frankhaugen Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg holder på å starte et firma/partnerskap med en, og han er så veldig opphengt i at NUF er en god ide men jeg har vært borti hvor vanskelig det er for NUF-er å bli tatt alvorlig, og i tillegg er det andre regler for når man har et NUF er man aksjeeier og man må gi seg selv lønn (altså må man betale arb. giver avgift), mens i et DA må man bare skatte bedriftskatt og innntektskatt av penger man tjener. Hva bør man gå for? -frank Lenke til kommentar
Firmahjelp Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Hei Frank, Det er ikke så lett å gi et entydig svar på hvorvidt det vil lønne seg med et DA eller NUF for dere. Svaret er avhengig av en rekke faktorer – blant annet forhold knyttet til ambisjonsnivå, forventet omsetning/overskudd/lønn og hvor mye personlig risiko du vil utsette deg for eller ikke. Det er riktig at du i et DA ikke trenger å betale arbeidsgiveravgift, men du får heller ikke bunnfradrag på 80+ tusen på lønnen din. Samtidig får du ikke ansatt deg selv i et DA, og får da heller ikke like rettigheter som andre ansatte (for eksempel 100% sykepenger). Du bør også gjøre en risikovurdering i forhold til den personlige risikoen som du vil ta i et ansvarlig selskap. Et DA er en enkel organisasjonsform når dere skal gå i gang, men etter hvert som selskapet blir større er det mange som skulle ønske at de hadde registrert et norsk AS (eller et NUF) med en gang. Ta gjerne en titt på sidene våre: Firmahjelp eller gå direkte til vår guide for valg av selskapsform på Valg av selskapsform På sidene våre kan du lese mye om selskapsformer, men jeg anbefaler deg å ta kontakt med Firmahjelp sine bedriftsrådgivere. Vi kan hjelpe deg med objektiv informasjon og evt. opprettelse av NUF eller Norsk AS. Mvh Sindre Wrangell Firmahjelp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå