Kakeshoma Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) http://www.dagbladet..._kjos/15679742/ Hvordan har det seg at norsk kameraføring aldri blir bra? Og at skuespillere ikke klarer å se troverdige ut (selv når de ikke sier noe)? Linken over er et veldig bra eksempel hvor de ikke har fått til noe annet enn animasjonene. Endret 7. mars 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Var ikke Max Manus bra? Kanskje fordi skuespillerne er for dårlige, regissørene. Fordi filmbransjen i Norge bruker for lite penger på slikt så de tar inn uerfarne skuespillere. (I de fleste norske filmer) Lenke til kommentar
ennj Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ja, har du sett Reprise!?? :!: Sånn ellers er kanskje Brita Møystad inne på noe her, og i så tilfelle er Wirkola på andre side av skalaen. Jeg er mer "stolt" av at en norsk film handler om nazi-zombier og har taglinen "Ein! Zwei! Die!" enn noen norske VM-gull i skisport. Max Manus er en god film, og kanskje det nærmeste Norge har vært Oscar siden Elling, men den har ikke 15000 stemmer på IMDb. Til og med Kill Buljo, som jeg synes var søppel, mener jeg var et positivt tilskudd fordi plutselig snakket folk om norsk film, noe som var ganske nytt. Trolljegeren er et eksempel på det samme, bortsett fra at den faktisk var interessant. Hvis vi får like mange gode norske filmer de neste ti årene som vi har sett de siste ti, skal jeg si meg fornøyd. Jeg tror vi får flere, og det kommer mange filmer i år. Reprise er en av mine favorittfilmer, punktum. Derfor blir det dumt å spørre om hvorfor norsk film aldri blir bra når den er på vei opp. Hvorfor er norsk film bedre enn før? Og hvorfor anmelder ikke VG og Dagbladet kiosklitteratur når de 5 årlige Varg Veum-filmene er verdt spalteplassen? Fokus er feil. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) http://www.dagbladet..._kjos/15679742/ Hvordan har det seg at norsk kameraføring aldri blir bra? Og at skuespillere ikke klarer å se troverdige ut (selv når de ikke sier noe)? Linken over er et veldig bra eksempel hvor de ikke har fått til noe annet enn animasjonene. Fordi norske produsenter har ikke milliardbudsjetter som Warner Bros, Paramount Pictures, Universal Studios osv.... Og de som lager film i Norge vil gjøre det litt kunstnerisk, på sin egen måte, og gjerne holder seg unna Hollywood dramaturgi. Endret 9. mars 2011 av Heradon 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Tenkte faktisk på akkurat det samme i dag. Veiviseren er etter min oppfatning den eneste Norske filmen, som kommer på nivå med de skikkelig gode. Altså filmer man ønsker se igjen rimelig ofte Noen brukbare andre, men aldri det helt store. 3 Lenke til kommentar
mwy Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 http://www.dagbladet..._kjos/15679742/ Hvordan har det seg at norsk kameraføring aldri blir bra? Og at skuespillere ikke klarer å se troverdige ut (selv når de ikke sier noe)? Linken over er et veldig bra eksempel hvor de ikke har fått til noe annet enn animasjonene. Reprise er en dritfilm. Men om man går litt tilbake i historien så finner man ganske bra skuespill og akseptabel kameraføring i filmene. 30-tallet er kanskje ikke så interessant (To levende og en død er helt ok), men En herre med bart (1942) er like god som en tilsvarende komedie fra USA. Andre ganske hyggelige komedier er Millionær for en Aften (1960), Troll i ord (1955), Fjolls til fjells(1957), Bussen (1961) og Støv på hjernen(1959). Tørres Snørtevold (1942) var ganske hyggelig. Noir filmene Pastor Jarman kommer hjem, På slaget åtte og Ukjent mann er slett ikke dårlige. Av action har vi Orions belte og Veiviseren Eventyrfilmer: Kvitebjørn Kong Valemon, Reisen til Julestjernen, Sofies verden, Trolljegeren, Håkon Håkonsen En god episk film er Fru Inger til Østråt (1975, tilgjengelig på filmarkivet.no) En god nyere dramafilm er Upperdog av Sarah Johnsen. Jeg merket ikke noe dårlig skuespill i den. http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Norske_filmer_etter_sjanger Når man tenker på dårlig norsk film så tenker man først og fremst på Wam & Vennerød, syttitallsregissørene og Joakim Trier som prøver å etterligne disse. Men norsk film er større enn bare 70-tallet. Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Tenkte faktisk på akkurat det samme i dag. Veiviseren er etter min oppfatning den eneste Norske filmen, som kommer på nivå med de skikkelig gode. Altså filmer man ønsker se igjen rimelig ofte Noen brukbare andre, men aldri det helt store. Yes, same og best hører sammen, hehe. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Eneste norske filmer jeg har orket å se gjennom er Max Manus, samt alle unntatt siste olsenbanden filmene (de gamle altså). Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 tja jeg ser omtrent aldri på norske filmer siden det er som oftest bare drit di lager for tiden men har faktisk likt to som kom i år og i fjor: "kurt josef wagle og legenden om fjordheksa", å fikk en god latter fra "få meg på, for faen" Lenke til kommentar
mwy Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 tja jeg ser omtrent aldri på norske filmer siden det er som oftest bare drit di lager for tiden men har faktisk likt to som kom i år og i fjor: "kurt josef wagle og legenden om fjordheksa", å fikk en god latter fra "få meg på, for faen" Har du sett Hodejegerne? Til neste år kommer Kon Tiki(Trailer ligger ute) Hva syntes du om Insomnia og En ganske snill mann? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Så Detector for ikke så lenge siden for første gang, og vil si det er en bra film etter Norsk standard. Noe av det aller beste med andre ord. (Bedre en feks Max Manus) Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Jeg mener alle land for det meste produserer dårlige eller middelmådige filmer med noen få gullkorn innimellom. I et land med få mennesker og liten filmindustri sier det seg selv at det blir lengre mellom gullkornene enn i et folkerikt land med en stor filmindustri som spyr ut tusenvis av filmer i året. Budsjett setter også sine begrensninger for hvor storslagen en film kan være, og man prøver gjerne å kompensere ved å fortelle gode historier i mindre skala, men det selger igjen ikke like godt. I Norge kan man f.eks. lage en film som Max Manus om motstandskjempere i Oslo, da det for det meste består av scener med menn som sitter på rom og prater, men man kunne ikke laget et tre timers krigsdrama med store slag og scener som er filmet i flere deler av verden, slik de amerikanske krigsfilmene gjerne er. Et annet problem er at vi har så få skuespillere at man ser flere av de samme personene i hver eneste film, og jeg tenker at man nesten kan bli litt for godt kjent med en skuespiller etterhvert, slik at det blir merkelig å se dem i så mange forskjellige roller. Det blir litt sånn, "næmmen, der var han igjen!". Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hollywood og ikke minst Bollywood lager sikkert flere dårlige filmer på ett år enn Norge gjør på ti år. For å paraphrase(¿norsk?) Spartapus: jo flere filmer man lager, jo større sjangs er det for å skape et gullkorn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå