Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble to rutere sammen for økt dekning på wifi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på en liten ting..

Internett kvaliteten på rommet mitt er ganske dårlig, med tanke på at routeren står i andre enden av huset.

Vi har et Zyxel Multimoden som vi fikk av Telenor, før det hadde vi modem tilkoblet til en Dlink DIR-635.

Jeg har prøvd og Dual koble dem med powerline( kontakt tilkobling ), så jeg kan få bedre signaler på mitt rom til både PS3 og PC, men uten hell ..

Den fungerte en liten stund på samme SSID, men hadde en tendens til og koble ut brått og alt ble bare surr.

Noen som veit om dette går, eller hvordan man gjør det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være temmelig plug & play dette. Ikke bruk samme kanal, så slipper du konflikt mellom de to trådløsrouterne.

Skal du bruke PS3, så vil det lønne seg å bruke DIR-635 som aksesspunkt (da slipper du problemer med stengte porter).

Dette gjør du ved å logge inn på http://192.168.0.1 og slå av DHCP (LAN). Koble deretter nettverkskabel fra homeplug i en av lanportene på DIR-635.

Skal du sette DIR-635 opp som router senere, så må du resette den for å aktivere DHCP igjen.

Hvis du fremdeles ikke får stabil forbindelse, så må du sjekke om det er homeplug eller trådløs som svikter.

Lenke til kommentar

Det skal være temmelig plug & play dette. Ikke bruk samme kanal, så slipper du konflikt mellom de to trådløsrouterne.

Skal du bruke PS3, så vil det lønne seg å bruke DIR-635 som aksesspunkt (da slipper du problemer med stengte porter).

Dette gjør du ved å logge inn på http://192.168.0.1 og slå av DHCP (LAN). Koble deretter nettverkskabel fra homeplug i en av lanportene på DIR-635.

Skal du sette DIR-635 opp som router senere, så må du resette den for å aktivere DHCP igjen.

Hvis du fremdeles ikke får stabil forbindelse, så må du sjekke om det er homeplug eller trådløs som svikter.

Så jeg skal rett og slett, sette homePlug'en i LAN porten og ikke der jeg vanelig vis ville satt DSL kabel?

Får jeg nettet Trådløst da? For det er det jeg er ute etter :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Du må først logge inn på DIR-635 og endre innstillingen for DHCP (LAN).

Deretter kobler du kabelen i en av LAN-portene.

------

Forøvrig ville du få nett trådløst også slik du hadde det før, men det blir et mindre fleksibelt nett.

Ja fordi jeg får Trådløst nett på mitt rom, men det er 1-2 streker vis jeg er heldig.

Hadde lyst til og bruke Dlink'en som en extender.

Så da må jeg bare endre innstillingene til DHCP, men til hva?

Beklager, men er veldig dårlig på nettverks begrep, men og gjøre det er ikke noe problem ;p

Lenke til kommentar

Hvis man bruker en router som aksesspunkt og switch, så går man utenom brannmuren dens.

Alså rett inn på switch som er tilkoblet et trådløst aksesspunkt.

Da spiller det ingen rolle hvilke innstillinger man har på internettporten i routeren.

Det er kun trådløsinnstillingene som er av interesse da :-)

I tillegg kan det nevnes at man kan gi routeren en statisk IP. Denne bør ligge i samme subnett som nettverket til routermodem bruker.

Telenor bruker ofte 10.0.0.138 som gateway mot internett. Da kan man gi DIR-635 statisk IP = 10.0.0.139.

Da vil man ha aksess til begge boksene i ettertid, slik at man kan endre kryptering på trådløsnett e.l.

Lenke til kommentar

Husk på at det å gi ut hvilken url i GUIet er og heller beskrive, kan gjøre en vel så god jobb.

På flere aksesspunktguider er forresten det å skru av brannmuren en del av mange guider.

Ellers ville jeg lagt kabel til rommet det gjelder, og satt inn 2 slike:

https://prisguiden.no/produkt/133625 ha DD-WRT firmware på den i som skal i rommet med dårlig signal, og erstatt DIR-635 boksen som er med den andre.

dette vil gi deg et fremtidsdyktig nettverk, men også tjene som noen overlegent gode alternativ til utvidelse, når du trenger det.

Det går også an å sette opp en trådløs bro, men det er mindre anbefalt.

Her er guiden for bridgingen via kabel:

http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Access_Point

Det skal også gå an å bridge de trådløst i mellom, men usikker hvilken guide som er aktuell der. La7dfa vet mer der vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...