Gå til innhold

Zeh Bounche, uv-filter etc nyttig for amatør?

Anbefalte innlegg

Dama mi og jeg har litt problemer med å ta gode bilder med Speilreflekskameraet, et Canon Eos 450D 18-55mm objektiv. Det er først å fremst snakk om bilder av mennesker på fest, men også utendørs.

Vi skjønner oss ikke helt på funksjonene på hjulet og blitsen kommer ofte på i utide når vi ikke vil ha den. Det er så ekstremt at bildene blir ofte finere på et gammelt ixus-kamera eller min Nokia N8 telefon.

Innendørs blir blitslyset dominerende skarpt og folk blir bleke og utbrent hvite. Utendørs kommer blitsen på når den ikke trengs, som feks når man tar bilde av landskap.

I det siste har jeg sett på en del billig tillegsutstyr som lover litt av hvert. Spesielt er det Zeh Bounche, en slags reflektor som sender lyset en runde i taket og bruker det som en softbox. Eksempelbildene ser gode ut og det er ca slikt resultat vi ønsker, skarpe bilder og gode farger uten sjenerende blitsterror.

Zeh Bounche.com

En annen ting er polariseringsfilter eller Uv-filter, har ikke helt forstått forskjellen, men tror uv-filter er mest nyttig, fordi det fjerner litt skrålys fra linsa slik at fargene blir dypere og klarere? Plussiden er at disse fungerer som linsebeskyttelse noe som er en enorm fordel.

Tror dere disse to tingene vil hjelpe oss eller er det andre ting som kan være bedre? Skjønner at vi burde lært oss kameraet og dets funksjoner bedre, men det er liksom ingen rom for å forandre disse forhåndsinstilte auto-innstillingene på hjulet? Feks å tillate blits på sports-innstillingen etc.

Beklager et rotete og ufokusert innlegg, men håper det havnet i riktig kategori i det minste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få full auto hvor det er deg selv som bestemmer om blitsen skal være oppe eller ikke er enkelt - bruk "P" i steden for grønn firkant. Ingen grunn til å velge grønn firkant framfor P, med mindre du er veldig glad i at kameraet bestemmer om blitsen skal være oppe eller ikke.

UV-filter gir flare i motlys og forringer bildekvaliteten - UV-filtrering har ingen hensikt på digitale sensorer - både optikk og sensor har innebygd UV-filter. Det kan føles at du beskytter objektivet mot støv og drit, som er positivt, men jeg vil mye mye heller anbefale kjøp av solblender.

Et polafilter gir morsomme effekter når du har lys reflektert i skrå flater, som vann, solnedganger, asfalt etc. For å se hvordan effekten blir - ta et par polariserte solbriller og kikk gjennom mens du roterer dem. Liker du effekten veldig godt kan du vurdere polafilter til objektivet ditt.

Vil sterkt anbefale å lese guiden om blender, lukker og ISO for å lære grunnprinsippene - har selv skrevet et par oppsummeringsposter her.

Blits har ingen hensikt på sportsprogram hvis målet er hovedsaklig å bruke blitslys som belysning - blitsglimtet er så kort (titusenedeler av et sekund) at det fryser bevegelsen uansett, og du kan ikke bruke blits (uten spesiell high-speed modus, som ikke er interessant her) på hurtigere lukkertid enn 1/200s.

Tror det hjelpemiddelet du suverent får mest ut av er å kjøpe en skikkelig ekstern blits, helst Canon 430 EXII. Innebildene kommer til å bli noe helt annet. Kjøper du denne kan du opplyse et helt rom til stort middagsselskap ved å bounce den i tak og vegger.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I det siste har jeg sett på en del billig tillegsutstyr som lover litt av hvert. Spesielt er det Zeh Bounche, en slags reflektor som sender lyset en runde i taket og bruker det som en softbox. Eksempelbildene ser gode ut og det er ca slikt resultat vi ønsker, skarpe bilder og gode farger uten sjenerende blitsterror.

Zeh Bounche.com

Denne effekten klarer du helt fint å oppnå uten å kjøpe noe som helst. Hold ett eller annet som kan reflektere lyset foran blitsen - enten en matt, fargenøytral gjenstand (ett papirark er ypperlig) eller en blank gjenstand (jeg har brukt bla. skjermen på mobilen, eller ett tefat med godt resultat), og vinkle denne sånn at blitslyset treffer en stor, matt, fargenøytral flate. Tenk kreativt og prøv deg frem. Det viktigste er at ikke noe blitslys treffer motivet direkte, og avstanden til flaten du reflekterer mot bør ikke være for stor, da mister du mye lysstyrke.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Du finner mange fine løsninger du kan lage selv for og få rettet lyset oppover, det du da oppnår er og bruke taket/vegger som reflektor for lyset.

I og med at du stortsett bruker automodusene ville jeg anbefale og kjøpe en blits, aller helst Canon 430EX II. Fordelen med 430EX II er at du får raskere/bedre autofokus og lysmålingene blir bra, når du bruker den innebygde blitsen så får du mange raske korte blitslys grunnen er at kameraet er avhengig av disse for og fokusere, med 430EX II har du ikke denne funksjonen blitsen har et innebygget fast fokuslys som både fungerer bedre samt ikke er sjenerende for motivene.

Du kan kjøpe en tredjeparts blits så som Sigma men vil ikke anbefale uoriginale blitser da de ofte ikke fungerer helt tilfredsstillende på auto.

De store el-kjedene selger Canon 430EX det er Ikke andre generasjon "II", da prisen er den samme ville jeg nok kjøpt utgave "II" da den er bedre på det meste.

Lenke til kommentar

Jeg ville droppet å kaste bort penger på ekstern blits, og heller anskaffet mer lyssterk optikk...18-55mm kitobjektivet er ikke spesielt lyssterk. Kjøp heller f.eks Canon 50mm F1.8, eller Sigma 30/50mm F1.4. Blits er vel det jeg bruker desidert minst av mitt utstyr.. Sved av en pen bunke lapper på 580EXII og en Gary Fong lightsphere, og tror jeg knapt har brukt det mer enn en et par ganger..

Vi skjønner oss ikke helt på funksjonene på hjulet og blitsen kommer ofte på i utide når vi ikke vil ha den. Det er så ekstremt at bildene blir ofte finere på et gammelt ixus-kamera eller min Nokia N8 telefon.

Dette er et venkjent problem hos dem som ikke har lest bruksanvisningen ;)

Når det gjelder softbox til intern blits gjør et helt vanlig hvitt papirark og 2 teipbiter nytten, så det er noe å prøve før man bruker penger på utstyr. Spesielt bør man lære seg hvordan man bruker kameraet før man svir av penger på ting man ikke trenger ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville droppet å kaste bort penger på ekstern blits, og heller anskaffet mer lyssterk optikk (..) Spesielt bør man lære seg hvordan man bruker kameraet før man svir av penger på ting man ikke trenger ;)

Sorry - men jeg kunne ikke blitt mer uenig i det du skriver der. Tar du innendørsbilder hvor du skal ha noe som helst dybdeskarphet er skikkelig blits til de grader en god ting. har kjøpt lightsphere-lignende ting selv, og bruker den ikke. Blits reflekterert i tak og vegger er derimot noe jeg gjerne bruker mye.

Edit: Å svare uten å ha lest posten skikkelig gir kjapp ninja-rettelse. :blush:

Og - når jeg skriver å er uenig, så gjelder det at "det å bruke penger på blits er å kaste bort penger" og "noe man ikke trenger" - å lære seg hvordan kameraet fungerer før man svir av penger er jeg derimot helt enig i. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med å bounce blitsen i tak og vegger er at man helst er avhengig av at tak og vegger er hvite.. Prøv å bounce blitsen i et furutak, og trådstarter vil fremdeles være like misfornøyd med festbildene :p

Det koker vel ned til smak og behag. Jeg liker lav dybdeskarphet og duse bakgrunner mer enn skarpe blitsbilder.

Vil UANSETT anbefale å anskaffe bedre optikk først framfor å kjøpe blits og fremdeles ta bilder med 18-55mm! Canon 50mm F1.8 er det billigste stedet å begynne ;) (+ evt en papirlapp over innebygget blits)

my 2 cents.

Lenke til kommentar

Skal du ha snapshots av rom innendørs skal du uansett bruke liten blender - og så hjelper en kraftig blits. Er det et lite rom, og/eller du øker ISO kan du bruke en liten reflektor på den innebygde blitsen, men en skikkelig blits er å foretrekke for denslags. Trådstarter skriver jo at det skal være til bilder på fest - og så vil jeg anbefale blits.

Å senere kjøpe et bedre objektiv enn kitzoom er jeg helt enig i kan ha mye for seg - en 50/1.8 er mye for pengene, og er flott til portretter - men til fester er det vidvinkel som gjelder, og så funker kitzoomen helt greit. Vel å merke med skikkelig lys.

Lenke til kommentar

Jeg ville droppet å kaste bort penger på ekstern blits, og heller anskaffet mer lyssterk optikk...18-55mm kitobjektivet er ikke spesielt lyssterk. Kjøp heller f.eks Canon 50mm F1.8, eller Sigma 30/50mm F1.4. Blits er vel det jeg bruker desidert minst av mitt utstyr.. Sved av en pen bunke lapper på 580EXII og en Gary Fong lightsphere, og tror jeg knapt har brukt det mer enn en et par ganger..

Jeg vil anbefale deg å lære deg å bruke blits og å lyssette bilder. Lyssterk optikk kan gi deg raskere lukkertid, lavere ISO og tynnere fokusplan (der det er ønskelig), men det kan ikke gjøre noe med farge, form, retning og kvalitet på lyset. Blits er det desidert kraftigste, mest fleksible og mest effektfulle fototilbehøret, og aversjoner mot bruk av blits skyldes i hovedsak at man forbinder det med bilder tatt av folk som ikke kan lyssetting og blitsbruk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er det jo for TS sin del hovedsaklig snakk om festbilder og landskapsbilder.. ikke studiofotografering, og da vil jeg si at lysterk optikk + evt noe som sprer den innebygde blitsen har mer for seg enn å investere i en stor ekstern blits til 2000 kr..

Edit: Og ikke minst lære seg hva funksjonene på kontrollhjulet er..

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lære deg å bruke blits og å lyssette bilder. Lyssterk optikk kan gi deg raskere lukkertid, lavere ISO og tynnere fokusplan (der det er ønskelig), men det kan ikke gjøre noe med farge, form, retning og kvalitet på lyset. Blits er det desidert kraftigste, mest fleksible og mest effektfulle fototilbehøret, og aversjoner mot bruk av blits skyldes i hovedsak at man forbinder det med bilder tatt av folk som ikke kan lyssetting og blitsbruk.

Helt enig! Sett kameraet i Av, gå inn inn i C.Fn og sett passende verdi for flash sync speed, roter hjulet til passende blender (for eksempel f/5.6), rett blitsen i tak og vegger og skyt i vei. Eksperimenter med å vinkle blitsen og se hvordan det blir. Er noe tett på - skyt i vegg bak/på siden eller i tak vinklet litt bakover, er noe på litt avstand - skyt rett opp i tak, og er det stort rom - skyt i tak vinklet framover. Prøv, og så ser du kjapt hvordan det virker. :)

Teit med Canon er at den velger lukkertid som om du ikke hadde blits - men det er bare å endre i custom functions i menyen, og så slipper du dette problemet mer. På 450D er dette C.fn 2: "Flash sync. speed in Av mode" - velg "1:1/200 sec (fixed)".

Å skyte med kameraet i Av er en fin ting - så velger du blenderåpning, og kameraet velger lukkertid. Velg stor blenderåpning (lite tall) for mindre dybdeskarphet (til portretter og dårlig lys) eller liten blenderåpning (høyt tall - for eksempel f/11) for stor dybdeskarphet (til landskap og når mye skal være i fokus). Liten blenderåpning krever mer lys, da - les innføringen til blender, lukker, ISO og litt til for mer forklaring. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv å bounce blitsen i et furutak

Det er et spørsmål om hvitbalanse. Furutak funker fint1, men fargen blir veldig varm. Sett hvitbalanse til lampelys så blir det temmelig rett.

Jeg er veldig for å få folk til å vurdere rimelige, lystterke fastobjektiver jeg, men en brukbar blits, og kunnskap til å bruke den, ER gull verdt. Sannsynligvis den rimeligste måten en begynner kan forbedre innebildene sine.

Men, man kan komme godt videre med den innebygde blitsen også, og gjøre det veldig mye bedre enn automatikken i kameraet, men da må man i større grad ta kontroll selv. Lese og eksperimentere :yes:

Er det noen som har skrevet en innføringsguide i blitsbruk rundt her? Det kunne trenges!

1 Furutak vil typisk reflektere litt mindre av lyset, så blitsstyrken må skrus litt høyere enn hvis det var et hvitt tak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mange gode svar som jeg er takknemlig for :) I utgangspunktet tillater ikke økonomien noen dyre innkjøp av linser og blitser med det første. Sistnevnte kommer vi nok ikke til å kjøpe i å med at det ikke passer seg å dra opp noe slikt på en fest, altså en diger blits og begynne å montere sammen med kameraet.

Hvite tak er det jo stort sett overalt, så det blir ikke noe problem å få reflektert blitsen i taket, selv om jeg innser at bruksområdet er svært snevert og resultatene kan variere.

Tipset om å bruke P istedet for grønn firkant på kamerahjulet var smart, og jeg leste tråden om ISO og blender, ble en del klokere i det minste :p

Men da blir det ikke innkjøp av hverken polariseringsfilter eller zeh bounche på oss, i følge det jeg forsto av denne tråden? Dealextreme har en del billige slike ting, men de får varierende tilbakemeldinger ser jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Helt enig! Sett kameraet i Av, gå inn inn i C.Fn og sett passende verdi for flash sync speed, roter hjulet til passende blender (for eksempel f/5.6), rett blitsen i tak og vegger og skyt i vei. Eksperimenter med å vinkle blitsen og se hvordan det blir. Er noe tett på - skyt i vegg bak/på siden eller i tak vinklet litt bakover, er noe på litt avstand - skyt rett opp i tak, og er det stort rom - skyt i tak vinklet framover. Prøv, og så ser du kjapt hvordan det virker. :)

Teit med Canon er at den velger lukkertid som om du ikke hadde blits - men det er bare å endre i custom functions i menyen, og så slipper du dette problemet mer. På 450D er dette C.fn 2: "Flash sync. speed in Av mode" - velg "1:1/200 sec (fixed)".

Å skyte med kameraet i Av er en fin ting - så velger du blenderåpning, og kameraet velger lukkertid. Velg stor blenderåpning (lite tall) for mindre dybdeskarphet (til portretter og dårlig lys) eller liten blenderåpning (høyt tall - for eksempel f/11) for stor dybdeskarphet (til landskap og når mye skal være i fokus). Liten blenderåpning krever mer lys, da - les innføringen til blender, lukker, ISO og litt til for mer forklaring. :)

Etter min mening er Av-modus lite egnet for bruk sammen med blits med mindre du vet nøyaktig hva du gjør og hvorfor (dvs som regel ikke nybegynneren).

Dersom du benytter Av-modus og setter lukkertiden til 1/200s får du raskt korrekt eksponerte ansikter mot mer eller mindre svart bakgrunn. Ikke spesielt attraktivt, i mine øyne. Ideelt sett vil du ha lengre lukkertider for å ta inn mer av bakgrunnsbelysningen og heller la blitsen fryse bevegelsene for deg. (Dersom du bruker ekstern blits kan du med fordel sette den til å fyre på 2. lukkergardin for enda bedre effekt)

Anbefaler enten å benytte P-modus eller manuelt med blits. I P-modus fungerer blits og kamera sammen på en måte som de fleste forventer (dvs. ikke så ulikt de fleste kompaktkamera), uten at du behøver gjøre noe som helst. Definitivt det enkleste for nybegynneren.

Manuell modus er, etter min mening, enda enklere med blits enn uten: Sett kamera på ISO400, f/5.6 og 1/60s, fyr av et par bilder og juster evt. ISO og lukkertid derfra ved behov. Superenkelt: Om bakgrunnen blir for mørk, velg lengre lukkertider eller høyere ISO. ETTL-funksjonen på blitsen vil selv sørge for å belyse (og fryse!) motivet under fokuspunktet ditt korrekt.

Anbefaler alle som bruker blits på Canons speilreflekser (spesielt ekstern) å lese denne grundig: http://super.nova.org/DPR/Canon/TTL/ -- den gav i alle fall meg flere aha-opplevelser.

Lenke til kommentar

Pola filter er det ikke noe i veien for å kjøpe om du liker å ta landskapsbilder. Ville ikke kjøpt det på DX dog med mindre du liker lilla bilder :p . Hoya HD CPL er bra, eller Kenko Pro1D om du vil ha noe bra som er litt billigere. Blitsdiffusor fra DX gjør nytten helt fint. Og jeg holder fast ved at kjøp av Canon 50mm F1.8 til ca 800kr er billigste og korteste vei til bedre bilder for ditt bruk ;)

Ts skal være glad han ikke prøvde å spørre om dette på Foto.no... Da hadde han blitt rådet til å kjøpe studioblits på stativ med paraply + bakgrunner til å henge bak festdeltakerene. Og helst et objektiv i 10000kr klassen. Ellers blir det ikke bra :roll:

Endret av GSM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Men da blir det ikke innkjøp av hverken polariseringsfilter eller zeh bounche på oss, i følge det jeg forsto av denne tråden? Dealextreme har en del billige slike ting, men de får varierende tilbakemeldinger ser jeg.

Helt riktig, du kan spare deg den utgiften :)

UV-filter er noe enkelte kjøper for å beskytte objektivet. Etter min erfaring gjør solblenderen din en vel så bra jobb til dette, så bruk heller den.

Polariseringsfilter hjelper ikke det minste innendørs, det gjør bare vondt verre. Pola-filter halverer lysmengden som slipper inn til sensoren din. Du bør sette deg inn i hva et pola-filter gjør før du kjøper et, slik at du bruker det rett.

Generelt: kjøp ikke filter på dealextreme eller eBay med mindre de er av et anerkjent merke! De er billige, ja, men du er nesten garantert at de er av så dårlig optisk kvalitet at de gjør bildene dine dårligere enn uten. Spesielt pola-filter kan du risikere gir et brunt fargestikk på bildene dine som er nesten umulig å ta bort i ettertid.

Før du evt. bruker penger på div. greier til å tre over blitsen din så kan du gjøre noen tester selv hjemme (gratis!) for å se om du er fornøyd med effekten det gir. Her er masse inspirasjon: http://www.google.com/images?hl=no&client=firefox-a&hs=270&rls=org.mozilla:nb-NO:official&tbs=isch:1&sa=X&ei=LZd3TYD-OdK08QOOjJmgDA&ved=0CDEQBSgA&q=homemade+pop+up+flash+diffuser&spell=1&biw=1460&bih=1290

Etter noen forsøk vet du nok litt mer om hva som funker og hvorfor du vil / ikke vil bruke penger på dette :)

Lenke til kommentar

Anbefaler enten å benytte P-modus eller manuelt med blits. I P-modus fungerer blits og kamera sammen på en måte som de fleste forventer (dvs. ikke så ulikt de fleste kompaktkamera), uten at du behøver gjøre noe som helst. Definitivt det enkleste for nybegynneren.

Manuell modus er, etter min mening, enda enklere med blits enn uten: Sett kamera på ISO400, f/5.6 og 1/60s, fyr av et par bilder og juster evt. ISO og lukkertid derfra ved behov. Superenkelt: Om bakgrunnen blir for mørk, velg lengre lukkertider eller høyere ISO. ETTL-funksjonen på blitsen vil selv sørge for å belyse (og fryse!) motivet under fokuspunktet ditt korrekt.

Anbefaler alle som bruker blits på Canons speilreflekser (spesielt ekstern) å lese denne grundig: http://super.nova.org/DPR/Canon/TTL/ -- den gav i alle fall meg flere aha-opplevelser.

My bad - hadde fått det for meg at P var like talentløs på Canon som Av og Tv med ekstern blits. (Bruker P heller sjelden - er som regel på Av, M eller Tv.) "P" tar heldigvis, som du skriver, hensyn til at det er en blits på kameraet når du bruker ekstern blits. Og når funksjonen til Av når den tar hensyn til blits kun er "fast 1/200s", i stedet for "1/60s - 1/200s" som på flere nyere Canonhus, så er nok manuell enklere enn Av.

Lenke til kommentar

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Normal/Canon-EF-50mm-F18II-Husk-Filter-52mm-filterfatning-103203.aspx

Hvis du kjøper dette objektivet for 798,- setter kamerahjulet på Av og velger f1.8, samt skrur på Auto Iso så skal jeg love deg finere festbilder uten blits.

Disse bildene har jeg tatt med tilsvarende objektiv fra Nikon. Kun naturlig lys.

Avlutningsfest produktdesign!

Det var pene bilder ja, den linsa skal jeg kanskje vurdere om jeg får kronasjer senere :) Drømmen er såklart å ta bilder uten blits i det hele tatt da lyset hjemme hos folk stort sett er ganske pent dog ofte litt mørkt i ansiktene.

Det sier seg jo selv at hvis man, som en kar sa her, setter på filter utenpå linsa, så vil man miste lyssensitivitet, så det blir jo kun for utendørs bruk i sola.

Vi har desverre furutak, og da blir det vanskelig å teste hjemmelagde blitsdiffusere her, men vi tar ofte kameraet med på fest og jeg kan kanskje eksprimentere neste gang :) Dealextreme er unngått for denne gang, vil jeg ha lilla skjær i bildene så bruker jeg heller photoshop og fikser det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...