Bjornar95 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei. Jeg har et spørsmål til de som var ungdom i Norge for mellom 30-40 år siden. Alle andre svar vil være irrelevant i denne sammenhengen, så jeg håper noen kan gi meg godt svar. Spørsmålet er: hadde ungdommen for 30-40 år siden en spesiell måte å snakke på? Ungdommen i dag har en veldig spesiell måte å snakke på. Faktisk så avansert at mange voksne ikke forstår hva de sier. Hvordan var ungdommens språk før i tiden? Jeg skriver en lang innlevering i norsk om sosiolekter, ungdomsspråk, kebabnorsk, chattespråk etc. Jeg håper jeg kan få et så bra svar som mulig. Det hadde vært fint med et kjapt svar også, selv om jeg har god tid på oppgaven. Mvh. Bjørnar. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Espen Haavardsholm utga i 1978 romanen Boka om Kalle og Reinert hvor han prøver å skrive slik Oslo-ungdommen snakket på den tida. Så kanskje den kan være av interesse. Hvorvidt ungdommen i dag snakker spesielt avansert kan sikkert diskuteres. Enkelte vil kanskje mene at primitivt er mer dekkende. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå