Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye skal jeg legge i ny bil?

Anbefalte innlegg

Hei!

For tiden så deler jeg en Saab 9-3 04 mod med min far. Men av diverse grunner så må jeg kjøpe en egen bil.

Vi kjøpte bilen ifjor sommer til 124.000 hvor jeg la i 24k. Etter hver som jeg fikk bedre råd, skulle jeg legge i mer. Men da det ble klart ganske tidlig at jeg måtte kjøpe egen bil senere, så har det blitt til at jeg bare betalte 24 k, pluss 3000 til vinterdekk.

Jeg 19 år og jobber som elektriker-lærling og tjener ca 12.000 i månden.

Jeg satser på å kjøpe en bil i mai, eller begynnelsen av juni.

Av pappa regner jeg med at han er så grei og "kjøper meg ut av bilen" med samme sum som jeg gav(til tross for at jeg har forårsaket noe små riper). Dvs en sum på 24k. Innen mai/juni satser jeg på å ha spart ca 20k til, som vil gi en sum på ca 42k +/-.

Det jeg da lurer på egentligt er hvilken prisklasse jeg bør sikte meg inn i. Er det smart å ta opp lån? Tenkte da på ca 100000.

Har sett på biler til rundt 140000, for det meste BMW og Audi. Er det noen som har noen bra forslag? Mtp motor kunne tenke meg noe litt spreke en Saaben(1.8, 120Hk).

Setter pris på alle tips og forslag, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er idiotisk, og kun et rent tapprosjekt å ta opp lån til å kjøpe bil, spesielt i en så ung alder. Spar heller opp penger og kjøp deg en bil til mellom 40-80 tusen, da får du en bil som er mer enn bra nok, iforhold til hva du har råd til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er idiotisk, og kun et rent tapprosjekt å ta opp lån til å kjøpe bil, spesielt i en så ung alder. Spar heller opp penger og kjøp deg en bil til mellom 40-80 tusen, da får du en bil som er mer enn bra nok, iforhold til hva du har råd til.

Begrunn deg litt mer takk, ja bil generelt er et tapsprosjekt, men å ha lån på bil er nødvendigvis ikke noe mer tapsprosjekt og spytte inn 40 000 til 80 000 selv.

En taper litt på og betale "renter", men for min del er det verdt det.

Er 19 år selv, har kausjonist lån på ca. 140 000 til bil.

Dette var min måte investere litt penger i min egen sikkerhet i trafikken, mer forutsigbare utgifter og samtidig vise banken at jeg ikke har noe problem med å betjene et lån i ung alder, når jeg skal f.eks. ta opp lån til bolig.

Kan også anbefale å undersøke med fattern om du kan få han til å stille som kausjonist, da får du nok garantert rente til under 4%, noe som er veldig bra.

Lenke til kommentar

Du må huske at mange steder gir de ikke lån på bil som er eldre en 12 år til sammen.

Feks, kjøper du en bil som er 10 år gammel, vil de ha pengene nedbetalt før bilen er 12 år.

Jeg ligger selv i samme prisleiet og sparer litt hver mnd.

Om du ser deg litt rundt på finn.no er det mange muligheter i dette prisleiet. Audi og bmw er dyre på forsikring. Kjøper du en dieselbil fra 2001 og nyere kan de som oftest chippes litt for mer effekt og selv om 0-100 ikke går så raskt, vil det være nok av krefter i forbikjøringer og lignende som gjør livet verdt å leve.

sjekk broom.no for hva du bør se etter av feil på de ulike modellen og sjekk gjerne ut "fans" forum for de ulike merkene. www.bimmers.no for bmw er bra, www.vcn.no for volvo http://saabturboclub.net/ for saab feks.

Har lyst på e39 selv, men gammel motorteknologi 8 sugemotor, stort volum og lite krefter effektivt i forhold til forbruk osv.)

Husk også forsikringsprisen du vil få på bmw og populære audi modeller. 1,8t feks.

Lenke til kommentar

Kjøper du en dieselbil fra 2001 og nyere kan de som oftest chippes litt for mer effekt

Sånn bortsett fra at så og si alle dieselmotorer blir levert med turbo så har ikke diesel noe med at du kan hente en del effekt fra de med chip. Det er motorer som er overladet som er fine å sette chip på, uavhengig av om det er bensin eller diesel.

Lenke til kommentar

Klar over det, men det finnes ikke så mange bensinbiler i dette tidsrommet som har turbo. Litt fra volvo og saab, men ellers er det ikke så rikt utvalg.

Det var fortsatt sugemotorer og store volum som gjaldt.

Feks s60 2,4 vs s60 2.0t hvor en går ned en halvliter, men har like mye styrke og med 5000 til BSR, får en 50 flere hester.

en må nesten frem til dagens biler for å finne bensinbiler med turbo i store mengder, men da med litervolum som i "gamle dager" ville bety en liten moped :p

Dessverre er de fortsatt dyre for oss som skal ha en "helt ny" 10 år gammel bil.

Lenke til kommentar

Tja, hvor mye bil får en til 40k da? Uten lån så er det alt jeg har å bruke.

Takk for svar, forresten! :)

Vell 40k er litt i faresonen da på at man både kan få noe bra eller skrap, men det kan være en fin start, og man får abselutt noe brukbart til den prisen, hvis man velger riktig. Jeg hadde personelig heller kjøpt en bil til den prisen enn å ta opp lån.

Begrunn deg litt mer takk, ja bil generelt er et tapsprosjekt, men å ha lån på bil er nødvendigvis ikke noe mer tapsprosjekt og spytte inn 40 000 til 80 000 selv.

En taper litt på og betale "renter", men for min del er det verdt det.

Er 19 år selv, har kausjonist lån på ca. 140 000 til bil.

Dette var min måte investere litt penger i min egen sikkerhet i trafikken, mer forutsigbare utgifter og samtidig vise banken at jeg ikke har noe problem med å betjene et lån i ung alder, når jeg skal f.eks. ta opp lån til bolig.

Kan også anbefale å undersøke med fattern om du kan få han til å stille som kausjonist, da får du nok garantert rente til under 4%, noe som er veldig bra.

Renten er som regel høyere, men du spytter inn penger hver måned i noe som bare taper seg i verdi. Itillegg snakker vi antakligvis langt dyrere forsikring. Om du må bruke mer penger på en eldre og billigere bil er veldig relativt. Sikkerheten kan vell være den eneste skikkelig gode grunnen jeg kan se for å kjøpe en nyere bil.

I vise banken at du kan betjene et lån er sikkert fint, men de hadde nok blitt mer imponert hvis du hadde spart til bolig isden.

Økonomisk sett vil det ganske sannsynlig ikke være lurt for deg, ta heller opp lån til din andre eller tredje bil. Om du gjør det nå kan det sikkert gå helt fint deg også, men jeg kunne aldri anbefalt det til noen i den alder å ta opp lån til en bil.

Lenke til kommentar

Oi, mange svar! Takk folkens, kjekt med innspill.

Dieselbiler faller igrunn ikke helt i smak, kan egentligt ikke begrunne hvorfor. Men har ikke prøvd så mange dieselbiler, så blir nok feil å dra alle under en kam.

Forsikring ja, har fint lite peiling på dette igrunn, Saaben står i min far. Er det stor forskjell på en forsikrig på en 1.8 motor mot en 1.8 T?

Lenke til kommentar

Ryktene jeg ser er at Audi er helt fint og konge til ting begynner å feile, da blir det dyrt og når en ser på overskudda til Møllergruppa er det ikke så rart.

velger du litt ukurrant, får du en mye nyere bil til de pengene du har til rådighet.

Jeg kjøpte en v40 i fjor vår og den var egentlig helt grei og den ble "tøffere og tøffere" jo lengre jeg hadde den. Ingen rakett, men kurrant kjerre. Du finner sikkert en fra 98/99 til rundt 40 000.

carisma er fra samme fabrikk

Hva med en Honda accord, selv om de i ditt prisleie har blitt halveis kjørt i biter, så kan du være heldig?

entusiasteid saab med mange km?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...