Gå til innhold

Er det full likestilling mellom kjønnene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjelder på ingen måte alltid.

kan nevne ting som førstegangstjeneste for menn, kvotering av kvinner inn i styret.

Jeg har lyst til å nevne kvotering av kvinner inn i mannsdominerte yrker(ingeniør f.eks), men menn har jo samme fordel i kvinnedominerte yrker(sykepleyer f.eks)...

Hvorfor ser du ingen kvinner bygge hus?

Fordi det ikke er ett populært mannsdominert yrke, hvorfor bli snekker når du kan bli kvotert inn som ingeniør?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er egentlig litt synd med denne kvoteringen. Det bør være ønskelig å ha både kvinner og menn i alle yrker, men man bør faktisk velge den personen som viser seg best kvalifisert for yrket, og ikke basere dette på kjønn. Jeg syntes i det siste at likestilling har blitt nærmest synonymt med mer rettigheter for kvinner. Nå er yrkeslivet mannsdominert, om jeg får formulere meg slik i mangel på bedre ordvalg. På den annen side er barn definitivt kvinnedominert. Syntes vi ser lite til kvotering fordi det er færre alenefedre kontra alenemødre. En mann kan har i dag ingenting han skulle ha sagt om han skulle ende opp med å være deleier i et slikt barn. Han må faktisk bare betale barnebidraget og smile. Satt på spissen selvsagt. Men om det er så ønsket å få flere kvinner inn i arbeidslivet, burde det ikke være like ønskelig å få flere menn inn i barneomsorg? Jeg er av den oppfatning at likestilligen har beveget seg svært sakte på dette feltet de siste 400 årene. Bør vi kanskje begynne å tenke på at likestilling betyr like rettigheter for begge kjønn, ikke flere rettigheter for kvinner?

Lenke til kommentar

Jeg syntes i det siste at likestilling har blitt nærmest synonymt med mer rettigheter for kvinner.

Det er ikke så rart...

Når man ser på deres siste påfunn, kvinner(som helt frivelig velger lavt-lønnede omsorgs-yrker og satser på familie) i snitt tjener mindre enn menn(som velger høyt-lønnede yrker og satser i større grad på jobb).

Lenke til kommentar

kanskje litt dumt å spørre, men hva mener dere med ''kvotering''?

At en person får f.eks jobben fremfor en annen pga kjønn og ikke ferdigheter, fordi bedriften har krav om å ha x% av hvert kjønn...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å nevne kvotering av kvinner inn i mannsdominerte yrker(ingeniør f.eks), men menn har jo samme fordel i kvinnedominerte yrker(sykepleyer f.eks)...

Nei det er ikke sannt.

Selv om kvinner nå står for 60% av studiemassen(et klart flertall altså) i høyere utdanning så får alikevel jentene så og si alle kjønnspoengene: 139-2 i kvinnenes favør.

Og alikevel er det ingen vilje til å gi gutter kjønnspoeng i kvinnedominerte fag som f.eks: Ingen kjønnspoeng til sykepleiergutta

Også senere i arbeidslivet kvoteres heller ikke menn inn i kvinnedominerte yrker:Oppfordrer ikke menn til å søke

Og slik er det over allt. Jenter/kvinner får særfordeler, blir kvotert inn og slipper plikter, mens gutta/menn ikke får en drit annet enn plikter, manglende rettigheter og stigmatisering.

Jeg har en utfordring til den feminist som evt. måtte ha forvillet seg inn i denne tråden: Kom med 5 eksempler på hvor det foregår institusjonell reell diskrimminering av kvinner og jeg skal komme med 20 tillsvarende eksempler på diskriminering av menn med tillhørende kilder og fakta....

Jeg har gitt liknende utfordringer til feminister tideligere flere ganger og har dermed ikke mye tru på at de kan komme opp med et eneste ett eksempel en gang... Mens mine eksempler kan jeg lett finne med noen raske søk...

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skolen er tilpasset jenter, og det er flere jenter som tar høyere utdanning, samtidig som de får fordeler ved søkndar til den type utdanning. Kvotering er ikke lenger legitimt i de fleste tilfeller.

Menn har ikke lik rett til foreldrepermisjon. Hvis jeg forstår det rett så vil ikke alenefedre i det hele tatt få permisjon. Fra statlig hold så må verneplikten, foreldrepermisjon og skolen endres for at det skal bli likt. De to første er nok raskere å fikse enn den siste.

For øvrig legger jeg merke til at det alltid kommer klager på herreklubber, men ikke dameklubber. F.eks. det finnes mange treningssenter som kun er for kvinner, og de får lov til å holde på uten problemer. Men jeg har inntrykk av at ingen har rett til å lage institusjoner som er ekslusive for menn.

Det er nok heller visse innvandrermiljø vi må være obs på når det gjelder kvinnediskriminering og undertrykking.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg synes hele likestillingsstyret er noe tull. Jeg mener at forutsetningen for å få en -sunn- likestilling er like muligheter for utdanning. Og der drar vi linja. Dette har vi oppnådd. Case closed, moving on.

Endret av Arinomi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

* Like muligheter for utdanning og jobb

* Lik lønn for likt arbeid

* Ikke lov til å diskriminere i ansettelser pga. kjønn

* Like plikter i samfunnet

Det er likestilling. Kjønnskampen i dag handler ikke om likestilling, men kjønnsdiskriminering i kvinners favør...

Lenke til kommentar

Det er nok heller visse innvandrermiljø vi må være obs på når det gjelder kvinnediskriminering og undertrykking.

Men er ikke vi sjøl (altså etnisk norske) et bevis på at lover/regler/kampagner ikke nødvendihvis fører til forandring over natta?

Eks, så begynte man vel allerede rundt 1975 med kampagner for å få jenter til å utdanne seg i mannsdominerte yrker som bilmekaniker, rørlegger, sveisere, etc. Nå 30 år senere kan man vel fastslå og "telle på etpar hender" antall kvinner i denslag yrker. Bruker eksemplet bare for å illustrere hvor tradisjonelle også VI er i tankemønstrene, som har satt seg over genersjoner. Er det da fair å forlange/forvente at innvandrere skal makte å hive sine innlærte mønstre overbord sånn i full fart?

Lenke til kommentar

Jeg synes hele likestillingsstyret er noe tull. Jeg mener at forutsetningen for å få en -sunn- likestilling er like muligheter for utdanning. Og der drar vi linja. Dette har vi oppnådd. Case closed, moving on.

Enig der.

Det eneste vi har igjen er den kulturelle biten, men det tar 50-60 år uansett.

Så lenge vi ikke får tilbakeslag(tviler) så har vi likestilling per dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...