fjarle Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Innrømmer at Galaxy Tab 10.1 kan bli for dyr. Les mer Lenke til kommentar
igxx Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det blir ALT for dyrt! en fin pris det er 7 tommeren koster pr dags dato rundt 3-4 tusen. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Er spent på hva de kommer fram til. Jeg pleier ikke å henge meg for mye opp i pris når det gjelder gadgets. Det er viktigere å få noe man er fornøyd med enn å spare en tusenlapp. Men når man kan få en iPad 2 til 4000 kr, så priser Samsung seg helt ut av markedet med dette brettet. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 7000 er litt drøyt, etter min mening. Spesielt når du kan få iPad 2 (den billigste), til vel under 4000 kroner. Håper dog det ikke blir så lenge til før 10.1 kommer ut, for jeg har virkelig lyst på den. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Prising er veldig vanskelig. Det å prise seg for lavt gir ofte et direkte signal om at man har et mindreverdig produkt. Jeg gadd ikke å google fram noen voldsomme økonomiske teorier rundt dette, men følgende link sier det ganske godt: "Whatever you’re selling, the most visible message you send to your market is your pricing. It normally takes a lot of resources to pull off the low-price, high-volume strategy. Differentiate. And price high enough." Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter. Noen produsenter som har skjønt dette med differensiering i forhold til den soleklare markedslederen: - Motorola med Atrix, som vil bli en suksess (men ikke med Xoom, som vil kunne selge litt fordi de er først ute med Honeycomb, men som relativt sett vil feile) - HTC med Flyer, som differensierer seg veldig bra i forhold til iPad med mindre størrelse og pekepenn som faktisk kan gi litt ekstra verdi (jeg var kritisk mot dette nettbrettet i en annen tråd her, men ved nærmere ettertanke har jeg ombestemt meg littegrann) - HP med Pre3 og TouchPad sitt overlegne operativsystem, integrasjon mellom telefoner og nettbrett, samt trådløs lading (mangelen på apps vil imidlertid kunne bremse salget) - Til en viss grad LG med sin satsing på 3D, selv om jeg ikke tror at dette kommer til å bli salgsdrivende i noen betydelig grad Produsentene over kan, i den grad de klarer å matche iPad 2 på de fleste andre områder av betydning, tillate seg å legge seg på en høy pris. Her vil de fleste forbrukere se at det blir tilbydt noe ekstra utover det Apple kan tilby, og når da prisen i tillegg er høyere, noe som gir produktene en aura av kvalitet og eksklusivitet, så vil dette være salgsdrivende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter. . Du har kanskje rett, dog er det synd at verden har kommet dit at vanslige folk har såpass dårlig peiling at de ikke bryr seg om spesifikasjoner. AtW 1 Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Skulle tro at Samsung, med flere år på baken skjønte bedre. Hvordan skal de kunne selge et produkt hvis de ikke tror på det selv? og trodde de virkelig at apple ville prise ipaden noe høyere enn enn det de gjorde? Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter. . Du har kanskje rett, dog er det synd at verden har kommet dit at vanslige folk har såpass dårlig peiling at de ikke bryr seg om spesifikasjoner. AtW Jeg forstår ikke helt hardware-argumentet. Samsung skiller seg knapt nok fra de andre nettbrettene når det kommer til specs så vidt jeg kan se. Skjermen er omtrent like stor, TFT, omtrent samme oppløsning, to-kjernet prosessor, 32 og 64 GB lagring, akkurat de samme senorene, osv. Så vidt jeg kan se har den verken HDMI eller USB-porter. Om jeg ikke har gått glipp av noe viktig her, så har ikke Samsung noen specs å vise til som skiller dem ut fra de konkurerende nettbrettene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du har kanskje rett, dog er det synd at verden har kommet dit at vanslige folk har såpass dårlig peiling at de ikke bryr seg om spesifikasjoner. Jeg er uenig. Det har heller blitt slik at vanlige folk ikke bryr seg om spesifikasjoner, fordi brukeropplevelse og alt det der er mye viktigere enn hvor mye minne du får og hvor mange megapixler kameraet har. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du har kanskje rett, dog er det synd at verden har kommet dit at vanslige folk har såpass dårlig peiling at de ikke bryr seg om spesifikasjoner. Jeg er uenig. Det har heller blitt slik at vanlige folk ikke bryr seg om spesifikasjoner, fordi brukeropplevelse og alt det der er mye viktigere enn hvor mye minne du får og hvor mange megapixler kameraet har. Det er bare det at spesifikasjoner har masse å se for brukeropplevelsen, jeg tror ikke nødvendigivs det er så bra at folk ikke vet noe som helst om teknologien de bruker. At alt bare er en magisk boks som gjør ting. AtW Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det er bare det at spesifikasjoner har masse å se for brukeropplevelsen, jeg tror ikke nødvendigivs det er så bra at folk ikke vet noe som helst om teknologien de bruker. At alt bare er en magisk boks som gjør ting. Om det er positivt eller ikke er en interessant diskusjon. Det virker som om produsentene selv, ihvertfall Apple, legger opp til at spesifikasjonene ikke er det viktigste. Produktsidene til iPad er et godt eksempel på dette, hvor megahertz, megapixler og lignende ikke nevnes i det hele tatt med mindre du ser på de tekniske spesifikasjonene, på en egen side. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Prising er veldig vanskelig. Det å prise seg for lavt gir ofte et direkte signal om at man har et mindreverdig produkt. Jeg gadd ikke å google fram noen voldsomme økonomiske teorier rundt dette, men følgende link sier det ganske godt: "Whatever you’re selling, the most visible message you send to your market is your pricing. It normally takes a lot of resources to pull off the low-price, high-volume strategy. Differentiate. And price high enough." Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter. Noen produsenter som har skjønt dette med differensiering i forhold til den soleklare markedslederen: - Motorola med Atrix, som vil bli en suksess (men ikke med Xoom, som vil kunne selge litt fordi de er først ute med Honeycomb, men som relativt sett vil feile) - HTC med Flyer, som differensierer seg veldig bra i forhold til iPad med mindre størrelse og pekepenn som faktisk kan gi litt ekstra verdi (jeg var kritisk mot dette nettbrettet i en annen tråd her, men ved nærmere ettertanke har jeg ombestemt meg littegrann) - HP med Pre3 og TouchPad sitt overlegne operativsystem, integrasjon mellom telefoner og nettbrett, samt trådløs lading (mangelen på apps vil imidlertid kunne bremse salget) - Til en viss grad LG med sin satsing på 3D, selv om jeg ikke tror at dette kommer til å bli salgsdrivende i noen betydelig grad Produsentene over kan, i den grad de klarer å matche iPad 2 på de fleste andre områder av betydning, tillate seg å legge seg på en høy pris. Her vil de fleste forbrukere se at det blir tilbydt noe ekstra utover det Apple kan tilby, og når da prisen i tillegg er høyere, noe som gir produktene en aura av kvalitet og eksklusivitet, så vil dette være salgsdrivende. Hvis man priser seg for å selge med store marginer og satser "high-end", så er man i fare for å bli "disrupted". Jeg personlig er prisbevisst, og ønsker noe som dekker mine behov snarere enn å betale for noe jeg oppfatter som high-end. Jeg føler ikke noe behov for en iPhone, og min første berøringstelefon lå godt under det som var "hot" på markedet ved det tidspunktet. Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter. . Du har kanskje rett, dog er det synd at verden har kommet dit at vanslige folk har såpass dårlig peiling at de ikke bryr seg om spesifikasjoner. AtW Dette har vi forsåvidt diskutert ganske grundig i en annen tråd, men det folk bryr seg om er ikke teknologi eller spesifikasjoner som sådan, men om brukeropplevelse. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette har vi forsåvidt diskutert ganske grundig i en annen tråd, men det folk bryr seg om er ikke teknologi eller spesifikasjoner som sådan, men om brukeropplevelse. Som nevnt, spesifikasjoner har masse å si for brukeropplevelsen, og jeg tror ikke nødvendigvis det er bra at folk ikke har noen kunnskap om hvordan teknologien deres fungerer. AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Håper jeg kan selge bil & leilighet til disse menneskene som ikke bryr seg om spesifikasjoner. Hadde vært en drøm å selge til folk som ikke bryr seg om kvadratmeter eller km. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette har vi forsåvidt diskutert ganske grundig i en annen tråd, men det folk bryr seg om er ikke teknologi eller spesifikasjoner som sådan, men om brukeropplevelse. Som nevnt, spesifikasjoner har masse å si for brukeropplevelsen, og jeg tror ikke nødvendigvis det er bra at folk ikke har noen kunnskap om hvordan teknologien deres fungerer. AtW Spesifikasjoner har ingenting å si for brukeropplevelsen. Spesifikasjoner er altså en liste over tekniske egenskaper ved en maskin. Dette bryr folk seg ikke om. Wii viser jo også at brukeropplevelsen kan bli utrolig mye bedre enn maskiner med atskillig kraftigere maskinvare. Håper jeg kan selge bil & leilighet til disse menneskene som ikke bryr seg om spesifikasjoner. Hadde vært en drøm å selge til folk som ikke bryr seg om kvadratmeter eller km. Nå er det snakk om teknologi, så dette er bare en avsporing. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hovedproblemet til Samsung ligger i nøkkelpunktet "differentiate". Hvorfor skal man velge et nettbrett fra Samsung? Hva tilbyr Samsung med sitt nettbrett som konkurrentene ikke kan matche? Min påstand er: Absolutt ingenting (bare specs, som kun nerder bryr seg om). Og da kommer prisen inn som en faktor, en lav nok pris kan skaffe dem en del kunder i "Huawei-segmentet" på tross av at de ikke kan tilby en unik opplevelse på noen måter. Noen produsenter som har skjønt dette med differensiering i forhold til den soleklare markedslederen: - Motorola med Atrix, som vil bli en suksess (men ikke med Xoom, som vil kunne selge litt fordi de er først ute med Honeycomb, men som relativt sett vil feile) - HTC med Flyer, som differensierer seg veldig bra i forhold til iPad med mindre størrelse og pekepenn som faktisk kan gi litt ekstra verdi (jeg var kritisk mot dette nettbrettet i en annen tråd her, men ved nærmere ettertanke har jeg ombestemt meg littegrann) - HP med Pre3 og TouchPad sitt overlegne operativsystem, integrasjon mellom telefoner og nettbrett, samt trådløs lading (mangelen på apps vil imidlertid kunne bremse salget) - Til en viss grad LG med sin satsing på 3D, selv om jeg ikke tror at dette kommer til å bli salgsdrivende i noen betydelig grad Produsentene over kan, i den grad de klarer å matche iPad 2 på de fleste andre områder av betydning, tillate seg å legge seg på en høy pris. Her vil de fleste forbrukere se at det blir tilbydt noe ekstra utover det Apple kan tilby, og når da prisen i tillegg er høyere, noe som gir produktene en aura av kvalitet og eksklusivitet, så vil dette være salgsdrivende. Hva med honeycomb som differentiale? Det er det OSet som er best tilpasset tablet formatet i dag, og hvis den blir lansert med litt mer ferdigstilt firmware enn xoom bør det være mer enn nok for å skille den fra mengden. (Konkurrentene som kjører honeycomb er LG og motorola, og da blir det ikke samsung som har behov for differensiering). Men det skal sies at en del vil nok savne HDMI/USB. Hvis de lanserer den i Norge blir den kanskje eneste honeycomb alternativ her. Ser heller ikke hvorfor denne absolutt må sammenliknes med den billigste iPad, denne har jo 3g. Men å prise den noe serlig over tilsvarende iPad 2 vil nok ikke være bra nok. TL/DR: Den skiller seg fra de aller fleste konkurrentene nettopp på brukeropplevelse. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette har vi forsåvidt diskutert ganske grundig i en annen tråd, men det folk bryr seg om er ikke teknologi eller spesifikasjoner som sådan, men om brukeropplevelse. Som nevnt, spesifikasjoner har masse å si for brukeropplevelsen, og jeg tror ikke nødvendigvis det er bra at folk ikke har noen kunnskap om hvordan teknologien deres fungerer. AtW Spesifikasjoner har ingenting å si for brukeropplevelsen. Rikitg, du får prøve å lage en fin tablet med CRT-skjerm 8 Mhz CPU og 512 kb Ram da. AtW Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Dette har vi forsåvidt diskutert ganske grundig i en annen tråd, men det folk bryr seg om er ikke teknologi eller spesifikasjoner som sådan, men om brukeropplevelse. Som nevnt, spesifikasjoner har masse å si for brukeropplevelsen, og jeg tror ikke nødvendigvis det er bra at folk ikke har noen kunnskap om hvordan teknologien deres fungerer. AtW Spesifikasjoner har ingenting å si for brukeropplevelsen. Rikitg, du får prøve å lage en fin tablet med CRT-skjerm 8 Mhz CPU og 512 kb Ram da. AtW Reknar med det han meinte var at 2-3% ekstra i ytelse, eller eit par flashy men (stort sett) nyttelause moglegheiter ikkje har noko å sei i den store samanhengen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Spesifikasjoner har ingenting å si for brukeropplevelsen. Spesifikasjoner er altså en liste over tekniske egenskaper ved en maskin. Dette bryr folk seg ikke om. Wii viser jo også at brukeropplevelsen kan bli utrolig mye bedre enn maskiner med atskillig kraftigere maskinvare. Å si at spesifikasjoner ikke har noe å si for brukeropplevelsen er selvsagt bare tull. Spesifikasjoner er overhodet ikke alt, men det er god indikator på brukeropplevelsen. Når jeg kjøper teknologi har jeg endel minstekrav som må oppfylles for at brukeropplevelsen skal bli god. Disse kravene får jeg sjekket via specs. Håper jeg kan selge bil & leilighet til disse menneskene som ikke bryr seg om spesifikasjoner. Hadde vært en drøm å selge til folk som ikke bryr seg om kvadratmeter eller km. Nå er det snakk om teknologi, så dette er bare en avsporing. Forskjellig område, samme prinsipp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hva med honeycomb som differentiale? Det er det OSet som er best tilpasset tablet formatet i dag, og hvis den blir lansert med litt mer ferdigstilt firmware enn xoom bør det være mer enn nok for å skille den fra mengden. (Konkurrentene som kjører honeycomb er LG og motorola, og da blir det ikke samsung som har behov for differensiering). Men det skal sies at en del vil nok savne HDMI/USB. Hvis de lanserer den i Norge blir den kanskje eneste honeycomb alternativ her. Ser heller ikke hvorfor denne absolutt må sammenliknes med den billigste iPad, denne har jo 3g. Men å prise den noe serlig over tilsvarende iPad 2 vil nok ikke være bra nok. Vet nesten ikke om jeg er helt enig. HP TouchPad er i hvertfall i mine øyne det nettbrettet som for øyeblikket ser best ut med tanke på OS og slikt. Er bare ikke helt overbevist over Honeycomb, men men, får ta en skikkelig vurdering når begge deler faktisk er ute i åpenhet og jeg kan prøve begge deler litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg