Gå til innhold

Studerer Fysikk. Ikke sikker på om det er det rette

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå 20 år og studerer fysikk ved UiB. Jeg går fremdeles første året og har foreløpig kun mattefag. Matte er også noe jeg alltid har vært god til, men egentlig aldri likt.

Grunnen til at jeg studerer fysikk er fordi det var favorittfaget mitt på vgs, og hadde inntrykk om at fysikken vi skulle ha på universitetet skulle være mye det samme. Men etter å ha pratet med master og bachelorstudenter så har jeg funnet ut at når jeg først begynner med studiene så er det veldig tungt stoff, og krever mye lesing for å forstå lite.

Første semester gikk relativt greit. Jeg fikk C i "mat 111", noe som jeg synest passer overens med hvor lite arbeid jeg faktisk gjennomfører. (leser egentlig alt for lite)

Grunnen til at jeg leser så lite er fordi jeg merker jeg er lite motivert til å lese på stoffet.

Jobbmarkedet for fysikere i Norge er ikke det beste på global basis, og jeg vet at de få stillingene jeg kunne tenkt meg vil fort bli okkupert av folk som er mer motivert til å lese og generelt dyktigere enn meg i faget. Jeg risikerer dermed å være stuck med en dårlig bachelor eller master og ingen jobber jeg kunne tenkt meg.

Det er spesielt rundt nå jeg merker hvor lite jeg egentlig har lyst til å fortsette med dette, fordi jeg sliter så mye med de obligatoriske oppgavene vi har fått i de tre mattefagene vi har. Jeg er faktisk i tvil på om jeg vil klare meg på eksamen.

Jeg har flere dilemmaer angående om jeg skal hoppe av eller ikke. Det første er at jeg ikke har noen jobb for øyeblikket, annet enn at jeg står i kø for å jobbe på datakjeden i bergen. Jeg har virkelig lyst å jobbe på datakjeden og har derfor ikke lyst å hoppe av, bare for at jeg må skaffe meg en jobb, og miste jobben på datakjeden når den endelig kommer.(har faktisk så lyst å jobbe der at om jeg hadde fått en fulltidsstilling kunne jeg kuttet studiene fullstendig) Et annet dilemma er at jeg bor hjemme fremdeles, og mine foreldre klager konstant på at jeg jobber for lite med skolen, og de blir skuffet hvis jeg stryker etc.

For å være ærlig vet jeg ikke hva jeg vil studere om jeg hopper av fysikken. Jeg er interesert i datamaskiner, men bare hardwareseksjonen, ikke software eller programmering.

Jeg vet ikke hva som fins av tilbud i Bergen (vil fortsette å bo i Bergen) hvor jeg kan studere hardware. Jeg regner med at høyskolen har litt bedre tilbud for datalæring enn universitetet, men jeg vet fremdelies ikke hvilke linjer som er relevante for meg.

Håper noen kan ta seg bryet å lese wall of text og fortelle meg hva som kan være relevant av studier.

edit:

som noen sikkert skjønner så er salg av data og datakomponenter det jeg kunne tenkt meg å drive med (hence datakjeden). Jeg ønsker derfor noe som kan øke sjangsene for å kunne få en jobb hvor jeg står bak disken på datakjeden eller en liknende butikk.

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fortsette på en studieretning du ikke liker ser jeg ikke på som lurt. Samtidig vil det alltid være elementer i en jobb du ikke setter så stor pris på, men så gjelder det å finne ut om fordelene overveier ulempene.

Vil tro at når du går videre med Fysikken, vil matten bare bli mer og mer avansert og spesialisert mot det du lærer. Jeg ser liksom ikke for meg at du skal klare denne vitenskapen med matematikk fra ungdomsskolen eller vgs for å si det sånn.

Muligheten er kanskje at det du nå lærer mer generelt, og ikke så spesialisert og det er vanskelig å se hva du skal bruke dette til? Det du synest er morsomt henger ikke sammen med det andre osv...

Å avslutte studiene for å starte som butikkhjelp/selger ved datakjeden er kanskje ikke verdens beste fremtidsplan? Du bør uansett holde ut året slik at du har papirene på det.

Ang arbeid og muligheter, så kanskje du bør høre med veiledere på skolen som kanskje har mer kunnskap i hvilke stillinger tidligere studenter har gått til? Noen ganger er det større muligheter enn man tror.

I dataverdenen vil det alltid være bruk for litt programmering så dette bør du lære deg litt basic om uansett. ( jeg kan det ikke og angrer som f på at jeg ikke har piska meg på ryggen og gjort et seriøst forsøk på det etter at jeg gikk ut fra HiG med nedslående resultat )

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...