Gå til innhold

Ateist knust av en kristen i en diskusjon

129 stemmer

1. 1. Er du religiøs?

• Ja
      15
    • Nei
      95
    • Agnostiker
      19

Anbefalte innlegg

Blant annet drap og voldtekt løfter ikke ens ego, tvert om. Hvorfor skal de plutselig begynne å drive med dette når Gud blir motbevist?

Jeg sa ingenting om bevis.

Jo det kan det gjøre, men egoisme omhandler ikke bare om å drepe eller voldta noen heller.

Saken er fremdeles den samme, moralske verdier er noe vi er tillært, og uten dem så hadde det blitt begått flere drap og f.eks voldtekt. Trenger ikke å se lenger enn til dyreverden, hvor voldtekt er normalt og drap likeså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ber jeg deg utdype hvordan drap og voldtekt løfter ens ego.

Dersom moral er tillært, hvorfor skal den da bare falle sammen uten Gud?

Drap og voldtekt er veldig ofte handlinger som blir utført av svake mennesker som ønsker å føle seg mektige. Det er virkelig ikke så vanskelig å forstå?

Hvorfor moralen skal falle sammen uten Gud? Vel, hvis noen blir opplært til å være moralsk bare på grunn av at de ellers vil havne i helvete så er vel det ikke heller så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Jo, jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor hele verdisystemet til en person skal falle sammen, og bare forsvinne. Disse verdiene/moralene har blitt innprentet i ens sinn. En kan finne mange av disse verdiene gode, og dermed ikke kaste de fra seg. Det er ikke som et korthus hvor moralen er på toppen.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor hele verdisystemet til en person skal falle sammen, og bare forsvinne. Disse verdiene/moralene har blitt innprentet i ens sinn. En kan finne mange av disse verdiene gode, og dermed ikke kaste de fra seg. Det er ikke som et korthus hvor moralen er på toppen.

For mange kan det jo nettopp være sånn, hvis straff fra en hevngjerrig gud har vært den eneste grunnen de har fått for å være moralske.

Lenke til kommentar

Vi har følelser som hindrer oss (til en viss grad) i å drepe og voldta.

First of all, let’s start with the prior base, that humans are demonstrably social animals. You can see we are. We live in societies all around the globe. Other social animals we observe include lions, wolves, dogs, and so on—any animal that lives in a community and requires cooperation, generally, to survive. Lots of animals aren’t social, but we can see when they are; and humans clearly are.

This means we have evolved things like compassion, guilt, concern, and so on. We have all the individual survival instincts, but also instincts that cause us to care about others to some degree. People will have these to different degrees. Some will be so compassionate they won’t hurt a fly. Others will be so uncaring they will be labeled as sociopaths.

Les mer her: http://atheistexperience.blogspot.com/2010/06/can-we-be-moral-without-god.html

Lenke til kommentar

Vi har følelser som hindrer oss (til en viss grad) i å drepe og voldta.

DET sier jeg ikke noe imot, men tenk deg hvor lurt en person som har trodd på gud hele livet vil føle seg når det blir bevist at gud egentlig ikke eksisterer.

Akkurat som det sto i sitatet du la frem; noen er jo medfølende mennesker uansett, mens andre er som rene sosiopater å regne. En god del av de kristne er garantert som sosiopater å regne, spesielt hvis du tar fra dem den største grunnen de har for å være moralske og for å eksistere.

Lenke til kommentar

Vet du hva en sosiopat er? Har du kilder på at de fleste kristne er sosiopater å regne?

Jeg føler denne debatten er håpløs, da vi ikke har et fast tema å forholde oss til. Jeg velger å avslutte her for å ikke fylle tråden med mer off topic.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...