GSM Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Vi har desverre furutak, og da blir det vanskelig å teste hjemmelagde blitsdiffusere her, men vi tar ofte kameraet med på fest og jeg kan kanskje eksprimentere neste gang Dealextreme er unngått for denne gang, vil jeg ha lilla skjær i bildene så bruker jeg heller photoshop og fikser det selv. Du kan trygt bruke diffuser selv om du har furutak Det er forskjell på å spre blitsen og det å reflektere den i taket Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 At det er lyst furutak betyr heller lite for fargetonene - opp med ISO, bruk stor blender og prøv med noe reflekterende som bouncer lyset opp i taket. Like støyfritt som med kraftig blits blir det ikke, men det blir konge partybilder. Prøv! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Det sier seg jo selv at hvis man, som en kar sa her, setter på filter utenpå linsa, så vil man miste lyssensitivitet, så det blir jo kun for utendørs bruk i sola. (unødvendige) filter er enda verre ute i sola - flare, gjenskinn og mulig tap av kontrast pga strølys samtidig som det er lite eller ingenting å hente på å bruke UV-filter/"beskyttelses"filter gjør det like lite hensiktsmessig også her. Lystapet ved bruk av sånne filter er imidlertid neglisjerbart. Polfilter stjeler en del lys - Hoya HD tar ca 2/3 EV, andre polfilter over 1 EV, så det er normalt ikke noe du bruker om rask lukkertid er kritisk. ND-filter stjeler mye lys, men det er liksom litt av hensikten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå