Gå til innhold

Gitar strenger

heh115

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal nå bestille gitarstrenger fra Sound1, og har fått tips om hvilke strenger jeg skal kjøpe.

Men så, hvilken "variasjon" er normal? Se bilde. Jeg aner ikke selv hvilke jeg skal velge. skal spille mest akustisk, men også lett rock.

post-178810-0-51846300-1299517987_thumb.png

post-178810-0-20112200-1299517999_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo tyngre strenger (tykkere) du har jo mer volum vil du få. Gitaren vil også låte bedre med tyngre strenger da den økte massen i bevegelse får treet til å avgi harmonier du ellers ikke ville lagt merke til. Dette merkes spesielt på gitarer i heltre (heltre lokk eller heltre lokk, sarger og bunn). På kryssfinergitarer merkes tunge strenger mest på volumet. Bakdelen med tunge strenger er at gitaren blir tyngre å spille på. Tunge strenger gir lettere senebetennelse og slitasjeskader hvis du har svake sener og bruker feil teknikk. Vanligvis brukes 0.11-0.13 på kassegitarer, men blir det for tungt å spille fungerer 0.10 også (strengesettet måles etter den tynneste E-strengen). Strenger tynnere enn 0.10 vil gi merkbart pistrete tone dessverre. Er du usikker er 0.11 en grei tykkelse å begynne med, så kan du heller skifte til tykkere/tynnere strenger senere om du føler for å forandre på oppsettet. Skulle du ha behov fåes også 0.14, da snakker vi tunge strenger :)

Vær oppmerksom på at tykkere strenger har mer strekk og kan kreve justering av trussroden i halsen. Kan merkes godt ved bytte fra f.eks. 0.10 til 0.14 hvis halsen er tynn og trussroden er svak, da vil strengene ligge høyt over gripebrettet og gitaren vil bli unødvendig tungspilt.

Lenke til kommentar

Tror han som anbefalte meg strenger trodde jeg hadde en kassegitar. Dette er en el-gitar, vil ha orginal tykkelse så hva er det? Ibanes SA-120

Ikke så rart jeg trodde du mente kassegitar da du viste til et bilde av Elixir akustiske strenger i første post ;)

I tillegg skrev du at du tenkte å spille mest akustisk (og lett rock) ;) Du skrev heller ikke noe om hvilken type gitar du har. Tydligere spørsmål gir tydligere svar vet du.

Til en Ibanez med humbuckere som din vil 0.09-0.11 fungere fint. Som nevnt tidligere, tynnere/lettere strenger gir mer lettspilt gitar, men mindre tone enn tyngre strenger. Mange gitarister har gjerne valgt strengeoppsett etter musikkstil, der tynne strenger for metal/tyngre rock og tykkere strenger for blues/rock. Men så klart, ingen regel uten unntak. Ibanezene kommer med forskjellige strengeoppsett (også innad i samme serie), så vil du vite hvilken tykkelse din gitar har hatt fra butikken må du nesten kontakte dem og spørre. Ikke uvanlig at seriøse butikker ser over gitarene de selger før salg, skifter strenger og justerer hals og stol.

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Tror han som anbefalte meg strenger trodde jeg hadde en kassegitar. Dette er en el-gitar, vil ha orginal tykkelse så hva er det? Ibanes SA-120

Ikke så rart jeg trodde du mente kassegitar da du viste til et bilde av Elixir akustiske strenger i første post ;)

å innad i samme serie), så vil du vite hvilken tykkelse din gitar har hatt fra butikken må du nesten kontakte dem og spørre. Ikke uvanlig at seriøse butikker ser over gitarene de selger før salg, skifter strenger og justerer hals og stol.

Beklager det ;)

Hvis du skulle ha valgt da? Har spilt på samme strengene i 4 år snart, går nå veldig på overtid! :D

Lenke til kommentar

Fire år uten å skifte strenger.. du kommer til å oppleve himmelen etter strengebytte, det skal jeg love deg :D

Selv bruker jeg 0.10 på alle el-gitarene, det er en grei universaltykkelse synes jeg. Passer til det meste. Så klart, skal det spilles skikkelig Stevie Ray-blues er det mer ideelt med tyngre strenger, men fungerer OK. Spiller ikke metal, så derfor er 0.09 utelukket. Har inntrykk av at de fleste kameratene mine som spiller litt aktivt bruker 0.10, nettopp fordi de er OK til alt. Så hadde jeg vært deg vill jeg gått for 0.10, så kan du heller huske at du har den tykkelsen hvis du skulle forandre mening og ville skifte til lettere eller tyngre strenger senere.

Vil anbefale Elixir sine strenger, den blå pakken merket "Nanoweb". Strengene beholder den gode krispe "nystrengsfølelsen" lenge og aldres mye saktere enn vanlige strenger. Ja, de er dyrere enn vanlige, men det sparer du inn igjen i økt levealder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...