Gå til innhold

Hjelp til å ferdigstille filserver. (kontroller, hdd og os)

Anbefalte innlegg

Hva jeg har:

Fractal Design Define R2

Gigabyte GA-73PVM-S2H

Intel E2180

Corsair CMPSU-400CX 400W

4GB DDR2 minne

Hva jeg må kjøpe:

Kontroller (8x porter, minst 3GB/s, Raid-5, PCI-e og stabil) = max 2000kr

Lagring (Minimum 2TB(3TB?) 5900 eller 7200)

OS(Noe som gjør at det enkelt kan holde seg oppdatert og dønn stabilt(Ubuntu, debian?))

Intel 1000 nettverkskort(

Hovedkortet har 2 PCI-e, en PCI Express x1 og en PCI Express x16. Kan den ene gå til kontrollerkortet og den andre til nettverkskortet?

Raid1: 2x 2TB (til bilder, dokumenter osv) Her vil det også være en remote backup.

Raid5: 4x 2TB(3TB)til video, musikk osv

Det skal bare være en hjemmefilserver.

Tips til det jeg må kjøpe og OS valg?

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OS blir smak og behag - alle de store OSene er dønn stabile om de blir behandlet noenlunde riktig - spesiellt for en server som ikke skal endres i software-oppsett like ofte som en vanlig generellt daglig bruk maskin. Selv bruker jeg windows7 for min tilsvarende kombo HTPC og 24/7 filserver, men det er selvfølgelig helt ok å bruke noe linuxbasert også. Jeg ville valgt det OSet du har mest erfaring med egentlig.

angående raid-5 - om det er viktig å holde prisen nede og ytelsen på raid-5 lagringen ikke er så veldig viktig (altså om du hovedsakelig bare skal lagtidslagre filer med redundans og ikke hele tiden skal lese og skrive store mengder data til RAIDet) så er software raid-5 noe som jeg har stor sans for. det er "gratis" i den forstand at det sparer deg fra å kjøpe et uhorvelig dyrt kontrollerkort. ytelsen er heller ikke velidg dårlig så lenge du kjører det på noe bedre enn en 5 år gammel CPU - men like raskt som et dedikert kontrollerkort er det selvflgelig heller ikke. Andre fordeler med det er at du kan kombinere diske mye friere. du kan koble til S-ATA med IDE, via helt forsjellige kontrollere siden det er OSet som tar seg av RAIDingen.

windows serverversjonene har vel dette innebygget tror jeg. for vanlig windows7 (eller på XP eller 2000) kan det lett fikses via en liten endring i registeret. Fra det jeg har lest har linuxbaserte systemet også lignende softwareløsninger som fungerer bra.

Dette var bare for å gi deg noen flere valg å vurdere. Jeg sier ikke at dette er optimalt for alle, men en lavpris løsning som ikke må ofte alt for mye i ytelse er ofte en fin fit for en hjemmeserver for en privatperson.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for tipsene Stigma!

Ang valg av Raid:

Har testet litt software raid tidligere, og da raid 5 og 1. Raid-1 var veldig enkelt, og jeg følte ikke at jeg hadde så store tap på hastighet der da. Mens med Raid-5 var det litt verre, jeg fikk det opp men syntes det var litt rotete og tregt.1(Her er det sikkert en stor sannsynlighet at det var brukerfeil som gjorde det).

Software vs Hardware raid så ser jeg på det som en stor fordel å kunne ha det via et kontrollerkort. Jeg har forstått det slik at det meste av raid innstillingene gjøres i oppstarten(rett etter bios) og er svært enkelt(ihvertfall det jeg har sett av videoer på Youtube fra Highpoint Rocketraid). Og det skal være mye mer stabilt, kræsjer windows så har du tapt all data om du kjører software. I tillegg har jeg jo med tiden tro på at raidet kommer til å bli utvidet, og i dagens marked finnes det vel hovedkort med max 6sata porter(det hovedkortet jeg har nå som jeg har tenkt å bruke i serveren har bare 3) - så da må jeg kjøpe et kontrollerkort allikevel.

Ang valg av OS:

Jeg kjører i dag en hovedpc både som filserver og kontorpc. Problemet her er at det til stadighet kommer oppdateringer som krever restart, det går gjerne på Windows-update, så all oppdatering er Windows relatert og ikke software.

Jeg kjører også en liten test server(ubuntu) på en stor serverpark, den har en uptime på 150dager nå, hvor det daglig blir gjort sjekk etter oppdateringer.

Jeg har nok bedre forståelse for Windows enn Linux, men jeg føler Linux gir meg mye mer stabilitet enn Windows. I tillegg er det ikke mange prosessene som vil bli kjørt, og da føler jeg at man mye enklere kan velge bort dem man ikke trenger i Linux, mens i Windows må du ta hele pakka, selv om man bare har bruk for 20%.

Nå har jo Windows den fordelen at det er veldig lett å styre, feks med remote desktop osv. Men jeg ser ikke helt for meg at jeg kommer til å gjøre så mye med filserveren og derfor ikke trenger noe stort annet enn en SSH tilkobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...