Gå til innhold

Hvordan lagret man brød før?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemmebakt grovbrød holder seg mye bedre mye lenger enn dagens kjøpekneipp gjør, og jeg tror de stort sett ble oppbevart i tøystykker/kjøkkenhåndkle i egen brødboks/krukke.

Eventuell mugg ble nok også skåret bort i stedet for at hele brødet ble kastet.

Går ut fra at du tenker på før i tiden som "før plastposene".

Lenke til kommentar

Man bakte mye oftere. Og jeg regner med at man ikke var så kresen på om brødet var 2-3 dager gammelt før i tiden heller.

Det kan godt være, men jeg lurer på hvordan de lagret brød når de først gjorde det.

Lenke til kommentar

Brødbokser var vanlig. I tillegg til at brød ble bakt på daglig/nesten daglig basis.

Det var større problem med oppbevaring av annen ferskvare som fisk, melk etc. Men her hadde man på landet ofte en egen jordkjeller for oppbevaring av mat som måtte holdes kjølig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Man brukte også å lagre mat i myrer. Men tror ikke brød, for det har vel en ganske bra holbarhet i seg selv, og det gikk vel en del av det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg baker brød med surdeig, da bruker jeg mest rug i brødet, og det blir mye saftigere og holder seg fint en uke i kjøkkenskuffen. Veldig godt blir det også. Har lest at denne bakemåten var mer brukt i "gamle dager" før gjæret tok over...

Sjekk også godeigen.edicypages.com, det var sånn jeg kom i gang.

Lenke til kommentar

I gamle dager ble vel mye gammelt brød til andre ting, som f.eks. brødpudding, i løksuppe, panering eller migas.

Edit: brødet ble vel oppbevart i brødboks og/eller spisskammer. Surdeigsbrød holder seg som nevnt veldig bra.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...