Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

12 år og deprimert, hva skal jeg gjøre?

EmoPunky

Anbefalte innlegg

Ok, umh..

Egentlig ville jeg bare spørre dere om noe, og visste ikke helt hvilket forum det skulle i.

Jeg er 12år og har et ganske Ok liv.

men jeg er fortsatt ikke glad, er egentlig veldig deprimert..

Hvis jeg bare tenker på noe som har med hjemme og gjøre som er negativ, gråter jeg. Fordi jeg er deprimert, men ingen trur meg. Bare min bestevenn tror på meg. Vet ikke hva jeg skal gjøre, har spurt mamma om jeg kan gå i terapi for deprisjon. Men mamma sier bare ''neida, det er bare noe med at du er tenåring!'' men det er ikke det, for jeg kan ikke huske og noen gang ha vært glad på innsiden! Så hvis du mener dette er noe med alderen og gjøre, bare ikke gidd og kommenter/svar til dette.

Hva skal jeg gjøre? :ermm:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan oppsøke helsesøster på skolen. De er utdannet for slike situasjoner og kan være til stor hjelp. De har også taushetsplikt, så ingen utenfor får vite om samtalene som foregår mellom dere to.

Hang in there budd (:

Lenke til kommentar

Hei EmoPunky

Hvis du er deprimert og ingen vil ta det på alvor, så synes jeg at rådet om å ta det opp med helsesøster er ganske godt. Hvis du synes det er bedre, så kan rådgiver på skolen også være en som er vant med å snakke med elever om slikt.

Hvis du ikke merker at det blir bedre etter noen ukers samtale, så kan de hjelpe deg til lege slik at du kan få komme i terapi.

Skriv gjerne og fortell hvordan det går med deg.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Å være deprimert trenger ikke å være fordi man ikke har det bra hjemme eller fordi man er lei seg. Det kan komme av en bakenforliggende dårlig selvtillit, for høye forventninger eller mangel på noe å se frem til.

Jeg har selv gått gjennom perioder med depresjon, og har fått god hjelp av helsesøstre og ppt (psykolog for ungdom). Jeg var skremt av tanken på å gå inn til en fremmed person for å fortelle hvordan jeg hadde det, fordi jeg var redd for hva han ville si og at jeg skulle gråte foran han.

Når jeg kom inn i rommet hilste vi og jeg satt meg ned, vi snakket om alt mulig, og jeg merket ikke engang at han gikk inn på temaet jeg var der for å diskutere. Det ble tårer, mange tårer, men det var bare helt greit. Var deilig å komme inn dit og få "tømt seg" og han hadde mye å bidra med. Det hjalp virkelig!

Jeg vet ikke engang om foreldrene mine vet at jeg var der jeg, det husker jeg ikke, men det er i hvertfall ikke nødvendig at de skal vite det, selvom det selvfølgelig er deilig å vite at de støtter deg.

Jeg ville forsøkt å ta det opp med foreldrene mine en gang til, og hvis de hadde vært like urokkelige ville jeg bare tatt turen på egenhånd. Kanskje du har en tante/onkel/lærer som du stoler nok på til å betro deg til? Jeg vet hvordan det er i din "tilstand" - at det å bli skuffet, eller at folk rundt deg ikke forstår er utrolig vondt, så hvis du føler du har sagt det du kan uten at de støtter deg går du rett til helsesøster/rådgiver/legen.

Jeg synes det er utrolig sterkt av deg å be om hjelp her, og håper at du kommer deg ut av det på best mulig måte.

Masse lykke til! Ikke vær redd for å ta kontakt med meg hvis det er noe du lurer på!

PS: Finn noe å glede deg til! Det har alltid hjulpet meg. For eksempel en ferie, en kveld med kamerater, kinotur, vår/sommer, bursdag - det bør være noe som ikke er for langt frem i tid, slik at det ikke føles uoppnåelig :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Å være deprimert trenger ikke å være fordi man ikke har det bra hjemme eller fordi man er lei seg. Det kan komme av en bakenforliggende dårlig selvtillit, for høye forventninger eller mangel på noe å se frem til.

Jeg har selv gått gjennom perioder med depresjon, og har fått god hjelp av helsesøstre og ppt (psykolog for ungdom). Jeg var skremt av tanken på å gå inn til en fremmed person for å fortelle hvordan jeg hadde det, fordi jeg var redd for hva han ville si og at jeg skulle gråte foran han.

Når jeg kom inn i rommet hilste vi og jeg satt meg ned, vi snakket om alt mulig, og jeg merket ikke engang at han gikk inn på temaet jeg var der for å diskutere. Det ble tårer, mange tårer, men det var bare helt greit. Var deilig å komme inn dit og få "tømt seg" og han hadde mye å bidra med. Det hjalp virkelig!

Jeg vet ikke engang om foreldrene mine vet at jeg var der jeg, det husker jeg ikke, men det er i hvertfall ikke nødvendig at de skal vite det, selvom det selvfølgelig er deilig å vite at de støtter deg.

Jeg ville forsøkt å ta det opp med foreldrene mine en gang til, og hvis de hadde vært like urokkelige ville jeg bare tatt turen på egenhånd. Kanskje du har en tante/onkel/lærer som du stoler nok på til å betro deg til? Jeg vet hvordan det er i din "tilstand" - at det å bli skuffet, eller at folk rundt deg ikke forstår er utrolig vondt, så hvis du føler du har sagt det du kan uten at de støtter deg går du rett til helsesøster/rådgiver/legen.

Jeg synes det er utrolig sterkt av deg å be om hjelp her, og håper at du kommer deg ut av det på best mulig måte.

Masse lykke til! Ikke vær redd for å ta kontakt med meg hvis det er noe du lurer på!

PS: Finn noe å glede deg til! Det har alltid hjulpet meg. For eksempel en ferie, en kveld med kamerater, kinotur, vår/sommer, bursdag - det bør være noe som ikke er for langt frem i tid, slik at det ikke føles uoppnåelig :)

+1 for den der ;)

EDIT: Din første 1 :fun::new_woot:

Endret av BloodyDestiny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FOR GUDS SKYLD! Få foreldrene dine til å skjønne at dette faktisk kan være alvorlig. Jeg var deprimert ganske lenge og hadde perioder hvor jeg bare lå i senga og grein og hadde det jævlig. Sa til mamma og pappa at jeg trengte noen å snakke med, men de tok det ikke alvorlig. Fikk pratet litt med helsesøster på ungdomsskolen. De hjalp lite. Det skulle ikke mer enn et selvmordforsøk til før jeg fikk akutt hjelp hos BUP. Idag har jeg droppet ut av VG1, har kraftig angst og diverse andre problemer. Begynner å bli bedre og bedre nå, men tror mye kunne vært unngått hvis jeg hadde fått hjelp med en gang. Lykke til.

Lenke til kommentar

FOR GUDS SKYLD! Få foreldrene dine til å skjønne at dette faktisk kan være alvorlig. Jeg var deprimert ganske lenge og hadde perioder hvor jeg bare lå i senga og grein og hadde det jævlig. Sa til mamma og pappa at jeg trengte noen å snakke med, men de tok det ikke alvorlig. Fikk pratet litt med helsesøster på ungdomsskolen. De hjalp lite. Det skulle ikke mer enn et selvmordforsøk til før jeg fikk akutt hjelp hos BUP. Idag har jeg droppet ut av VG1, har kraftig angst og diverse andre problemer. Begynner å bli bedre og bedre nå, men tror mye kunne vært unngått hvis jeg hadde fått hjelp med en gang. Lykke til.

Selvmordsforsøk?? Wow. Noen ganger kan det gå for langt. Tenk du ikke hadde skrevet dette :mellow:

Lenke til kommentar

Som sagt, gå til helsesøster. Det i seg selv trenger ikke være løsningen, men det er en start. Og det er helsesøstere på barneskoler også. Du kan evt. kontakte legen din eller en helsestasjon. Bruk google og finn det som passer bostedet ditt best. Personlig erfaring er at det du trenger er noen å støtte deg til, noen som kan få opp tankene og verdien i det du gjør.

Lykke til :)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...