Gå til innhold

Gammel HDD skal byttes ut til SSD, trenger litt hjelp med partisjonering

Anbefalte innlegg

Jeg har en Sony Vaio VPCF11SE laptop, på den så er det en 500GB HDD, vil nå bytte den ut mot en SSD disk. problemet jeg har er at det ikke fulgte med noen Win7 cd til den, det ligger som en skjult partisjon på den eksisterende disken, første gang jeg starter opp pcën så lagde jeg en Recovery Disc.

Før i tiden vet jeg at det gikk an å Klone disken mot en annen for å få de samme skjulte partisjonene, men har ringt litt rundt til forskjellige verksteder og de sier at det ikke er mulig lenger, men det jeg kan gjøre er å ta med maskinen min til dem så vil de fikse det.

så da lurer jeg, er det noen som har byttet en hdd til en sdd og klart å klone gammle partisjoner slik at harddisken kan bote opp i den skjulte partisjonen for å installere win7 eller lignende?

i såfall hvilket program har dere da brukt for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kunne benytt recover settet du har laget etter at SSD er satt på plass.

Alternativt er ghost eller acronis programmer du kan benytte til å klone disken med.

Enkelte produsenter som f.eks intel gir deg en moddet versjon av acronis med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Hvis du er avhengig av den skjulte partisjonen så er det liten vits i å kalle det recovery. Da ville du stå hjelpeløs når disken slutter å fungere.

Har du skikkelig recovery (f.eks brent ut til en DVD) så skal du komme i gang med en helt ny disk. Som da kan være en SSD.

Lenke til kommentar

ok jeg var redd for at det ikke ville funke. siden jeg så at det er en skjult partisjon der.

men åssen vil det funke når jeg putter i recovery disken i cd-rommet? vil den bote fra disken?

siden når jeg recover med den gammle disken nå så får jeg opp et meny som jeg kan velge mellom, vil jeg få det når jeg legger inn SDD diken?

edit: det er forresten 4 dvd plater

Endret av Axin04
Lenke til kommentar

Jeg er i full gang med min nye Asus G73JW og har noen spørsmål.

Jeg stappet inn en Corsair 120GB SSD, men maskina har foreløpig ikke funnet disken.

I skrivende stund er jeg i ferd med å brenne ut Recovery-DVD. Vil disse funke for å gjøre en re-install på SSD disken?

Må jeg inn i BIOS for å gjøre SSD synlig?

Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar

Finner den i enhetsbehandling, men ikke på "min datamaskin"....

Driver å leser litt fra andre som har installert SSD og det ser ut som det hadde vært en stor fordel med en WIN7-DVD. Jeg har bare 32bit versjon på cd så her er jeg litt ute og kjører.

Noen som vet om recovery disk vil funke som install disk på SSD eller vil den ikke godkjenne noe annet enn den originale disken?

Lenke til kommentar

Nye disker vises aldri i Min Datamaskin sånn uten videre. Forumet er fullt av tråder med spørsmål rundt dette.

Se min signatur om Diskbehandling ...

Men skal du installere WIndows på den så har ikke det noen betydning. Du trenger ikke gjøre noe før du begynner installasjon.

NB! du må koble vekk den gamle disken mens du installerer.

Recovery disk bør vel fungere.

Lenke til kommentar

Finner ikke SSD i BIOS altså. Hmm...

Beklager hvis dette har vært oppe mange ganger før, men jeg har søkt litt og lest mye i SSD-tråden, men har ikke funnet svar som jeg synes dekker mine problemer.

Skal prøve å koble ut den originale HDD så får vi se.

Flere tips på veien? Spesielt mtp at jeg ikke finner disken i BIOS.

Lenke til kommentar

Litt gresk for meg, men er så vanvittig nysgjerrig at jeg skal i alle fall prøve å finne ut hva du mener.

Demonterte original HDD og reboota med recovery-DVD nå og den har starta recovery så godt mulig dette ordner seg selv.

Spørs hvordan oppførsel det blir når jeg kobler til den originale igjen da....

Lenke til kommentar

Dette gikk jo rimelig ræva da...

Etter å ha mata inn alle diskene kommer det melding:

Failed to restore disk from the ASUS Recovery DVD.

Elapsed time: 00:55:56

Error Code is: 1029

Noen som har peiling?

Bah, fortvila...

Edit: Er det nå på tide å prøve seg på kloning av disk?

Edit2: Nå kommer SSD opp i "min datamaskin", men da med bare 45GB plass. Dette kan vel være grunnen til at jeg får feilkode under recovery? Har justert slik at alle mapper vises og det eneste som ligger der er ReadyBoost på 238MB.

Edit3: Har forsøkt å klone med Paragon migrate OS to SSD uten hell. Der får jeg feilkode: "Some error occured: Bad object type"

Edit4: Oppdatering fortsetter. :p Når jeg sjekka SSD etter RS så var alle filer klonet. Dette på tross av feilkode. Så jeg tok ut original HDD og fyrte opp stealth-bombern igjen. Jaggu faen, på et blunk så var jeg inne i windows. Nå ligger SSD naturlig nok som C: ettersom den er eneste lagringsmedia installert så spørs det hvordan det utvikler seg når jeg monterer inn std HDD igjen da.

Forskning fremmer resultater, men også ekstrem hodepine!

Noen måte å få sjekket om alt er i orden annet enn å bare bruke utstyret?

Endret av jmosbakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...