FleshEater Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei. Har hatt et litt irriterende problem med bilen min denne vinteren. Og lurte på om noen her kunne hjelpe meg. Bilen starter. Jeg lar den stå og gå en stund. Har normalt turtall. Etter en stund når jeg kommer ut og skal kjøre bilen, så høres det ut som den går med lavere turtall. Og at den av og til nesten kveles. Når jeg da setter meg inn i bilen, setter den inn i gir og begynner å skal kjøre. Kveles den. Deretter tror jeg den blir sur. Da får jeg ikke start på den igjen. Må vente kanskje 1 time før jeg får start på den. Og da kan jeg kjøre med ingen problemer. Dette skjer bare på vinter, når det er mildt ute. Ofte etter det har vært kaldt. Har en Volvo 460. 1995 modell. Innsprøytningsmotor. Setter pris på svar Lenke til kommentar
Persn Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg sliter med kliss like problemer på min Primera, i tilegg til økt drivstofforbruk og at den holder igjen mer enn den burde i oppoverbakker. Alle de jeg har snakket med, og jeg er rimelig sikker på det selv, mener at luftmengdemåler/luftmassemåler eller lmm om du vil, er gåen og trenger bytting. Kan hende at problemet ditt blir bedre ved bytte av lmm, rengjøring kan også hjelpe. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Begge bilene har antagelig motor i fra Renault. (kommer ann på modell) Og da muligens ikke så rart at de har samme problem. Vive la France. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Synes det høres ut som kondens jeg. Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Er renault motor ja. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Nå har ikke disse motorene luftmengdemåler, så det kan man se helt bort fra. Det de derimot har som kan i noen tilfeller lage litt trøbbel er en manifoldtrykksensor (MAP), og en veivakselsensor. Begge disse må virke for at motoren skal gå. Resten av sensorene klarer motoren å gå (i nødprogram) uten. Symptomene på deffekt veivakselsensor er forøvrig ofte at motoren ikke lar seg starte varm, så symptomene er ikke så ufattelig langt unna fra at den kan gi noe trøbbel. Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Renault, faktisk ikke et så værst bilmerke, sammenligner du to splitter to nye biler fra de ulike merkene, f.eks Laguna vs A4. Jeg vet godt hva jeg hadde valgt! Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Bilen kveltes nettop mens jeg kjørte. Heldigvis var det i en nedoverbakke så jeg fikk start igjen. I motsetning til hvis jeg står på flat mark. Hørte noen si at det kan hjelpe med nytt luftfilter og nye plugger. Kanskje jeg starter med å skifte det? Lenke til kommentar
Persn Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Påstanden om at Volvo 460 ikke har lmm svelger jeg ikke helt. Gå inn på finndel.no og søk opp luftmengdemåler til Volvo 460 og du ser at forskjellige høggere rundt omkring i landet har det på lager. Hvis Volvo 460 ikke har lmm så lurer jeg på hva dette er for noe, markert med rød pil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg er ganske sikker på at det der er en temperatursensor, med mindre Volvo har montert sin egen motorstyring med egne sensorer på Renault-blokka. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Det er ikke umulig, jeg har en haynesbok på Volvo 460 som jeg kunne brukt som fasit, men den ligger på Møre og jeg er i Trondheim. Jeg terper dog fortsatt på om bilen har lmm eller ikke. Se her, de ligger for salg så det må jo være en lmm ett sted i bilen. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg føler at alt leder til at bilen har lmm. Til trådstarter: Bytte plugger, pluggledninger og luftfilter kan være lurt å gjøre uansett hvis det er lenge siden sist, hvis ikke så ser jeg ikke helt vitsen. Det er fort gjort å sjekke om du får gnist på pluggene eller om luftfilteret eller støvet tett uansett før du bytter. Samtidig lurer jeg på du ikke har noe mer å si om hvordan bilen oppfører seg, lugger den ved kjøring? Oppfører den seg bedre/verre etter hvor mye bensin du har på tanken? Kveles den bare når motoren er kald, eller skjer det når den er varm også? Osv. Endret 7. mars 2011 av Persn Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Hvilke motorer er det egentlig vi snakker om her (spør i hovedsak trådstarter)? (altså størrelse, turbo?, ..) (Grunnen til at jeg spør er fordi i listen fra linken ser ut til å kun gjelde to motorer: èn 1.8 liter med turbo, og en 2-liter. Regner med disse to ikke er de eneste motorene) Endret 7. mars 2011 av gxi Lenke til kommentar
Persn Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Bilen hans er en 95-modell 460 så jeg skulle tru at han har enten en B20F-motor eller B18U-motor med turbo. Kilde 460 ble levert med flere motorer, men da må du finne en av lavere årgang, jeg selv har hatt en 460 med B18FP-motor, men det var da en 91-modell. Skal dog nevnes at disse brosjyrene av noen utstyrslister ikke nødvendigvis er fasit på hva en bil er levert med, det har jeg erfart, så jeg venter på trådstarter for en bekreftelse på hvilken motor han faktisk har. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Skal ikke si noe på påstanden om luftmåler men hadde for få måneder siden selv en 440, 95mod injection. Slet med samme problemet. Etter en service med nye plugger, nytt luftfilter, nytt oljefilter, drifstoffilter, ny LUFTMASSEMÅLER (ja, dem kalte den det!), en runde med kondensfjerning og en grundig motorvask var bilen helt fin Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Beklager sent svar. Fant ut at motoren er av type B18U. (Uten turbo.) Samtidig lurer jeg på du ikke har noe mer å si om hvordan bilen oppfører seg, lugger den ved kjøring? Oppfører den seg bedre/verre etter hvor mye bensin du har på tanken? Kveles den bare når motoren er kald, eller skjer det når den er varm også? Osv. Kan si at jeg har merket at i ny og ne så har den på en måte hostet litt når jeg har giret ned fra 3 til andre gir, samtidig som lysene svekket. Skjer bare i løpet av 1 sekund. (Vanskelig å forklare.) Oppfører vel seg likt uansett mengde bensin på tank. Tror ikke den har slitt mens motor er kald. Er vel bare når den har blitt varm at jeg har merket noe. Endret 8. mars 2011 av FleshEater Lenke til kommentar
Persn Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg skjønner hva du mener når du sier at lysene svekkes og bilen hoster for sånn er bilen min også, hvis bilen oppfører seg likt uavhengig av mengden bensin på tanken så tror jeg vi kan se bort i fra kondens som noen foreslo lenger oppe her. Jeg har oppfølgingspørsmål NÅR kveles den? Jeg skjønner at den kveles når du er ute å kjører, men.. 1: Hvis du lar den stå på tomgang over en tid, stopper den av seg selv da? 2: Hva er det egentlig som skjer når bilen stopper? Kjører du helt normalt også kveles den? For å ta min egen bil som eksempel, etter litt kjøring så nekter den å akselerere, flat pedal eller ei, men den stopper faktisk ikke før jeg trør inn klutsjen og turtallet synker, når turtallet er på bunn så stopper bilen. Jeg får som regel start på den igjen hvis jeg prøver å kjøre starteren lenge nok, som regel i 20-25 sekunder. Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Har skjedd at den har stoppet bare av å stå på tomgang. Men har bare skjedd en gang for lenge siden. Men da stod den rimelig lenge. Ellers har den bare stått max 20 - 30 min. Bilen kveles bare når jeg skal gire. La oss si at den har stått på tomgang i 20 min, jeg går ut og skal kjøre. Setter den i gir. Og den dør. Samme i fart. Skifter gir. Bilen dør. Endret 8. mars 2011 av FleshEater Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Tomgangsregulator kan det evt. være da. Det er mulig du kan klare å starte den ved å holde inne gasspedalen isåfall (litt, ikke mye). Ellers kan jeg fortsatt tenke meg problemer med veivposisjonsensoren. Denne er sensor nummer 2 som motoren absolutt ikke kan gå uten. De fleste andre ting klarer motoren å gå uten. Denne er slik at den kan endre seg basert på temperatur pga. endring av avstand mellom giret den måler på og selve sensoren. Når den varmes opp endrer avstanden seg litt, så det er ofte at denne sensoren kan gi problemer innen bestemte temperaturområder (derav ofte at motoren kan stoppe når den varmes opp og ikke ville starte igjen før den har kjølt seg ned igjen) Forøvirig har jeg gjort litt research, og nei, denne motoren har ikke luftmassemåler. Den har MAP-sensor og temperatursensor (som i praksis er det samme, det er bare en annen mer pålitelig måte å måle luftmasse på (men ikke like nøyaktig)). MAP-sensoren er veldig kritisk, motoren går absolutt ikke uten den i det hele tatt (den vil ikke starte, og den vil stoppe umiddelbart dersom denne ikke fungerer), så det er mulighet for at problemet kan ligge der. Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Mulig du har rett der gxi. Ringte et volvo verksted i dag. De trodde mest sannsynelig at det var tomgangsregulatoren. Bilen stoppet i går midt i morgenrushet Fikk dyttet den bort til en parkeringsplass og startet den etter en del forsøk ved å holde gasspedalen litt inne. Skal ha den inn på et verksted i morgen så jeg får bekreftet hva som er feil med den. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Si i fra hva de finner ut da, jeg er nysgjerrig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå