Gå til innhold

nytt kamera max 4000

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale meg et kompaktkamera? Grunnen til at jeg skal ha et kompaktkamera er at jeg ikke alltid gidder å dra med meg speilrefleksen over alt, så jeg vil at det skal være så lite som mulig. Jeg vil også at det skal ta bilder i RAW og det skal ha manuelle eksponerings innstillinger som sitter på kamerahuset og ikke i menyene. Kameraet bør helst ikke koste noe særlig over 4000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk alle de som er nevnt over. Personlig er jeg svak for LX5, S95 og XZ-1, og ville valgt en av disse, men hvis du vil ha kontroller a la speilrefleks og/eller optisk søker er G12 tingen.

Liker du RAW, så unngå Nikon P7000, som er rapportert veldig treg med RAW.

For 4-5k kan du også få et micro Four Thirds-hus, men det bryter både med budsjettet på 4k og kravet om "så lite som mulig".. Men - GF1 med 20/1.7 er sweet, da.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt. Foreløpig er jeg i favør LX5, men lurer litt på hvordan de manuelle kontrollene på den er lagt opp. Er de lett tilgjengelige slik som på speilrefleks? G12 virker som et veldig fint kamera, men synes det ser noe stort og klumpete ut.

Lenke til kommentar

De manuelle kontrollene er lett tilgjengelig på LX5. Like lett tilgjengelig som på GF1.

Jeg har begynt å bruke Program mode istedet for Aperture mode på kompakkameraene med liten sensor. Det er lett å bruke eksponeringskompensasjon aktivt på LX5.

Kjøp LX5, du kommer ikke til å angre. Jeg har ikke prøvd Olympus XZ-1 ennå, men den skal være bra. Den har færre direktevalgsknapper enn LX5, men den elektroniske søkeren som er tilgjengelig er MYE bedre. Hva foretrekker du av brennvidde? 24-90mm eller 28-112mm?

Lenke til kommentar

De manuelle kontrollene er lett tilgjengelig på LX5. Like lett tilgjengelig som på GF1.

Jeg har begynt å bruke Program mode istedet for Aperture mode på kompakkameraene med liten sensor. Det er lett å bruke eksponeringskompensasjon aktivt på LX5.

Kjøp LX5, du kommer ikke til å angre. Jeg har ikke prøvd Olympus XZ-1 ennå, men den skal være bra. Den har færre direktevalgsknapper enn LX5, men den elektroniske søkeren som er tilgjengelig er MYE bedre. Hva foretrekker du av brennvidde? 24-90mm eller 28-112mm?

Hvis jeg må velge mellom 24-90 og 28-112 ville jeg vel gått for større vidvinkel, men det er ikke så stor forskjell så jeg synes egentlig ikke forskjellen mellom disse to brennvidde områdene har så veldig mye å si. Tror det blir LX5 på meg, men tror jeg skal ta meg en tur i en butikken og klå ltt på det først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hiver meg på denne tråden framfor å starte en ny. Synes kameraene dere nevner her ser spennende ut. Stort sett så har jeg med speilrefleks på dagtid. Et slikt ekstrakamera vil av meg bli brukt mye innendørs med blitz. Vidvinkel er et must mener jeg på disse lommekameraene. Hvem av disse takler lite lys best og gir det beste eller kanskje man skulle si det minst verste bilde med blitz? Noen ide å teipe matpir eller mat teip på blitzen på disse kameraene?

Kan man kjapt blende ned eller opp og justere blitzstyrke ned eller opp på disse lommekameraene?

Finnes det noen kreative blitzmuligheter på disse kameraene så man slipper å få blitz-rett-i-trynet-look?

Lommevennlig er også viktig. Det er tross alt viktig å kunne ta kamera med i innerlomma på en dressjakke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...