Gå til innhold

Opplevelsestur på sykkel - Oslo-Bergen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om jeg skulle plassert denne tråden under "Sykling", men da opplevelsene står i sentrum tenker jeg "Ferie og reise" er passende.

 

Jeg og en kamerat tenker å ta toget til Bergen med sykler, og sykle hjemover mot Oslo. Dette skjer enten denne sommeren, eller neste sommer, og vi tenker å sette av en 2 ukers tid (jepp, vi satser på lite sykling, mye opplevelse, da ingen av oss er noe særlig drevne i sykling). I den anledning lurer vi på det aller meste, så jeg ramser opp noen spørsmål under. Gjerne føy til mer om det er noe jeg ikke har tenkt på her, eller om dere har noen egne opplevelser å komme med.

 

  1. Vi vil at dette skal være en opplevelsestur, hva bør man få med seg på veien? (ikke noe problem å sykle sikk-sakk, men det må passe innenfor tidsperspektivet vårt). Severdigheter på ruta, med andre ord.
  2. Vi tenker å sove i telt på veien, hvilke regler er det for overnatting i telt? Må man sove på campingplasser, eller er det fritt fram?
  3. Hva bør en ha med seg på en slik tur? Vi har jo et visst bilde, men kanskje dere har noe mer å føye til.
  4. Hva bør en pakke i? Sekk kan bli tungt for ryggen, så har tenkt på bag man fester på ettermonterbart bagasjebrett.
  5. Hva bør man ha med i tilfelle reparasjon av sykkel? Ekstra slange, lappesaker, pumpe...
  6. Noe annet som er lurt å tenke på?

 

Ellers vet jeg ikke så mye mer, men håper mange har noe å tilføye :)

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo prøve med noen svar siden jeg har syklet fra Bergen(Arna) til Voss (pluss rallarveien), men derifra tok jeg veien nordover. I fra Bergen har du flere alternativer som til Voss over Hamlagrød, tog til Myrdal og sykle Rallarveien til Haugastøl (her tok jeg toget til Haugastøl og syklet til Flåm). Deretter fortsetter du til Geilo, Gol og så velge en rute til Oslo (her finnes mange). Fra Bergen kan du også sykle til Norheimsund, Hardanger og så velge enten Eidfjord (Hardangervidda) eller om Odda (Haukeli).

 


  1.  
  2. Litt mye å svare på, så her er det lettere å svare når ruten er valgt. Men jeg mener at rallarveien er et godt valg (severdighet i seg selv).
  3. I utmark kan du overnatte i telt opp til 2 døgn, men husk at du ikke må sette opp telt nærmere en 200 meter fra bebyggelse og ta hensyn til husdyr og ferdselsårer (turstier). På innmark må du ha tillatelse fra grunneier.
  4. Se svar 1.
  5. Sekk på ryggen er ikke bra og du vil bli av i ryggen før du er kommet to mil. Sykkelvesker både fremme og bak er et godt alternativ. Henger kan også brukes uten store problemer men kan være litt vanskelig når du reiser med toget (transport). Når det gjelder pakking så ta med minst mulig og ikke slike ting som veier for mye. Det kan være tunge dongeribukser, bruk bare et sko par, regnsett som vegger et ”tonn”, matvarer som brus, melk, hermetikk. Bruk tørrfor og kjøp inn akkurat det du trenger daglig. Lett ullundertøy og vindtette jakk og bukse (av den lette typen – jeg bruker ikke regntøy på sommeren pga. våt blir du uansett om det er regn eller svette). Lett telt og en primus eller stormkjøkken. En refleksvest kan også komme til nytte.
  6. Jeg liker ikke å lappe, så jeg har kun med meg ekstra slanger (2-3 stk.). Du bør også ha med deg et lite sykkelverktøysett som bl.a. skiftenøkkel, kjedenøkkel, eikestrammer, samt litt sykkelolje, bremseklosser, ekstra kjede og noen kjedelåser. Jeg kjøpte et sett som hang under sete.
  7. To stativ til vannflasker………
     

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil det ikke gi mer opplevelser (og færre motbakker) å sykle sørover fra Bergen og heller hoppe på et tog igjen i Stavanger eller lengre sør?

Hvis motbakker ikke er ønsket så kan det være et alternativ. Det er relativt flatt til Stavanger og videre sørover. Her er Nordsjøveien et godt alternativ. Men hvis E39 velges (Berg-Stvg) så må man ta buss gjennom tre undersjøiske tunneler.

Lenke til kommentar

Vil det ikke gi mer opplevelser (og færre motbakker) å sykle sørover fra Bergen og heller hoppe på et tog igjen i Stavanger eller lengre sør?

Hvis motbakker ikke er ønsket så kan det være et alternativ. Det er relativt flatt til Stavanger og videre sørover. Her er Nordsjøveien et godt alternativ. Men hvis E39 velges (Berg-Stvg) så må man ta buss gjennom tre undersjøiske tunneler.

 

Jeg vil hevde det er mer å se lengre inne. Hardanger, Odda, Rosendal etc., men det blir også tunnel her om en ikke velger Åkrafjorden. En kan også fortsette turen "langt inne" og kjøre via Sand og Tau. Eller enda bedre via Lysefjorden.

 

Om en velger å legge veien østover (antatt Oslo) via Årsnes, til Odda og videre via Røldal er dette faktisk kortere enn stamveien. Tunneler får en vel uansett? I det siste tilfellet er det Folgefonntunnelen som bå "busses".

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Vil det ikke gi mer opplevelser (og færre motbakker) å sykle sørover fra Bergen og heller hoppe på et tog igjen i Stavanger eller lengre sør?

Hvis motbakker ikke er ønsket så kan det være et alternativ. Det er relativt flatt til Stavanger og videre sørover. Her er Nordsjøveien et godt alternativ. Men hvis E39 velges (Berg-Stvg) så må man ta buss gjennom tre undersjøiske tunneler.

 

Jeg vil hevde det er mer å se lengre inne. Hardanger, Odda, Rosendal etc., men det blir også tunnel her om en ikke velger Åkrafjorden. En kan også fortsette turen "langt inne" og kjøre via Sand og Tau. Eller enda bedre via Lysefjorden.

 

Om en velger å legge veien østover (antatt Oslo) via Årsnes, til Odda og videre via Røldal er dette faktisk kortere enn stamveien. Tunneler får en vel uansett? I det siste tilfellet er det Folgefonntunnelen som bå "busses".

Veldig gode alternativer, men ryfylkeveien vil bli en omvei hvis man skal sykle til Oslo. Og sykkeltur gjennom åkrafjorden er et vakkert skue... den gamle veien....

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar. Til tross for at Bergen-Stavanger høres ut som en flott tur, er litt av greia vår å nå målet hjemme i Oslo. Men skal absolutt vurdere til Stavanger, men da for en senere anledning. Denne gangen blir det Bergen-Oslo! ;-)

 

Jeg kjenner svært lite til hva som er verdt å oppleve på denne ruten. Likevel har noen kjappe google-søk på Rallarvegen gitt et svært godt inntrykk, og en skal ikke se bort i fra at dette blir valget. Likevel lurer jeg på om det å ta en svingom innom Hardangerfjorden, via Norheimsund, kunne vært en opplevelse? Noen tanker?

 

Ellers er jeg fremdeles åpen for flere forslag. Lenge til turen begynner, og jo mer severdig på ruten jeg får høre om, desto bedre :)

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar. Til tross for at Bergen-Stavanger høres ut som en flott tur, er litt av greia vår å nå målet hjemme i Oslo. Men skal absolutt vurdere til Stavanger, men da for en senere anledning. Denne gangen blir det Bergen-Oslo! ;-)

 

Jeg kjenner svært lite til hva som er verdt å oppleve på denne ruten. Likevel har noen kjappe google-søk på Rallarvegen gitt et svært godt inntrykk, og en skal ikke se bort i fra at dette blir valget. Likevel lurer jeg på om det å ta en svingom innom Hardangerfjorden, via Norheimsund, kunne vært en opplevelse? Noen tanker?

 

Ellers er jeg fremdeles åpen for flere forslag. Lenge til turen begynner, og jo mer severdig på ruten jeg får høre om, desto bedre :)

 

Som nevnt ville er det ikke lengre å sykle via Hardanger og etter min mening gir det også flere opplevelser. Etter det jeg huske er det åpne "gamleveier" forbi alle tunnelene over Haukeli, men jeg har ikke sjekket ettersom jeg alltid gjør dette stykket i bil. Hvordan det er de to andre veiene fra vest til øst aner jeg ikke.

 

Rallarvegen ville jeg absolutt ha syklet vestover/nedover. Løsningen vil i så tilfelle bli å gå av toget på Haugastøl eller Ustaoset. Sykle til flåm og så ta båt til Bergen for deretter å sykle østover. Evt. sykle vest og ta toget tilbake.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg bør droppe Rallarvegen for denne gang? Hadde jo vært gøy å få den med seg på denne turen, men det er vel noe en kommer til å få med seg en gang i livet uansett. Men hvorfor bør en egentlig sykle den vestover, og ikke østover? Har de noe med stigning å gjøre?

 

Ellers er en litt mer sørlig rute sikkert bra det også. Men hva er det å oppleve på denne ruta? Har, som med det meste av ruter, lite referanser, og er derfor åpen for alle inspill. Om jeg velger en rute via Hardanger og Haukeli, hva er det på denne ruta å se. Er dette et bedre alternativ enn å streve i oppoverbakker på Rallarvegen?

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg bør droppe Rallarvegen for denne gang? Hadde jo vært gøy å få den med seg på denne turen, men det er vel noe en kommer til å få med seg en gang i livet uansett. Men hvorfor bør en egentlig sykle den vestover, og ikke østover? Har de noe med stigning å gjøre?

 

Jeg syklet rallervegen fra øst til vest selv (som langt de fleste andre hvis jeg kan dømme utifra trafikken da jeg kjørte.) Det går en del opp om du starter fra Haugestøl (eller Gol, der jeg startet), men kanskje folk tenker på at det i motsatt retning går i motbakke stort set helt fra Voss og det er jo sant, men er tross alt på asfalt.

 

Jeg tror det er en finere tur å sykle fra vest til øst da du sykler langsommere oppad der hvor naturen er finest og derfor ser mest.

Lenke til kommentar

..... Etter det jeg huske er det åpne "gamleveier" forbi alle tunnelene over Haukeli, men jeg har ikke sjekket ettersom jeg alltid gjør dette stykket i bil....

 

Alle de gamle veiene over haukeli er åpent for sykler (stort sett også for bil).

 

Når det gjelder Rallarveien er det ikke noe problem å sykle fra Myrda til Haugastøl. Litt oppover i starten, men en flott tur. Meter over havet er ca. 850 på Myrdal, ca 1200 på Finse og deretter ca. 1000 ved Haugastøl. Hvis man tar toget fra Voss til Myrdal ser jeg ikke den store utfordringen i dette. Må nevne at du kan sykle fra Voss til Mjølfjell og toget til Myrdal (her må du bære sykkelen over fjellet hvis du ikke vil ta toget)og her er det en del høydemeter man må forsere. Anbefaler derfor sterkt at du tar toget fra Voss og selvfølgelig sykler Rallarveien.

Lenke til kommentar

Jeg syklet motsatt vei med en kamerat for 3 år siden, og kan absolutt anbefale det :)

 

Vi planla absolutt ingen ting, men jeg kan prøve å komme med noen tips i forhold til hva vi så/gjorde.

 

Dere må absolutt få med dere Rallarvegen. Vi syklet (trillet?) fra Haugastål til Flåm, med en natt på noen benker på perrongen på Myrdal som pause. Tro det eller ei, men det var morsommere enn man skulle tro å våkne til japanere med videokamera rettet mot deg når du ligger i soveposen (ja, vi la oss litt uvitende på perrongen hvor Flåmsbanen har avgang...) Dessverre ble den ene pedalen til ham jeg syklet med ødelagt, så turen over fjellet gikk ikke så fort med en pedal. Vi rakk derfor ikke båten fra Flåm til Gudvangen gjennom Nærøyfjorden, noe som angivelig skal være en fin båttur. Det positive med det, var at vi ble godt kjent med guttene på sykkelverkstedet i kjelleren på Jernia i Aurlandsvangen.

Pedalen ble sveiset på, og ting løste seg. De synes det var så morsomt/koslig at vi syklet fra Østfold til Bergen, at de ikke en gang tok noe for det. Så selv om pedalen knakk midt oppe på høyfjellet, lot det seg fikse til slutt. Det jeg egentlig vil frem til med det poenget, er at dere ikke trenger å ta med for mye verktøy. Det er så og si alltid et hus eller et verksted hvor det går an låne større ting om det er nødvendig. Lappesett, et umbracosett og en liten skrutrekker som passer til de mest vesentlige skruene på syklene, så er dere stort sett trygge. Så får dere fikset sykkelen såpass at dere kommer dere til nærmeste verksted/sivilisasjon.

 

Like etter Gudvangen, kommer man til Stalheimskleiva (som forsåvidt kanskje er morsommere å sykle ned fra Bergen, enn opp fra Østlandet...) Det positive med å sykle opp, var pausene underveis med bringebær rett fra busk, vann rett fra foss, stressede utenlandske bussjåfører som vinket oss unna for å komme opp (kjøreretningen er nå regulert til kun å gå nedover, så dette er noe dere evt. slipper å tenke på), og det imponerte blikket til alle turistene på toppen som trodde vi hadde syklet helt opp.

 

Når det kommer til overnatting, var telt helt kurant. Vi dro med et tomannstelt, som fungerte helt til Haugastøl, da vi møtte på vårt første regnvær. Ettersom det billige teltet vi hadde med ikke var vanntett, ble dette også siste natt i telt. De resterende nettene tok vi på benker på togperronger (bortsett fra på Voss, hvor stasjonsmesteren advarte oss mot å sove der, da det mest sannsynligvis kom til å bli slosskamp fordi Brann hadde vunnet en kamp den dagen. Det hadde angivelig vært masseslagsmål med 40-50 mann kvelden før vi kom....) og under broer/i underganger)

 

Når det kommer til sekk/sykkelveske, er det absolutt ingen tvil. Sykkelveske. Ryggen spares. Dere blir mer stabile i svinger/bakker, og det er enklere å finne frem til.

 

Når det kom til mat, gikk det mye i Real Turmat, og andre lignende frysetørrede middager vi hadde med, og etterfylte underveis. Det er lett, enkelt, og ikke så vondt som alle som har vært i militæret skal ha det til. Jeg vil anbefale det, og et lite stormkjøkken.

 

Ellers hadde vi ikke med noe kart eller lignende, og vi hadde heller ingen plan om hvilken vei vi skulle sykle, hvor vi skulle overnatte, eller hva vi skulle få med oss. Vi tok det som det kom, og jeg angrer ihvertfall ikke på det. Vi opplevde mye vi ikke ville opplevd ellers.

 

Vi hadde med en konvolutt fra moren til han jeg reiste med, med beskjed om at den ikke skulle åpnes før på Finse. Når vi åpnet den der oppe, så vi at hun hadde sendt med penger så vi kunne ta inn på hotell/herberge den natten. Vi brukte heller pengene på nye pedaler og sykkelsko med sånn spesielt feste til å klikke fast på pedalen. Et valg jeg angret litt på der og da, da det var den eneste natten det regnet på turen. Men i ettertid er jeg glad for at vi tok det valget, da vi møtte en god del hyggelig folk på grunn av det, alt fra folk på rallarvegen når sto opp (vi sov typ 2 meter fra rallarvegen) og gutta på Jernia. At jeg bruker dette tre år etter, er jo heller ikke noe å forakte.

 

Den siste biten vår (første biten deres?) fra Vaksdal til Bergen, er veldig vanskelig/utrygg på sykkel. Det er mange mørke tunneler, og det er generelt lite fint å sykle der. Vi tog derfor tog denne strekningen.

 

Summa sumarum, vil jeg anbefale å sykle Oslo - Bergen i stedet :)

 

Om du har noen spørsmål om hva som helst, er det bare å fyre løs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syklet motsatt vei med en kamerat for 3 år siden, og kan absolutt anbefale det :)

 

(...)

 

 

Tusen takk for hjelpen, og det hørtes ut som en strålende tur dere hadde. Skjønner argumentasjonen for å sykle fra Oslo til Bergen, men samtidig er det noen "indre følelser" hos meg som likevel vil dra fra Bergen mot Oslo. Dette rett og slett begrunnet i opplevelsen av å jobbe seg fram mot et mål, og samtidig stadig kjenne deg mer og mer igjen på ruta. Det å være ferdig og hjemme når du er framme, og ikke måtte ta toget hjem etter fullført sykkeltur er noe som er verdt å jobbe i noen ekstra slitsomme oppoverbakker for.

 

Ellers hørtes det ut som en flott tur dere har hatt, og jeg hentet mange gode idéer. Den foreløpige ruta ble også lagt om litt.

 

Tror ikke det er så mye mer jeg lurer på, men kommer tilbake til det senere om nødvendig. Etterhvert som turen nærmer seg dukker det sikkert også opp en god del spørsmål, og da er det greit å ha noen ærfarne å støtte seg til.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte først og fremst stigning når det gjelder retning på Rallarvegen.

Stigning er en ting på asfalt - noe ganske annet på grus/stein/gress.

Hmmm, skjønner problemstillingen. Sjekket et elavasjonskart, og ser det er veldig mye stigning helt i starten, (fra Flåm) for så å rette seg ut ganske greit etter litt under 2 mil. Virker i mine øyne mye bedre å sykle fra øst til vest ja, mye enklere rute da (med mye mindre stigning). Likevel har jeg jo lyst til å sykle Rallarvegen da, men blir mer og mer usikker.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Etter litt diskusjon med min reisekamerat, har vi valgt å følge rådene deres, og sykle fra Oslo til Bergen, ikke omvendt. Da sykler vi Rallarvegen "riktig vei", og de største opplevelsene kommer på siste halvdel av turen, ikke første.

 

Jeg har derfor satt opp en foreløpig reiserute, men er selvfølgelig fremdeles åpen for flere innspill. Gjerne om dere har noe som bør sees mellom Oslo og Geilo, da dette er det partiet jeg har minst på foreløpig. Her er reiseruten:

 

Oslo - Hønefoss - Geilo - Haugastøl - Finse (Museum) - (Rallarvegen) - Flåm - (Båt: Aurlandsfjorden - Nærøyfjorden) - Gudvangen - Vossavangen - Norheimsund - Bergen

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Med spørsmål om hvordan det går med planleggingen har vi bestemt oss for å ta det neste sommer. Dette grunnet mye program denne sommeren, samt at vi trenger bedre tid på planlegging. Begge skal også bo i utlandet neste år, så det blir flott å oppleve Norge når vi først er hjemme igjen.

 

Mye tid til planlegging gjør så denne turen kan bli godt gjennomført, som igjen nok kan gi en bedre opplevelse. Samtidig har vi lyst til å ta mye på sparket. Vi har bestemt oss for å ta turen i starten av Juli 2012. På turen vil det både blogges og filmes (klipper en hel video til slutt), og jeg skal selvfølgelig poste det som trengs av linker her i forumet når den tid kommer :)

 

Videre vil jeg veldig gjerne høre mer om turen du hadde "Troll-I-Hatt". Dette er jo akkurat samme turen som vi nå har planer om. Når det nærmer seg regner jeg med at du kommer til å få en del spørsmål ;)

 

Om dere nå lurer mer på planene er det bare å spørre. Denne turen er noe jeg gleder meg mye til, og kan antagelig ikke få nok av å prate om den til de som viser interesse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...