klarsen91 Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Jeg har nettopp innstallert Windows XP Professional, og har det problemet at flere spill (ellers generelt det meste som bruker DirectX) plutselig avslutter (uten en eneste feilmelding) og jeg er tilbake i Windows. Max Payne er det f.eks. ikke mulig å starte i det hele tatt, mens Return to Castle Wolfenstein tilsynelatende virker en god del bedre. 3DMark2001 klarer i gjennomsnitt 2-4 av testene før det også avslutter spontant. Jeg har selvsagt de nyeste driverne til all hardwaren min, og jeg har også prøvd en del litt eldre + nyere beta drivere, spesielt til skjermkortet. For øyeblikket har jeg NVidia Detonator 23.12. (har prøvd både 23.11, 27.20 og driverne til ASus) DirectX er versjon 8.1 (som fulgte med XP), og bios skulle være i orden. Alt virker som det skal i Windows Millennium (som jeg har innstallert på en annen harddisk) Innstallasjonen av XP er som sagt helt ny, så det er ikke noen programmer som kan klusse det til. Alle forslag til løsninger på problemet tas i mot med takk! Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 3. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2002 Det kan forresten nevnes at jeg har prøvd en ren innstallasjon av Windows XP med alle pci-kort fjernet, unntatt scsi-kortet som jeg var nødt til å ha for å få tilgang til scsi-cdbrenneren (av en eller annen grunn får jeg bare feilmeldinger hvis jeg prøver å installere fra ide cd-rom'en). Det eneste jeg endret etter installasjonen var skjermkort-driverne (prøvde flere forskjellige versjoner), og de eneste programmene jeg installerte, var de spillene jeg ville prøve ut. Jeg fikk selvsagt nøyaktig de samme feilene som før... Jeg har altså prøvd med flere forskjellige versjoner av detonator-driverne, og prøvd med og uten kompatibilitetsmodus (win95, win98, winnt, og 2000) Jeg har også prøvd med diverse kombinasjoner av VIA sine drivere, uten hell. Kan det være noe annet enn en generell konflikt mellom hovedkort og skjermkort? Evt. noe hardware som ikke virker? Er det forresten noen som har mer eller mindre nøyaktig samme hardware som meg, som kan bekrefte / avkrefte at dette virker i Windows XP? Evt. noen forslag på et annet hovedkort jeg kan prøve med, som dere VET at virker med XP1800+ og ASus8200 GeForce3 Ti500 i WindowsXP? Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Heisann, Det som slår meg er blandingen av SCSI og RAID kontrolleren. Koble IDE diskene dine til hovedkortet og disable RAID kontrolleren. Du skriver ikkenoe om du har oppdatert BIOS på HK, sjekk med ABIT om de har en oppgradert BIOS. Hvis det funker når du disabler RAID kontrolleren er det bare å sende en mail til ABIT og etterlyse en BIOS oppgradering, hvis den da ikke allerede er tilgjengelig. Ta også en tur hit : http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/kg7kr7faq.htm å let etter en løsning! (FAQ'en er veldig bra!) Svenn-Erik _________________ Jada, jeg har PC, men jeg gidder ikke å skryte av den her... (Den er nemlig ikke'no å skryte av!) [ Denne Melding var redigert av: Svenn-Erik på 2002-02-03 23:47 ] Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 4. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2002 IDE-enhetene står på den vanlige ide-kontrolleren, og jeg har disabled RAID. (burde vel ha tenkt på at SCSI + RAID = problemer da jeg kjøpte hovedkortet, men det er i hvert fall ikke dette som skaper problemer i spillene...) Når det gjelder bios, har jeg prøvd med både den nyeste og den nest nyeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå