ChaosPredicted Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Dette er mitt første bilde her. Kjøpte for første gang i mitt liv speilrefleks for 2 dager siden, og er så nybegynner som det går an å bli. Jeg vil gjerne ha konstruktiv tilbakemelding, tips til hva jeg kunne gjort annerledes, og hva jeg eventuelt har gjort riktig. Tusen takk til alle dere som vil skrive noen ord, jeg har mye å lære. Kamera: Nikon D3100 Objektiv: Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G Lukketid: 1/400 f:1,4 brennvidde: 50mm iso: 100 Lenke til kommentar
telealf Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei, Velkommen, og gratulerer med nytt Nikon (det beste er godt nok :!: ) Bildet har ved bruk av stor blender fått en smal DoF, slik at blomster er isolert bra fra bakgrunn. Bakgrunn er også ganske jevn og lite forstyrrende. Ved å ha ulike farger på blomster og smal DoF blir det nesten litt abstrakt, men også litt rotete. Så kanskje det skulle ha vært brukt en litt mindre blender? Komposisjon er ok med blomster plassert omtrent i hvert sitt hjørne. Totalt synes jeg kanskje bildet er ok, men kanskje litt kjedelig, men husk at dette er subjektivt. Her er min personlige "kokebok" for et godt foto, håper du ikke lar deg avskrekke av dette: 1. Innhold - det viktigste a) Forteller bildet noe, eller gir det betrakter noe? En historie, påvirker følelser, etc...? b) Er det noen "punchline"? 2. Form og kompoosisjon a) Er det en sterk Komposisjon som drar tilskuer til bildet? Eksempelvis deler av bildet med sterk farge eller kontrast til andre deler som danner mønstre vi gjenkjenner og ubevisst liker (eksempel det Gylne Snitt). Er PoI (Point of Interest) lagt på "rett" plass? Kunne det ha vært valgt annet perspektiv (flytte seg), avstand (flytte seg) eller utsnitt (flytte, zoome eller post-crop) for å bedre komposisjon? b) Holdes blikket inne i bildet? Kan det f.eks. påføres vignetering for å gjøre kanter/hjørner litt mørkere? Blikket vil ofte dras mot lyse deler av bildet. c) Er det naturlige linjer som øyet kan følge, og eventuellt lede inn i horisont (forsvinningpunkt)? d) Innholder det detaljer som holder på interessen? e) Ødelegger noen av detaljene for komposisjon? f) Er det skapt dybde i bildet? 3. Teknikk "rett" eksponering, DoF, skarphet (stativ), etc.. Kan billedbehandling forbedre noe dersom det grunnleggende er på plass? Crop, oppskarping, rette horisont, farger, kontrast, dynamikk, menneskehud, etc: 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Tusen takk for et grundig og godt svar telealf. Jeg har ikke gjort annet med bildet enn å rezise det slik at jeg kunne legge det inn på forumet, jeg turte nesten ikke prøve meg på etterbehandling før jeg fikk noen tilbakemeldinger, og jeg er veldig glad for rådene dine (jeg ble også litt glad for å ikke utelukkende få totalslakt, noe jeg egentlig hadde forventet, hehe). Jeg skal notere ned rådene dine, og ha dem i bakhånd neste gang jeg tar bilde, de vil være til svært stor hjelp for meg. Kanskje jeg prøver meg på noe etterbehandling på dette bildet også, om jeg klarer. Tusen takk for hjelpen, en slik grundig kritikk og tilbakemelding er en av grunnene til at jeg liker dette forumet så godt. Lenke til kommentar
Speedsjarken Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Nå er jeg veldig noob og kan ikke så mange fancy uttrykk og sånn, men jeg prøver meg likevel Jeg føler at fokuset i bildet er veldig uklart, det ligger på en måte innimellom stilkene, noe som gjør at øynene mine ikke fester seg ved noe spesielt og blikket flakker rundt i hele bildet uten å slå seg til ro noen plass. Dette har vel sikkert noe med lavt blendertall å gjøre også, hvis jeg ikke tar helt feil Videre føler jeg at det generelt er litt rotete, personlig ville jeg kanskje ha kuttet ut blomsten til høyre, jeg føler ikke at den tilfører noe spennende til bildet. Når det er sagt så syns jeg at det var et delikat bilde i så måte at fargene og bakgrunnen gir en myk kontrast til de naturlige kantene i blomstene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå