Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn starter opp, men den vil ikke boote. Ikke engang til BIOS.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt problemer med PCn min en stund nå. Har lett over alt på nettet, postet på andre forum, men ingen som har noe produktivt å komme med.

PCn min har problemer med å starte. Jeg skrur den på, vifter starter, lys kommer på. CD/DVD-ROM gir fra seg lyd, men thats it. No Signal på skjermen, mus og tastatur får ikke strøm (har G19 og G9 som lyser når de har strøm) Og jeg kan egentlig høre at maskinen ikke helt starter. CPU viften og GPU viften går veldig sakte. Den er ikke umulig å få på, men det er veldig vanskelig. Om jeg får den på, så fungerer den som normalt helt til jeg skrur den av igjen, eller bare restarter. (Noe som jeg nå gjør minst mulig) Kan spille, høre på musikk, se på film.. Null problem. Problemet er bare dette med å få startet den.

Har prøvd masse rart... Den første gangen det skjedde, så funket det å bare ta ut strømmen en liten stund og så sette inn igjen. Dette funket ikke neste gang. Da prøvde jeg å ta RAM ut og inn igjen, samme med grafikkort. Det funket... Men dette hjalp ikke neste gang... Det er som om alt jeg prøver kun vil funke en eneste gang... Har tatt ut CMOS og satt den inn igjen. Funket èn gang... Alt jeg har prøvd funket kun en gang.

Her er specs:

AMD Phenom X4 965

Geforce GTX 460

Hovedkort: M4A79T Deluxe

PSU: Corsair TX650.

PSU er kun 2-3 uker gammel. Grafikkortet er vel 2 måneder gammelt eller noe sånn. Jeg vet at det ikke er PSUn som er ødelagt, siden den jeg har nå ble kjøpt nettopp fordi jeg ble fortalt at det sikkert var noe feil med PSU... Noe som det ikke var. Jeg tviler også sterkt på at det er grafikkortet siden jeg kan spille helt fint uten problemer. RAM har jeg skannet med Memtest, ingen feil der... Jeg mistenker hovedkort, men vil være sikker før jeg kjøper nytt.

Hjelp! Må få fikset PCn før TG'11 !!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Feilsymptomene på den forrige tråden som du beskrev kunne til en viss grad tyde på at det var problemer med psu.

Siden du nå har byttet til ny psu så er det ganske usansynlig at dette er grunnen til problemet.

Har du andre pci/pcie tillegskort i maskinen som du ikke har nevnt her? Hvis dette er tilfellet prøv å ta dem ut en etter en og se om feilen forsatt er der.

Hvor mange RAM brikker har du installert? Dersom du kjører med kun én ram-brikke av gangen, fortsetter problemet?

Regner med du har oppdatert bios.

Lenke til kommentar

Har ikke noe annet i PCI/PCI-E Slots. (bare grafikkort)

Har 4 stk RAM-brikker. 4x2 GB. Har testet med en og en men det funket ikke... Det vil si... Som med mye annet jeg har prøvd så funker det den første gangen jeg har testet, men kun den første gangen. Andre gang jeg prøvde så funket det ikke... Har også testet minnet med Memtest. Ikke noe problemer der.

Og ja, jeg har oppdatert BIOS

Lenke til kommentar

til femfulle: Nei PCn holder seg på helt til jeg skrur den av igjen. Har ikke noe LED kode.

Til spm om link til forrige tråd. Er egentlig litt usikker på hvilken tråd geir_hk refererer til.

til Philophobe: tre forskjellige mulige kombinasjoner for 8-pins? Nå er jeg ikke helt med. (Vet hvilken som er 8-pin, men har vel bare èn? Så hvordan kan det være tre kombinasjoner?) Har ikke sjekka spacerene men skal gjøre det senere.

Lenke til kommentar

til Philophobe: tre forskjellige mulige kombinasjoner for 8-pins? Nå er jeg ikke helt med. (Vet hvilken som er 8-pin, men har vel bare èn? Så hvordan kan det være tre kombinasjoner?) Har ikke sjekka spacerene men skal gjøre det senere.

Skal gå an å dele pluggen i den kabelen så du kan ha 4 pins i om gangen. Gjør det på min psu i alle fall.

Lenke til kommentar

Stripp systemet til du sitter igjen med mb,psu,cpu,mem,vc.

Samme problem?

Det beste hadde vært om du hadde fått testet et known good minne (derimot merkelig om ingen av det 4 minnebrikke skulle fungere), samme gjelder også for vc.

Siden du allerede har skiftet psu, burde den være ok, men det kan skjer at mb dreper psu, så om du har kjøpt ny, kan mb ha drept denne og, dette hører derimot til sjeldenheten.

Du kan sjekke flea light på mb om denne er stable, om den er stable er strømtilførselen ok.

cpu er veldig sjelden problemet.

Merker du noe forskjell om du starter med og uten vc festet til? t.d enheter som går igang, etc, virker det som systemet begynner å jobbe med, td booter win?

edit: I teorien burde ett sannsynlig MB problem påvises om du ikke får noen "beep kode" når når du starer systemet med kun cpu,psu,mb

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Har prøvd å starte opp med kun CPU, PSU, RAM og en hard disk. Da har jeg selvfølgelig ingen mulighet til å se på skjermen siden jeg da ikke har koblet i skjermen, men jeg kan forstatt høre at dette ikke funker. Den starter fortsatt ikke helt opp, og mus/tastatur er uten strøm. Altså ingen forskjell fra vanlig.

Skal prøve med bare CPU senere/i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...