AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Hei Jeg har slitt med angst og depresjoner i over to år, og begynner å bli ganske sliten. Det tok ganske lang tid før jeg fikk skrevet ut cipralex av legen(har gått på dem i ca 4mdn nå). Så før jeg fikk medisiner begynte jeg å selvmedisinere for å kunne fungere som et normalt menneske, med jobb og skole. Det begynte med alkohol(ca 1 vinflaske til dagen, i 4-5 mnd, men for å skåne helsen til en viss grad, begynte jeg å røyke cannabis. Jeg skal nå utredes for ADHD, noe jeg og de fleste personene rundt meg mener jeg har. ADHD kan være hovedgrunnen til angsten min, det er derfor viktig at jeg blir utredet så fort som mulig. I den forbindelse må jeg ta blodprøve og urinprøve "for å utelukke rus", disse vil utvilsomt være positive. Hva kan jeg forvente dersom jeg innrømmer mitt forbruk til legen? mann 23. Endret 7. mars 2011 av Runar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette er vel relativt innlysende. Hvis du har et rusproblem så må dette være ute av verden før evt. andre tiltak kan iverksettes. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du vil mest sannsynlig bli henvist til en avdeling/enhet i psykiatrien som jobber mer spesifikt med rusavhengighet. Av rettslige reaksjoner kommer det nok ikke til å skje så mye, annet enn at det kan være du ilegges et kjøreforbud og at det kan være de melder fra om dette til politiet dersom de mener det er fare for at du vil kjøre bil i ruspåvirket tilstand (ergo at du utgjør en fare for deg selv og andre). For øvrig er det veldig viktig at du følger opp en slik behandling ettersom rusmisbruk forsterker psykiske lidelser og man gjerne havner i en veldig ond sirkel. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Takker for svar. Det er bare mine aller nærmeste venner som er klar over mitt rusforbruk. Familien, kollegaer, bekjente, aner ingenting. Og jeg vil helst at det skal være slik. Jeg skammer meg. Logikken tilsier at jeg har et problem. Men realiteten er at jeg ikke ser på rusen som kilden til mine problemer, men heller en midlertidig avlastning. Jeg er ikke fysisk avhengig av noe, psykisk kanskje. Jeg synes da at det blir feil at jeg får et narkotika stempel i panna, og blir behandlet på samme måte som en tung heroin misbruker. Jeg føler jeg må velge mellom pest og kolera her.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Av rettslige reaksjoner kommer det nok ikke til å skje så mye, annet enn at det kan være du ilegges et kjøreforbud og at det kan være de melder fra om dette til politiet dersom de mener det er fare for at du vil kjøre bil i ruspåvirket tilstand (ergo at du utgjør en fare for deg selv og andre). Jeg har ikke bil, og rusbruken er forbeholdt kveldene, hjemme. Jeg er neppe en fare for andre enn meg selv:) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Takker for svar. Det er bare mine aller nærmeste venner som er klar over mitt rusforbruk. Familien, kollegaer, bekjente, aner ingenting. Og jeg vil helst at det skal være slik. Jeg skammer meg. Logikken tilsier at jeg har et problem. Men realiteten er at jeg ikke ser på rusen som kilden til mine problemer, men heller en midlertidig avlastning. Jeg er ikke fysisk avhengig av noe, psykisk kanskje. Jeg synes da at det blir feil at jeg får et narkotika stempel i panna, og blir behandlet på samme måte som en tung heroin misbruker. Jeg føler jeg må velge mellom pest og kolera her.. Vel, skjønner at du opplever dette som ubehagelig, men nå er det ikke slik at rusenhetene er så voldsomt forskjellig fra resten av DPS'ene. Forskjellen er at de gjerne driver med litt mer oppsøkende virksomhet, kalt ambulante tjenester, og at de har mer kompetanse på rusmisbruk i sammenheng med psykiske lidelser. Selve hjelpen de yter, da terapi, systemarbeid og medikamentell behandling, er ganske så identisk, og DPS er ikke et sted hvor tunge rusmisbrukere behandles Jeg har for øvrig også opplevd flere ganger at personer med lett rusmisbruk først blir henvist til rusenhetene, men deretter overføres til "vanlig" DPS etter en rask vurdering. Det viktigste er at du kommer i gang med et behandlingsforløp i spesialisthelsetjenesten slik at du kan få hjelp med angsten/depresjonen din, og får utredet konsentrasjonsvanskene. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei Her var det mye upresist. Hvis du går til legen din og forteller om problemene dine slik som de er beskrevet her, vil du bli henvist til et DPS (eventuelt en nevrologisk avdelig) for utredning av mulig ADHD. Det er en omfattende utreding som vanligvis går over flere ganger. Du kommer ikke til å bli henvist til rusomsorgen. I hvert fall ikke uten at du selv ønsker det sterkt, for du vil bli avvist i rusomsrogen med så begrenset omfang av rusmisbruk. Du kan forvente deg at legen har en alvorlig prat med deg om farene ved selvmedisinering med rusmidler. Du risikerer ingenting i forhold til myndighetene, hvis det ikke er andre saker enn det du skriver om her. Du kan ikke miste førerkortet ut fra det du har fortalt om. Tvert imot ville legen din kunne bli tiltalt og straffedømt for brudd på taushetsplikten om legen brakte videre dine helseopplysninger. Det ville raskt føre til håpløse tilstander om pasienter vegret å ta kontakt for helsehjelp hvis de fryktet at de ble anmeldt eller mister goder, så det skal svært mye til før så skjer. Hilsen Dag 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hmm, konstaterer da bare at det er ulik praksis mellom DPS'ene og at alt ikke ser ut til å gå etter boka... Men da vet i hvert fall TS hva han kan og bør be om hos fastlege Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Veldig mye nytting informasjon her. Takk. Jeg er klar over taushetsplikten legene har, men det jeg er mest redd for er jo at det blir stående "narkotikamisbruker" i helsejournalen min, slik at jeg eventuelt senere vil ha vansker med å få skrevet ut respeter. Vil det være mulig å fortsette ADHD utredingen på tross av at jeg leverer positive prøver? Lenke til kommentar
terjemk Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei anonym Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver og har sjøl vært i en karusell av alkohol, piller og mye annet. Ingenting av det var problemet mitt men et resultat av å forsøke å overleve. Løsningen for meg ble å først be om hjelp til å avstå fra kjemisk rus og så få hjelp videre. Psykiatrien og legene vill stort sett bare gi meg mer "medidisin" som bare forværret min situasjon. Jeg fikk hjelp av Espen Andresen på Addictologi Akademiet. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut det. Lykke til. Mvh Terjemk Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Veldig mye nytting informasjon her. Takk. Jeg er klar over taushetsplikten legene har, men det jeg er mest redd for er jo at det blir stående "narkotikamisbruker" i helsejournalen min, slik at jeg eventuelt senere vil ha vansker med å få skrevet ut respeter. Vil det være mulig å fortsette ADHD utredingen på tross av at jeg leverer positive prøver? Jeg har i hvert fall gjennomført ADHD-utredning med ungdom som har innrømmet cannabisbruk, men det kan være voksenpsyk. har en annen policy ift. dette? Jeg vil tro det avhenger av hvor omfattende bruken er. Tungt misbruk av cannabis kan nemlig gi en del symptomer som sammenfaller med ADHD-symptomer, så som hukommelses- og konsentrasjonsvansker o.l. Det er derfor nærliggende å tenke at de vil kreve at du holder deg rusfri i hvert fall i en periode før og under utredningen for å sikre at de vanskene de evt. avdekker kan tilskrives ADHD og ikke noe annet. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Veldig mye nytting informasjon her. Takk. Jeg er klar over taushetsplikten legene har, men det jeg er mest redd for er jo at det blir stående "narkotikamisbruker" i helsejournalen min, slik at jeg eventuelt senere vil ha vansker med å få skrevet ut respeter. Vil det være mulig å fortsette ADHD utredingen på tross av at jeg leverer positive prøver? Hei igjen Legen er pålagt å føre journal over dine helseplager, hvilke undersøkelser som har blitt utført og behandlingen du har fått. Hvis du forteller legen det du har nevnt her, så skulle du ikke få problemer med å få resepter på medisin som du trenger. Det er en større risiko ved å ikke forteller om dine plager, for hvis ikke legen vet nok om deg kan du ikke få optimal hjelp. Hvis det senere skulle komme for en dag at du har ført legen bak lyset, ville du også kunne få problemer med legens tillit til deg. Noe som ville gjøre det vanskelig å gi deg den helsehjelpen du da måtte trenge. det beste er å si det som det er. Du bør ideelt levere reine urinprøver før ADHD-utredning. Alle rusmidler vil virke inn på resultatet, spesielt vil sentralstimulerende midler kunne kamuflere en eventuell ADHD. Cannabis gir noe andre symptomer, slik som Hugo nevner. Alle rusmidler vil på kort sikt øke dine psykiske problem og skape mer av de problemene du bruker det for. Det er best å ikke ruse seg når man har det vanskelig. Hilsen Dag 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hvis man har en historikk med rusproblemer så vil det kunne komplisere resepter på vanedannende smertestillende, noe som kan være veldig kjipt hvis man faktisk trenger slike medikamenter. Jeg går på et av de sterkeste smertestillende stoffene som finnes, dette stoffet kan kun ordineres av spesialister på sykehus og jeg kan skrive under på at de går igjennom alt som har med alkoholforbruk evt. stoffmisbruk meget nøye før dette godkjennes. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hvis man har en historikk med rusproblemer så vil det kunne komplisere resepter på vanedannende smertestillende, noe som kan være veldig kjipt hvis man faktisk trenger slike medikamenter. Jeg går på et av de sterkeste smertestillende stoffene som finnes, dette stoffet kan kun ordineres av spesialister på sykehus og jeg kan skrive under på at de går igjennom alt som har med alkoholforbruk evt. stoffmisbruk meget nøye før dette godkjennes. A-preparater er alltid nøye regulert, takk og pris. Men selv om du har hatt rusproblem, så får du nødvendige resepter, om enn etter litt mer sømfaring de som ikke har hatt rusproblemer. Poenget er å hindre, så langt det går, at sterke medisiner blir brukt til rusing enten av pasienten selv eller medisinen videreselges. Dag Lenke til kommentar
swoopy Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hei anonym Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver og har sjøl vært i en karusell av alkohol, piller og mye annet. Ingenting av det var problemet mitt men et resultat av å forsøke å overleve. Løsningen for meg ble å først be om hjelp til å avstå fra kjemisk rus og så få hjelp videre. Psykiatrien og legene vill stort sett bare gi meg mer "medidisin" som bare forværret min situasjon. Jeg fikk hjelp av Espen Andresen på Addictologi Akademiet. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut det. Lykke til. Mvh Terjemk Addictologi akademiet er ren hjernevasking. De får deg til å kutte ut familien din og gir deg helt vridde meninger. Jeg oppfordrer alle som ikke vil bli mer psykisk syk om å holde seg så langt unna som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå