Haganeset Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Heisann.. Jeg har gått til innkjøp av ett MIG sveiseapparat fra ESAB. Dette skal bli brukt til diverse arbeid i garasje osv.. Men lurte på en ting og to å håpte noen her har noen svar å gi meg!? Jeg har planer om å sveise eksosen på bilen min. Dette er da rustfritt stål. Kan jeg bare kjøpe syrefast tråd og sveise med den dekkgassen jeg har? Det er Mison 18 gass jeg har nå.. Eventuelt går det å sveise det med svart tråd ? En på jobb som sa det ikke var noe problem, men jeg får ikke dette til å stemme.. Har ikke prøvd ennå, men det skurrer for meg.. - tols ( ligger denne feil så flytt den! ) Endret 7. mars 2011 av tols Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Mison 18 gass er en aktiv gass. AG i MAG betyr aktiv gass. IG i MIG betyr inaktiv gass. Så det er ingen egentlig forskjell på MIG eller MAG sveitseapperat, det er gassen som er forskjell. Til rustfritt og aluminium skal det brukes inaktiv gass. Om det har noen betydning for litt garasjesveising vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Så da må jeg ha en annen gass for å sveise rustfritt stål? Går ikke å bare kjøpe syrefast tråd og sveise med den gassen jeg har? Hvilken gass egner seg isåfall til rustfritt? Argon? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Om du må han en annen gass vet jeg ikke, beste sveisen blir med riktig gass, jeg har ikke sveist med 'feil' gass så jeg vet ikke hva resultatet blir. Er det syrefast grunnmateriale så kjøp syrefast tråd. Ja, der du kjøper gassen skal de vite hva du kan bruke, husk også at det bør være bakgass. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Prøvde meg på på 2 biter med rustfritt stål, og det sveiset veldig bra! Var ikke lekasje når jeg hadde vann oppi heller, så tror det skal gå fint å sveise eksosen min. Men jeg burde vel zink behandle el. det hvis det ikke skal ruste? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Sveiste du rustbestandig ("rustfritt") stål som 316, skal dette behandles med syre. Dette kan være en slags gele som du smører på, og skyller av igjen. Men det vil ruste om det f.eks. er skrudd fast i svart stål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå