qu3st Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Har noen spørsmål angående elektro. - Nå i nek 2010 har det blitt krav til overspenningsvern (kv). I hvilken rekkefølge blir det i fordelingskapet da? ov - kv - måler - forbrukerkurser? - Er det lov iht forskrifter å legge pr i k-rør? - Kan pfsp legges i isolert vegg, evt k-rør? Også har jeg et annet lite dilemma, skal sette opp en vannpumpe som reguleres av noe nivåbrytere og diverse.. Ihvertfall, det jeg egentlig lurer på er om jeg kan ha motorstyringen i et vanlig sikringsskap eller om jeg bør legge ut en kurs til et eget skap for motorvern, kontaktorer osv, og bruke vernet i tavla som kortslutningsvern. Hvis jeg setter opp motorvern osv i sikringsskapet får jeg jo ikke på deksler osv igjen. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Hei! tror egentlig KV er Kortsluttningsvern, men husker ikke forkortelsen for overspenningsvern. hvordan overspenningsvernet skal kobles varierer fra produsent til produsent, jeg har bla. sett noen som går rett inn på samleskinne. Husk at Overspenningsvern er en "blindvei" så du får egentlig ikke koblet noe "gjennom" det. Det er fullt lovlig å legge PR i rør, men det har kommet strengere krav for strømføringsevne for kabel i rør. vær obs på tverrsnitt. PFSP har så vidt meg bekjent aldri vært lov å legge løst i isolert vegg, men med et rør er det lov, uansett om det måtte være K-rør, stivrør (pvc rør) eller GUR. men igjen må man være obs på skjerpede krav for størmføringsevne (noe som forøvrig gjelder PN også) Alle avdekninger skal på plass. Sett opp eget skap for motorstyring. Endret 7. mars 2011 av SirAmp Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 pfsp har med skjerm. du kan legge den direkte i jord, men anbefales med k-rør. i termisk vegg (isolert vegg) så synker Iz strømføringsevnen. skjermen vil ikke hjelpe inne i en vegg. da er den mer brukt som armering, mekanisk beskyttelse. k-rør skal vere mekanisk beskyttelse og en strekkavlastning + den skal renne av kondens inne i røret. det nye kravet du mener er en tilleggsbeskyttelse om krav om overbelastningsbeskyttelse. dette gjelder bare for bolig. hvis du velger et sikringskap som er utformet sånn at du kan stappe mye inn i det så kan du har styringen der og. men kontaktor, trafo, motorvern, automatsikring osv avgir varme. da synker IZ på kablene i skapet. som gjør at du kan belaste de mindre. man trenger ikke å kjøpe boligskap som er beregnet for bolig. du kan lage et eget skap. her fins det og mangen løsninger. for relestyringer så er det best med skap med en metallplate som du setter styringen på for å så skru plata fast i skapet. man kan og sette opp din skinner i høyde til hoveddeksel også. da står styringer under skinnene og du vil bare kunne se automatsikringene med deksel påplass. eller du kan bruke et mindre skap til styringen som du må trekke kabler til. der jeg jobber (skip) så bruker vi mest metallskap. i noen soner med sjøprøyt så bruker vi rustfrie skap med ventilasjon inni. her har vi det så enkelt at når vi skal jorde noe skap og mellom skap så slenger vi ut en jordleder til gods. det vil si rett utenfor skapet. enten med bolt eller på en påsveist bolt. på land må man trekke jordingen seperat til jordskinne. disse tingene skal gjøres selv om man har pe i tilførdselkabel. i skolebøkene dine står det hvordan et skap er oppbygd. Lenke til kommentar
qu3st Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Ja på jobb har vi vanligvis slike plateskap som du snakker om, men dette her er fagprøve i en liten bås og med skap beregnet for bolig, dvs ikke beregnet til å putte inn motorvern osv. Og isåfall får jeg ikke på deksler osv, og de er vel ganske strenge med berøringsfare osv. Har vært lærling på en industrifabrikk og har derfor fått en litt spesiallaget oppgave... Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 så bra du har fått tilpasset fagprøve. det er det vi i kunnskapløftet skal ha. virker ikke som alle får det nei. du skal bli prøvd i det du har jobbet med hele livet. på skolen så gir de selvsakt bare mye hus installasjon. ikke noe maritim. jeg har jobbet hele tiden på skip på nybygg. jeg prøver å få hus installasjon fordi jeg har teorien og litt erfaring fra skolen. maritimt har jeg bare erfaring i, men ikke teorien da jeg måtte gå opp med nek 400 til eksamen og ikke nek 410. det er best du setter opp et eget styreskap. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Har noen spørsmål angående elektro. - Nå i nek 2010 har det blitt krav til overspenningsvern (kv). I hvilken rekkefølge blir det i fordelingskapet da? ov - kv - måler - forbrukerkurser? Den nye bolignormen krever grovvern i tavle i bolig/rekkehus. Rekkefølge er KV(somregel hos leverandør)-OV-Måler-Lynvern/kurser. Lynvernet settes sammen med sikringer på samleskinne. Husk at jordleder fra lynvern skal være kortest mulig. - Er det lov iht forskrifter å legge pr i k-rør? Har alltid vært lov. Sjekk tabeller i NEK400 for strømføringsevne. - Kan pfsp legges i isolert vegg, evt k-rør? PFSP med skjerm kan legges rett i vegg, men husk den skal kunne dras ut og byttes! Anbefaler ikke dette da k-rør med PN er en langt bedre løsning som gir langt høyere strømføringsevne. Også har jeg et annet lite dilemma, skal sette opp en vannpumpe som reguleres av noe nivåbrytere og diverse.. Ihvertfall, det jeg egentlig lurer på er om jeg kan ha motorstyringen i et vanlig sikringsskap eller om jeg bør legge ut en kurs til et eget skap for motorvern, kontaktorer osv, og bruke vernet i tavla som kortslutningsvern. Hvis jeg setter opp motorvern osv i sikringsskapet får jeg jo ikke på deksler osv igjen. Anbefaler absolutt å sette opp ett lite ekstra skap til dette. På den måten unngår du varmgang o.l. i den "gamle" tavlen, samtidig som at du slipper å begynne å grave i gammelt anlegg. Orden og langt sikrere! Lenke til kommentar
el8 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Har et spørsmål om motorvern. Vi skal kjøre en test I forbindelse med utvikling av et produkt. Der har vi noen små pumper, der vi er litt usikker på om vi må ha motorvern. Motorstørrelse 600W-230V Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå