Gå til innhold

Ta fine bilder i snø


Anbefalte innlegg

Har vært en tur i slalombakken med våre 3 håpefulle i dag, og tok en del bilder med ny linse og ny blitz. Men syntes det var vanskelig å få motivene gode. Tok både med ekstern (montert oppå kamera) og intern blitz og uten blitz. Uten blitz synes jeg de ble litt mørke, med ekstern blitz alt for lyse (helt utbtrent egentlig) og med intern blitz så var det ikke så mye forskjell fra uten blitz egentlig. Har nå i ettertid lest at jeg burde eksponert opp 1-2 hakk når jeg tok uten blitz. Men hvorfor ble det så fryktelig utbrent med ekstern blitz? Hadde blitzen på automatikk. Burde jeg stilt den inn anderledes? Antar at jeg kunne fått litt mindre skygger i ansiktene hvis jeg hadde fått blitzen til å fungere riktig.

 

Har forøvring et Nikon D80 kamera. Tok med 50 mm f/1.8 objektiv og blitz SB-900. Brukte stor blenderåpning for å få liten dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten blits: Kameraet ser alt den lyse snøen, og skrur eksponeringen ned.

Løsning: Øk eksponeringen med en blender eller to.

 

Med blits: Blitsen lyser på all den lyse snøen, som reflekterer mye mer lys tilbake enn automatikken trodde.

Løsning: Senk blitseksponeringen med en blender eller to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ekstern blits: Du kan ikke bruke stor blender samtidig som du retter mye lys rett på det du tar bilde av. Hadde isåfall kunnet vridd blitslyset noen grader høyere/lavere. Ev. hadde du måtte gå lengre ned i ISO enn hva som er mulig. Et mulig alternativ er softboks montert på blitshodet.

Lenke til kommentar

Ekstern blits: Du kan ikke bruke stor blender samtidig som du retter mye lys rett på det du tar bilde av. Hadde isåfall kunnet vridd blitslyset noen grader høyere/lavere. Ev. hadde du måtte gå lengre ned i ISO enn hva som er mulig. Et mulig alternativ er softboks montert på blitshodet.

Whuuut? TTL-automatikken skal automatisk justere blitslyset ned - har ingen problemer med Canon-utstyr å skyte blitslys på reflekterende flater tett på med stor blender og høy ISO - nekter å tro at Nikon er noe dårligere.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Løsning: Øk eksponeringen med en blender eller to.

 

Mener du da å øke eksponeringen til +1 eller +2, eller mener du å øke blenderåpningen? Hadde på max blenderåpning på en del av bildene (dvs 1.8).

 

Er det noen som vet hvordan man senker blitzeksponeringen på min blitz? Prøvde å sette den på litt lavere effekt i går, men fant det ikke ut.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Løsning: Øk eksponeringen med en blender eller to.

 

Mener du da å øke eksponeringen til +1 eller +2, eller mener du å øke blenderåpningen? Hadde på max blenderåpning på en del av bildene (dvs 1.8).

 

Er det noen som vet hvordan man senker blitzeksponeringen på min blitz? Prøvde å sette den på litt lavere effekt i går, men fant det ikke ut.

Øke eksponeringskompensasjonen med +1 eller +2. Poenget er her at dette er et såkalt "high-key"-bilde, og så skal du fortelle kameraet at det skal eksponeres lysere enn man skulle tro - kameraet prøver å eksponere så snøen blir grå og ikke hvit.

 

Blitseksponeringskontroll: Hold blitsknappen inne og vri på hjulet. Se på blitsknappen, og du vil de at den har ikon for et blitslys og +/-.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet ut tipsene, og jeg får det alikevel ikke til. Jeg har stilt inn blitsen på alt fra -0,5 til -3 og både hatt 0 og +1 på kameraet. Uansett hvor mye jeg undereksponerer blitzen, så blir snøen helt utbrent, og delvis motivet også. Har da tatt med en blenderåpning på 1.8 på kameraet. Når jeg så overeksponerte på kameraet, så blir det bare ennå verre. Motivet varierete litt i forhold til hvor mye utbrent det ble, men jeg så ingen sammenheng mellom utbrenthet og eksponering på blitzen. Kan jeg ikke bruke så lav blenderverdi som 1.8? Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Noen andre tips? Bør jeg ikke ha blitzen på iTTL-modus, men heller bruke noe manuelle instillinger?

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye jeg undereksponerer blitzen, så blir snøen helt utbrent, og delvis motivet også. Har da tatt med en blenderåpning på 1.8 på kameraet.

 

Med speilrefleks og blits ute i godt lys er det ofte synctiden som er begrensningen. Sjekk Exif hva slags lukkertid du har fått. Er den f.eks rundt 1/200 sekund og det er dagslys og snø må du blende ekstremt mye ned for ikke å få overeksponerte bilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Uansett hvor mye jeg undereksponerer blitzen, så blir snøen helt utbrent, og delvis motivet også. Har da tatt med en blenderåpning på 1.8 på kameraet.

 

Med speilrefleks og blits ute i godt lys er det ofte synctiden som er begrensningen. Sjekk Exif hva slags lukkertid du har fått. Er den f.eks rundt 1/200 sekund og det er dagslys og snø må du blende ekstremt mye ned for ikke å få overeksponerte bilder.

 

Lukkertiden var varierende på 1/200 og 1/250. Vil gjerne ha stor blenderåpning for å få uskarp bakgrunn. Må jeg da sette lukketidene ennå kortere, eller går ikke dette når jeg bruker ekstern blitz? Tok noen med blender rundt 4-5, og de ble bedre eksponert, men da var lukkertiden også lenger (1/60).

Lenke til kommentar

Lukkertiden var varierende på 1/200 og 1/250. Vil gjerne ha stor blenderåpning for å få uskarp bakgrunn.

 

D80 har i utgangspunktet en korteste synctid på 1/200 sekund med blits, men jeg kjenner ikke Nikons blitser. Det er en del blitser som fyrer av en serie blink for å fungere med kortere lukkertider, og det er sannsynlig at din blits kan brukes på den måten, men om du har gjort det kan kanskje noen som kjenner Nikons blitser godt svare på/finne ut.

 

For å finne ut hva du har gjort, hva du burde gjort osv hadde det vært fint med noen eksempelbilder, for eks et med og et uten blits, eventuelt også et med den innebygde blitsen. Da kan vi se på Exif hva du har gjort og bedømme lysforholdene bedre. Er bildene tatt med lite lys kan 1/200 og F1.8 være en OK eksponering, men det er vanskelig å vite uten å se eksempler. Iso-innstillingen påvirker selvsagt også resultatet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Problemet var nok for mye lys - som skrevet over kan du ikke ha høyere lukkertid enn 1/200s på huset uten å bruke high speed sync. Antageligvis blinket også blendertallet i displayet for å vise at det var for lyst. Sett deg inn i high speed-sync, bruk mindre blendertrinn, bruk ND-filter eller rett og slett ta bilder når det ikke er så lyst.

 

Hvis blender 5 var passe med 1/60s, så skal f/1.8 ha tre blendertrinn kortere lukkertid for samme eksponering - åttendedelen av 1/60s, med andre ord 1/500s, så ikke underlig at 1/200s ble overeksponert.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Så da er det egentlig ingen vits å bruke blitzen ute i sol og snø når jeg tar med f/1.8, i og med at jeg ikke får lukkeren rask nok. Må sette meg inn i high speed sync, har ikke lest noe om det.

 

Hvordan gjør dere det for å få tatt gode bilder i lyse omgivelser, som ute i snøen på dagtid? Bruker dere ikke blits, og heller eksponerer kameraet opp litt for å unngå at motivet blir for mørkt/med skygger?

 

Skal få lagt inn noen eksempelbilder, må bare få de over på pcen først.

 

Hvor kan jeg finne en tabell over forholdet mellom blender og lukkertid, eller hvordan regnes det ut?

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest om high speed sync. Tror det må være løsningen!

 

Må bare sjekket at jeg har forstått det riktig (leste alt på engelsk) - skal ut og prøve i morgen. Hvis jeg setter kameraet på Auto FP og bruker f-eks TTL BL-moduset på blitzen, så kan jeg sette inn lukkertider helt ned til 1/4000, og da bruke blitsen som en fill-inn blitz. effekten til blitzen blir da automatisk lavere, og det er vanskeligere å fryse bevegelse med blitzlyset fordi blitsen sender ut mange lysimpulser.

 

Hvis jeg bruker M på blitsen, og setter den alt fra 1/1 og helt ned til 1/128 på effekt (eller hva det heter), så er det lettere å fryse bevegelsene fordi lyset kommet i ett blink, men allikevel med mye mindre effekt ved laveste verdi.

 

Stemmer dette??

 

har dere erfaring av hvilke av disse instillingene som er best/enklest å bruke?

Lenke til kommentar

Det er mange veier til målet. High speed sync er en, da kan du bruke en lukkertid som fryser bevegelser så da er ikke blitslystes lengde viktig i den sammenheng. Litt avhengig av hvor fort motivene dine beveger seg vil nok lukkertider fra 1/500 sekund og kortere være nok til å fryse bevegelser. Sport er forøvrig em type motiv hvor lukkerprioritert auto fungerer bra. Du må nesten eksperimentere litt med lukkertider for å finne ut hva som fungerer.

 

Merk også at blitens blir svakere med high speed sync siden lyset spres ut over en lengere periode så du vil ikke ha veldig lang rekkevidde på blitsen. Om du kan kombinere high speed sync med manuell styring av blitsstyrke er jeg ikke sikker på. Teknisk burde det ikke være noe i veien for det, men jeg er ikke sikker på om blitsene er laget slik - best å sjekk det med brukerveildeningen tilgjengelig.

 

En annen måte er å finne ut den lysest mulige eksponeringen du kan bruke uten at snøen blir utbrent, det beste da er å bruke RAW-format og du vil da få såpass store justeringsmuligheter at du kan gjøre skygger lysere og snøen litt mørkere i etterbehandling å unngå bruk av blits. Det er vanskelig å få det like bra som med "perfekt" bruk av utfyllingsblits, men mye enklere når du holder på og enklere å kombinere med seriebilder (hvor blitsen fort går tom).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...