Gå til innhold

Er 18 år, tollgrense?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er i utlandet nå, og lurer på hvor mye jeg kan ta med meg gjennom tollen? Har vært innpå tollvesenet sine sider, men syntes de er uklare, eller jeg som misforstår/vil være helt sikker!

1: Kan jeg når jeg er 18 år ta med meg 2.5L vin - alkohol med under 22% i styrke men over 5%? Eller bare 1.5L?

2: Sant jeg kan bare kjøpe 200 sigaretter, og ikke det + et eller 2 torn med snus porsjon?

3: Det er bare snus og alkohol som det er en limit på utenom 6000 kroners grensen ?

Jeg skulle gjerne hatt svar på dette litt fort siden jeg drar hjem om ikke så lenge! Jeg beklager om det er feil tråd, jeg fant ingen andré plasser som jeg følte passet bedre!

mvh: Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte plasser er det 16år ,men blir du stoppa i norge og du ikke er 18år så konfikserer dei alt som er ditt så lenge du er 18 og kjøper,snus,øl,vin,røyk og ikke over 22% så får du det med deg så lenge du holder kvoten..

Lenke til kommentar

Alkoholholdige drikkevarer

1.Brennevin/likør o.l. over 22 % til og med 60 % 1 liter

2. Vin o.l. mellom 4,7 % og 22 % 1,5 liter

3. Øl over 2,5 % (også sterkøl), eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 % 2 liter

duty free butikk"Brennevinskvoten" kan byttes i 1,5 liter av enten vin eller øl, mens vinkvoten kan byttes i øl, liter for liter.

Eksempler på lovlige kombinasjoner:

* 1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl

* 3 liter vin + 2 liter øl

* 5 liter øl

For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år.

Tobakksvarer

200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer.

da spritkvoten faller ut siden du er under så kan du ta med deg 1,5 liter vin og 2 liter øl/rusbrus, eller 3,5 liter øl/rusbrus dersom du dropper vinen (vinen byttes i øl liter for liter).

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Enkelte plasser er det 16år ,men blir du stoppa i norge og du ikke er 18år så konfikserer dei alt som er ditt så lenge du er 18 og kjøper,snus,øl,vin,røyk og ikke over 22% så får du det med deg så lenge du holder kvoten..

Han sa jo han var 18, makes no difference..

Ontopic, er det snakk om Tax-free i Norge eller utlandet, just asking.. cool.gif

Lenke til kommentar

da spritkvoten faller ut siden du er under så kan du ta med deg 1,5 liter vin og 2 liter øl/rusbrus, eller 3,5 liter øl/rusbrus dersom du dropper vinen (vinen byttes i øl liter for liter).

Man har vel fortsatt spritkvoten, men man kan ikke føre inn sprit, og er da "tvunget" til å kjøpe vin/hetvin.

Lenke til kommentar

hva blir det til? hadde jo vært digg med 1l til. Problemet mitt nå er hva jeg skal kjøpe. Skal ikke ha bailys, og her selger dem ikke vikingfjord ice, tik tak eller lignende.. er martini noe godt? Vil ikke ha vin. takk for hjelp og tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...