druer123 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei. Skal inn på rekrutten 19 Mars. (Madla) Men er litt bekymret fordi; jeg er ikke spesielt sprek. Men jeg har kjempelyst til å fullføre førstegangstjenesten. Tar ca 20+ push-up ca 20+ Sit-up(90 grader) NULL hangups, med bredt grep. Helt OK kondisjon, ikke dårlig. Men ikke den beste akkurat heller. Har litt noia for at jeg ikke kommer vidre, pga dette. Hva burde jeg gjøre på rekrutten, slik at jeg gjør det bra og kommer vidre, selv om jeg ikke er bedre en dette fysisk ? Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Skal du bare inn til vanlig førstegangstjeneste? Da får du nok fullføre om du vil fullføre. Det høres ut som du tar et greit antall push-ups og sit-ups. Disse tallene kommer nok til å forbedre seg i løpet av førstegangstjenesten. Synd at du ikke klarer noen hang-ups, men det er mange gutter som ikke klarer en eneste én. Det høres også bra ut at kondisjonen er OK. Hvis du bare er flink til å ta initiativ i løpet av rekrutten og står på så kommer du nok videre. Om du tar null initiativ og viser null glød for det du driver med, så blir du nok sendt bort til vakt og sikringstjeneste eller noe i den duren. Men det høres ut som du gleder deg og det er bra. Tror ikke du har så mye å bekymre deg for. Selv gjennomførte jeg førstegangstjenesten på Setermoen for noen år tilbake og du er sikkert i bedre form enn det mange i troppen min var. Lenke til kommentar
khansencc Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du vil ikke ha noen problemer med å komme videre ;-) Noen uker i førstegangstjeneste og du tar nesten dobbelt av alt hvis du går inn for det. Det var hvertfall min erfaring etter noen uker på rena for noen år tilbake.... Lenke til kommentar
Rambob Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Nylig kommet tilbake fra militæret selv, 1 år i Bardufoss. Trente ikke i hele tatt før jeg kom inn i militæret, var lite jogging og få turer utendørs egentlig. Viste seg at etter trening i militæret var jeg raskest i troppen og blandt de sprekeste på 3 milen. viktigste er å prøve å spise mye fettholdig mat når du er i mye aktivitet, hvis ikke tærer du på musklene i stedet for å bygge. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det er ingen direkte fysiske krav i førstagangstjenesten. Det som står som krav på mil.no er bare generelle krav for alle i forsvaret(f.eks befal må bestå denne hvert år), men for vernepliktige har ikke dette noe å si, utenom evt. i hvilken tjeneste man har videre i førstegangstjenesten. Vi hadde en som tok 3-kilometeren på rundt 23 minutter, 0 hangups og alt for lite både situps og pushups uten at det hadde noe konsekvens. Hadde forresten en som brøt etter å ha brukt rundt 30 minutter på 3-kilometeren, han dimmet Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Du er kanskje litt skremt av kravene til videre tjeneste, som befalskolen. Jeg er nettopp ferdig med rekrutten på Madla selv og klarte meg helt fint uten problemer selv om jeg knapt tok 15 pushups og situps og var latterlig dårlig på løping når jeg dro inn. Første 3000m i rekrutten løp jeg på 17 min.. Ved siste test tok jeg 28 pushups, 24 situps, 7 hangups og løp på 15 min. Hadde jeg bare litt bedre kondis ville jeg kvalifisert til befal t.o.m.. Men som nevnt er det ingen særlige fysiske krav under førstegangstjenesten. Det som teller mest er innsats og viljestyrke. Vil du så kan du, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Når jeg tok førstegangstjeneste var jeg i dårlig form. Jeg tok 2-3 pushups, klarte såvidt å slå en med kneskade på 3-kilometeren og resten var bare forferdelig. Jeg fullførte førstegangstjenesten uten problemer. Antall pushups ble selvsagt mangedoblet, og kjæresten jeg hadde på tidspunktet syns jeg ble akk så sexy med bredere overkropp. Go for it! Lenke til kommentar
William_S Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 I førstegangstjenesten er det ingen formelle fysiske krav, så fullføre får du ja, men hender vel at de setter noen med dårlig fysikk til kontortjeneste etter rekrutten... Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Du har ingenting å være redd for. Når jeg var på rekrutten var det flere som ikke klarte det du klarer. Alt kommer ann på hva slags tjeneste du har tenkt videre. Vil anbefale deg å trene så mye du kan for å få den tjenesten du vil ha. Selv angrer jeg ikke på året jeg har tilbrakt i grønne klær pga tjenesten jeg fikk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Noen uker i førstegangstjeneste og du tar nesten dobbelt av alt hvis du går inn for det. Det dumme med det er at nesten det dobbelte av null (hangups) er og blir null... Men som allerede nevnt; man blir nok ikke kastet ut for ikke å klare kravene. Man ble i alle fall ikke det før, men nå for tiden er det jo riktignok langt færre som skal fullføre.. Man kan imidlertid bli overført til en mindre krevende stilling, kanskje i en annen bataljon, enn opprinnelig innkalt. Edit: siden det gjelder Madla: Er nok kanskje sannsynlig å ende i en stilling på land, og ikke på fartøy. Endret 8. mars 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg hadde dårligere (!) resultater enn det der på fysisk test ved innrykk (legg til en tid på ~16 min på 3000 meter), og gjennomførte vanlig geværsoldattjeneste (altså infanteri) uten problemer. Var til og med så "heldig" at jeg var sambandsmann i laget, og fikk derfor "gleden" av å bære rundt på AN/PRC-77 som veier nette 12 kilo, samt 3-4 kilo i ekstra batterier. Blant annet brukt av USA i VIETNAM-krigen (!). Øvelser som AG-gym og MG-gym var heller ikke noe problem etterhvert (det er øvelser hvor man løfter og holder våpenet på strak arm. Statisk styrketrening), og som nevnt, ikke noe problem å fullføre førstegangstjenesten. Jeg tror altså du skal greie deg greit, jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå