Gå til innhold

hvor kraftig psu trenger man egentlig?

Anbefalte innlegg

hei! jeg skal til å kjøpe meg ny pc nå. i5 2500k + gtx 560 ti soc, 2x2gb pc16000, 2hdd, og etpar vifter. sjekket ymse guider og kjørte litt tester på asus sine hjemmesider etcetc. ifølge de skulle jeg ha ihvertfall 600w. men så kommer det store spørsmålet, trenger man Virkelig det?

gtx 560 ti soc trenger 195W fra veggen(ifølge tester fra bl.a guru3d)

i5 2500k har oppført 95w som max usage.

+ 50ish watt for resten av sakene

for dere som sliter med mattematikk blir det tilsammen 340w.

på hvilken måte skal ikke f.eks en seasonic s12-II 430w kunne klare å dra denne riggen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å prøve :)

Du bør regne minst 10W pr hdd.

Så 30W på vifter, hovedkort, minne osv blir nok litt lavt.

En velger ofte å legge seg litt under maksimal belastning av PSU, dette på grunn av:

-Stabilitet

-Oppgraderingsmuligheter

-Støynivå

Et annet poeng er hva de forskjellige spenningsrailene (spenningsnivåene) kan levere på forsyningen. Det nytter ikke med 400W hvis forsyningen har 350W på 12V og 50W på 5V og du trenger 100W på 5V.

Til slutt er det også verd å huske at oppgitte verdier (målt f.eks med wattmeter plugget i veggen) er gjennomsnittsverdier og ikke peak verdier.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet går det helt fint. Produsenten tar gjerne veldig godt i med kravene for strømforsyning for å kompensere for dårlige strømforsyninger og fordi de ikke vet hva annet du har i systemet ditt. Er imidlertid et par ting:

- Kjører du psu nær maks kapasitet øker støynivået, og gjør du det mye blir levetiden på psu ofte kortere.

- Etter hvert som kondensatorene eldes kan psu yte mindre enn spesifisert.

- Overklokker du ved å øke spenningen på cpu/gpu vil strømforbruket øke dramatisk.

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar

Bare å prøve :)

Du bør regne minst 10W pr hdd.

Så 30W på vifter, hovedkort, minne osv blir nok litt lavt.

En velger ofte å legge seg litt under maksimal belastning av PSU, dette på grunn av:

-Stabilitet

-Oppgraderingsmuligheter

-Støynivå

Et annet poeng er hva de forskjellige spenningsrailene (spenningsnivåene) kan levere på forsyningen. Det nytter ikke med 400W hvis forsyningen har 350W på 12V og 50W på 5V og du trenger 100W på 5V.

Til slutt er det også verd å huske at oppgitte verdier (målt f.eks med wattmeter plugget i veggen) er gjennomsnittsverdier og ikke peak verdier.

jeg har lest mange tester av seasonic s12-II og den er så og si lydlys hele tiden. de måtte presse 480w ut av den før volten endret seg for mye til å bli godkjent Bronze 80+. ikke det at jeg har noen intensjon om å gjøre dette.

verdiene ovenfor skal være peakverdier(det samme som max load?) for å sette ting i perspektiv, en rigg med en overklokket i7 på 3,7ghz + gtx 560 ti soc dro 370w ut av veggen under 3dmark + orthos testing.

Lenke til kommentar

I elektronikkverden er "peak" verdier verdier som trekkes i løpet av noen hundredels sekund. Alle effektmål ut av veggen er snitt verdier.

Edit: En tidligere produsent av PSU-er, Q-tec, ble berømt for å merke sine kraftforsyninger med peak effekt istedet for snitt effekt. Resultatet var at kraftforsyninger ratet 500W regelrett eksploderte i maskiner som bare trakk 360W.

Heldigvis har PSU produsentene lært av dette.

Du trenger ikke overbevise meg om at forsyningen din klarer brasene, noe den sikkert gjør. Men du har nå sikkert lest argumentene for fordelene ved å overdimensjonere PSU noe.

En av grunnene til av ASUS tar litt i er akkurat som Philophobe sier, de vet ikke hva kunden egentlig har.

Et eksempel er hvor mange harddisker en egentlig har. Et annet eksempel er antall tilkoblede USB-enheter. I følge spec skal en kunne trekke ca 2.5 W fra en USB plugg. Med kanskje 10 kontakter totalt på et hovedkort må en da dimensjonere for 25W. En ekstra viftekontroller, noen lys osv osv. Asus og andre produsenter kan umulig vite alt dette og baserer seg derfor på "gode" mål.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

I elektronikkverden er "peak" verdier verdier som trekkes i løpet av noen hundredels sekund. Alle effektmål ut av veggen er snitt verdier.

Edit: En tidligere produsent av PSU-er, Q-tec, ble berømt for å merke sine kraftforsyninger med peak effekt istedet for snitt effekt. Resultatet var at kraftforsyninger ratet 500W regelrett eksploderte i maskiner som bare trakk 360W.

Heldigvis har PSU produsentene lært av dette.

Du trenger ikke overbevise meg om at forsyningen din klarer brasene, noe den sikkert gjør. Men du har nå sikkert lest argumentene for fordelene ved å overdimensjonere PSU noe.

En av grunnene til av ASUS tar litt i er akkurat som Philophobe sier, de vet ikke hva kunden egentlig har.

Et eksempel er hvor mange harddisker en egentlig har. Et annet eksempel er antall tilkoblede USB-enheter. I følge spec skal en kunne trekke ca 2.5 W fra en USB plugg. Med kanskje 10 kontakter totalt på et hovedkort må en da dimensjonere for 25W. En ekstra viftekontroller, noen lys osv osv. Asus og andre produsenter kan umulig vite alt dette og baserer seg derfor på "gode" mål.

dette her var nyttig informasjon. jeg tror jeg skal gå for en større psu enn 430w :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...