av delene til å passe. Den eneste delen(e) som kan være trang å få montert er minnebrikkene som på noen hovedkort krever litt overtaling for å få på plass.Alle andre deler skal skli lett inn på plassen sin.

Lenke til kommentar

Alle kabler er inkludert, eneste du trenger utenom er en skrutrekker. Også et tips, hvis du ikke har en armlenke som skal forhindre statisk elektrisitet, så er du lurt å lade deg ut ved å ta på kabinettet ved jevne mellerom når du bygger.

Ikke noe problem å bygge, er greit å sett seg inn i det før du skal bygge, ved å se på noen guider/videoer først. Skal mye til for å gjøre noe katastrofale feil. Ta deg god tid, ikke stress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...