Gå til innhold

Latterlig dårlig hastighet på 802.11n trådløsnettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg ny 802.11n router/aksesspunkt - D-Link DIR-655, Extreme N Wireless som jeg trodde skulle takle den nye hastigheten jeg får på Internett 100/100mbit, men jeg får bare maks 30mbit via trådløsen. Kobler jeg til med kabel får jeg 98mbit. Har scannet og sjekket for interferens i forhold til andre aksesspunkt, og prøvd kanalene 1, 6 og 11 uten noe hastighetsforbedring.

Når jeg går på enhetsbehandling for maskinen og velger fanen nettverk, står det jeg er tilkoblet aksesspunktet med 130mbit hastighet, som er maks jeg kan få ut ved hjelp av trådløskortet jeg har på maskinen.

Tips til hvorfor hastigheten er så latterlig dårlig?

På forhånd takk.

Edit:

Har nå konfigurert det trådløse kortet så nå vises tilkoblingshastigheten som 300mbit under task manager, men fortsatt like lattis hastighet.

Endret av red_bulls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om den routeren er en ren dual band router eller om den kun kjører kvasi N.

Skal du få full utnyttelse av N nettet så må routeren støtte dual band hvor du deler opp b,g i ett nett(2,4Ghz) og kjører ren N(5,0Ghz) i ett eget nett. Trådløskortet ditt må da også støtte dette.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om den routeren er en ren dual band router eller om den kun kjører kvasi N.

Skal du få full utnyttelse av N nettet så må routeren støtte dual band hvor du deler opp b,g i ett nett(2,4Ghz) og kjører ren N(5,0Ghz) i ett eget nett. Trådløskortet ditt må da også støtte dette.

Takk for svar.

Det er D-Link Dir 655 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331590) jeg har.

Jeg har satt opp at den sender signal både på 802.11g og n.

Trådløskortet støtter bare 802.11n i 2.4Ghz båndet (130mbit).

Når jeg har koblet til AP står det at hastigheten den er tilbkolet i er 130mbit.

Edit:

Har prøvd å kun aktivere 802.11n slik at det er kun dette AP sender signaler på, uten hell i hastighet.

Endret av red_bulls
Lenke til kommentar

Da er det en kvasi(draft-n) løsning hvor 130Mb er maks.

Skal du ha noe bedre så må du bytte ut router og wifi kort med enheter som støtter 5Ghz N.

Netgear WNDR3700 Router med WNDA3100 usb dongle vil gi deg dette. Det finnes selvfølgelig andre som også leverere Dual band enheter, f.eks Linksys E4200.

Lenke til kommentar

Logg inn på routeren og velg 40MHz båndbredde. Noen nettverkskort og routere er strupet til 20MHz (130Mbit brutto) for å være "nabovennlige".

Trådløskortet på laptopen er av type Intel® Centrino® Wireless-N 1000, som bare støtter 2.4Ghz båndet. På AP får jeg ikke satt til 40MHz båndbredde, bare 20/40 auto.

Lenke til kommentar

Har testet litt på to forskjellige maskiner. Den ene kjører 802.11n og den andre kjører 802.11g. Det som er litt rart er at de får kun utnyttet ca 30% av kapasiteten sin. Altså at den som kjører n får rundt 40mbit inn og ut på testene, og den som kjører g får kun 15mbit på testene.

Så det virker som om aksesspunktet struper hastigheten på en slags måte til 30% uavhengig av tilkoblingsmåte.

Lenke til kommentar

Har den D-linken selv og sliter noe voldsomt. Har 2 PCer som begge har N standard trådløs tilkobling men det er bortimot umulig å komme over 1mbit overføring de imellom.

Ruteren sier den ene PCen har 27 Mbps hastighet, mens den andre er koblet til med 100 mbps kablet. likevel får jeg en meget lav hastighet.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Du er klar over at det er forskjell på teoretisk og praktisk hastighet? Du vil ikke klare å få 130mb/sec ut av noe draft n kort.

Ja er fullstendig klar over det. Har lest testen her på hw.no f.eks. som klarer å få over 100mbit på trådløsen, med WPA2 kryptering aktivert.

Har forresten fått 300mbit i tilkoblingshastighet nå mellom AP og maskinen, uten noe høyere hastighet mot Internett.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg fant noe som gjorde det litt bedre for min del.

Gikk inn og valgte Cipher Type: AES istedenfor TKIP

Utifra hva jeg har lest gir det mer sikkerhet og er mindre krevende for ruteren.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg fant noe som gjorde det litt bedre for min del.

Gikk inn og valgte Cipher Type: AES istedenfor TKIP

Utifra hva jeg har lest gir det mer sikkerhet og er mindre krevende for ruteren.

Har kjørt WPA2 med AES hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...