Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye skal jeg legge i ny bil?

Anbefalte innlegg

Hei!

For tiden så deler jeg en Saab 9-3 04 mod med min far. Men av diverse grunner så må jeg kjøpe en egen bil.

Vi kjøpte bilen ifjor sommer til 124.000 hvor jeg la i 24k. Etter hver som jeg fikk bedre råd, skulle jeg legge i mer. Men da det ble klart ganske tidlig at jeg måtte kjøpe egen bil senere, så har det blitt til at jeg bare betalte 24 k, pluss 3000 til vinterdekk.

Jeg 19 år og jobber som elektriker-lærling og tjener ca 12.000 i månden.

Jeg satser på å kjøpe en bil i mai, eller begynnelsen av juni.

Av pappa regner jeg med at han er så grei og "kjøper meg ut av bilen" med samme sum som jeg gav(til tross for at jeg har forårsaket noe små riper). Dvs en sum på 24k. Innen mai/juni satser jeg på å ha spart ca 20k til, som vil gi en sum på ca 42k +/-.

Det jeg da lurer på egentligt er hvilken prisklasse jeg bør sikte meg inn i. Er det smart å ta opp lån? Tenkte da på ca 100000.

Har sett på biler til rundt 140000, for det meste BMW og Audi. Er det noen som har noen bra forslag? Mtp motor kunne tenke meg noe litt spreke en Saaben(1.8, 120Hk).

Setter pris på alle tips og forslag, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er idiotisk, og kun et rent tapprosjekt å ta opp lån til å kjøpe bil, spesielt i en så ung alder. Spar heller opp penger og kjøp deg en bil til mellom 40-80 tusen, da får du en bil som er mer enn bra nok, iforhold til hva du har råd til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er idiotisk, og kun et rent tapprosjekt å ta opp lån til å kjøpe bil, spesielt i en så ung alder. Spar heller opp penger og kjøp deg en bil til mellom 40-80 tusen, da får du en bil som er mer enn bra nok, iforhold til hva du har råd til.

Begrunn deg litt mer takk, ja bil generelt er et tapsprosjekt, men å ha lån på bil er nødvendigvis ikke noe mer tapsprosjekt og spytte inn 40 000 til 80 000 selv.