Renate2011 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei Trenger hjelp til valg av teori. Skal skrive en oppgave på ca. 25 sider, der deler av min problemstillingen dreier seg om relasjonskompetanse. Relasjonskompetansen er blant barn i barnevernet. Hovedspørsmålet jeg stiller er hvilke tiltaksform (fosterhjem? Institusjon?)som kan hjelpe barnet best med sin manglende relasjonskompetanse.(Det er ikke alle barn i barnevernt som har utfordringer med relasjon, men mange). De teoriene jeg til nå finner nyttige er: Bowlby`s tilknytningsteori, Objektrelasjonsteori:Winnicott - holding-speiling og Daniel Sterns utviklingsmodell:Et barns utvikling av et selv. Stikkord: Affektjustering, (Barnets oppfatning og opplevelse av seg selv og omverdenen – selvbilde-selvfølelse-selvtillit.) Har jeg valgt relavante teorier? Finnes det i tillegg teorier som jeg også burde få med, når jeg skal forklare bakgrunnen til den svake relasjonskompetansen blant barnevernsbarn? Som dere sikkert ser så er alle teoriene fra utviklingspsykologien. Finnes det eventuelt noen teorier som jeg burde ta med fra barnepsykologien? Håper at noen kan veilede meg:-) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Du har jo fått med deg de største klassikerne på området, men et tips er også å titte på mentaliseringsteori med Fonagy og Bateman i spissen. Innenfor psykologien og psykiatrien er dette en teori og terapiform som har fått vind i seilene de siste par årene. Den norske psykiateren Finn Skårderud har også skrevet mye om både mentaliseringsteori men også om mentaliseringsbasert terapi. Institutt for mentalisering har en omfattende oversikt over litteratur på sin side. Personlig brukte jeg denne i et prosjekt jeg skrev på universitetet og syntes den var veldig god. Den var dog en pain å få tak i pga. stor etterspørsel: Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2002). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. New York: Other Press. Endret 7. mars 2011 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå