Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med hovedkort og/eller PSU

Anbefalte innlegg

Relevant info:

Hovedkort: MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775

Strømforsyning: Corsair TX 650W PSU, ATX 12V V2.2

Prosessor: Intel Core 2 quad 2.33GHz

CPU kjøling: NorthQ 3850 water cooling kit socket 775

Hei. Denne pcen har alltid fungert helt topp, helt til det var sabotasje i den. Noen hadde klippet diverse ledninger på 24-pins kabelen og CPU- fan ledningene (disse er forsøt å skjøte). Det var også en kondensator på hovedkortet som var knukken av.

Når jeg starter opp PCen, sviver alt av vifter, lys og vannkjølinga som den skal, men ingen skjermbilde og ingen tegn til liv på hovedkortet.

Det jeg lurer på er om jeg må bytte ut både strømforsyning og hovedkort eller bare en av delene.

Jeg ser enda håp i denne PCen og vil gjerne at den skal funke som den en gang gjorde og spør derfor etter hjelp, siden jeg ikke har nok kunnskap til å avgjøre det selv

(hvis det trengs mer info, si ifra så legger jeg det til asap)

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sabotasje? ... whaaaa?? Jeg hadde likt å høre backstoryen for hvordan dette skjedde for dette er et rimelig uvanlig PCproblem =P

Vanligvis når vi snakker om problemer på enten PSU eller hovedkort så pleier PSU å være den mest sansynlige feilkilden. Men dette er jo ikke noen vanlig situasjon...

Hvis skaden til PSU er begrenset til klippte kabler så er dette noe som enkelt kan rettes ved å bare lodde på kablene igjen og forsegle skjøtene godt. Så lenge du holder tungen bent i munnen og ikke krysskobler noe helt i hodet slik at feil spenninger får til feile kontakter så burde det vært easy-fabreeze. Det er jo dog bare å unngå å blande ledninger med feil farge osv.

Så om det er blitt ordnet (noe jeg anntar du allerede har gjort om du har prøvd å starte opp maskinen i det hele tatt - for elers vil det jo være håpløst med klipe kabler på 24pins kabel?) så anntar jeg det er kondensatorne på hovedkortet som er problemet. At noe har fallt av er jo ikke noe spesiellt bra tegn. alt er det for en grunn, og selv noen ganger du KAN få start på utstyret likevel ved slike skader så ser jeg på det som den absolutt mest sansynlige årsaken.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, CPUen min er av socket 775. Det virker som hovedkortet er helt dødt, kan en ødelagt kondensator forårsake dette?

Komponenter som skjermkort, dvd-brenner, vifter og lys funker helt fint så noe får ihvertfall strøm, men er usikker på om den skjøtingen min (sukkerbiter jallamekk) fungerer. Er det noen måter å finne ut om 24-pinsen funker som den skal

Historien bak sabotasjen kan jeg ta når problemet er løst ;)

Lenke til kommentar

Hm. Har skjermkortet ditt strøm direkte fra PSU, eller tar det strøm fra mobo? Vifter og lys tar gjerne strøm utenom hovedkort, og det gjør disker og brennere også. Og ja, en bitteliten kondensator eller transistor kan benke hele kortet :)

Lenke til kommentar

Hm. Har skjermkortet ditt strøm direkte fra PSU, eller tar det strøm fra mobo? Vifter og lys tar gjerne strøm utenom hovedkort, og det gjør disker og brennere også. Og ja, en bitteliten kondensator eller transistor kan benke hele kortet :)

ja, Skjermkortet bruker to 6-pins kontakter direkte fra PSU som det står "PCI-E" på. For meg er det egentlig litt vanskelig å si om jeg må bytte ut PSU også :S

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan skjønne er det ingenting galt med PSU'en din, siden alle komponentene som går direkte på strøm fra PSU ser ut til å fungere.

Tipper alt du trenger er nytt hovedkort :)

Jeg legger ved et bilde a 24-pins kontakten som jeg har forsøkt å skjøte med "sukkerbiter". Det er denne jeg er mest usikker på om har overlevd sabotasje angrepet. Om jeg kjøper nytt mobo og kobler denne til, kan det ta knekken på kortet da? Må liksom være 100% sikker ;)

post-232920-0-28894100-1299455273_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan skjønne er det ingenting galt med PSU'en din, siden alle komponentene som går direkte på strøm fra PSU ser ut til å fungere.

Tipper alt du trenger er nytt hovedkort :)

Jeg legger ved et bilde a 24-pins kontakten som jeg har forsøkt å skjøte med "sukkerbiter". Det er denne jeg er mest usikker på om har overlevd sabotasje angrepet. Om jeg kjøper nytt mobo og kobler denne til, kan det ta knekken på kortet da? Må liksom være 100% sikker ;)

post-232920-0-28894100-1299455273_thumb.jpg

PSUen er ihvertfall stright-forward å sjekke og evt. erklære frisk.

Denne "sabotasjen" påvirket vel neppe innmaten av PSUen så da er det bare ledninger det er snakk om, og det er enkelt å reparere og sjekke at alt er i orden.

Om du tviler på at skjøtene dine er ok så bare start opp PSUen vekke fra maskinen. Kortslutt kontakten koblet til den grønne ledningen med en som er svart så starter den - en bøyd metall-binders er fin til dette. Merk at noen PSUer å ha en lite minimumsbelasting for å starte. i så fall er en tilkoblet harddisk som regel nok.

Så bare måler du med et voltmeter alle de kontaktene som du har sjøtet og ser at der spenning der (og riktig spenning, men det er det nok så lenge du ikke har mikset fargene på ledningene når du skjøtet).

Etter PSUen er friskmeldt så er det nok bare hovedkortet igjen i så fall. En enkelt kondensator kan selvfølgelig stoppe et hovedkort. Det are kommer ann på om den var en del av noe nødvendig for oppstart eller ikke.

Hvis det bare var èn kondensator, og du er rimelig sikker på at det er all skaden hovedkortet tok - så er det ikke umulig å reparere det heller egentlig. Det krever dog lit mer finurlig lodding enn å reparere enkle ledninger selvfølgelig. Godt verdt det dog å prøve da det ikke koster det noe - mer enn evt. en ekstra kondensator hvilket ikke akkurat er noen dyr investering.

-Stigma

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips ;)

PS: Jeg har av/på knapp bak på PSU, så lenge jeg hiver den på "on" så starter den opp ( når HELE psu er borte fra selve PCen/alle kabler er tatt ut også). Den lager også klikkelyder -_-

Synes hele greia er litt merkelig :S

Endret av vfgh23
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips ;)

PS: Jeg har av/på knapp bak på PSU, så lenge jeg hiver den på "on" så starter den opp ( når HELE psu er borte fra selve PCen/alle kabler er tatt ut også). Den lager også klikkelyder -_-

Synes hele greia er litt merkelig :S

Hmm, vanligvis burde det jo ikke skje uten at grønn kabel er koblet til svart (jord) i 24pin kontakten. Jeg kan ihvertfall ikke erindre å ha opplevd noen PSU som fungerer slik - og det ville jo vært et meget upraktisk design også siden man for eksempel ikke kunne slått av maskinen uten å fysisk være i rommet. Var det slik før da?

-Stigma

Lenke til kommentar

Nei,den har aldri vært sånn, før måtte jeg i tillegg slå på PCen med en knapp i fronten, etter at bryteren på PSU var slått på. Dette er veldig merkelig :S Så fort jeg får no mer cash, bestiller jeg ihvertfall nytt hovedkort ;)

Tror du dette kunne ha gjort samme nytten som det jeg har (sliter med å få tak i det jeg allerede har): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485693

Anngående PSU så ville jeg som sagt målt og sjekket av skjøtene er ok. det kan høres ut for meg at du har koblet noe feil eller fått en kortsluttning i en skjøt - for PSU skal som sagt ikke starte slik uten at grønn kortsluttes til svart. Når den liekvel gjør det så er det kansje noen strøm som går steder der den ikke burde gå, så sjekk opp i det.

Anngående hovedkort så vil vel så og si alle socket-755 hovedkort fungere som en erstatning, dog den du linket til må du være obs på er en rimelig enkel versjon med ikke så spesiellt mange kontakter og ekspansjonsslots (for den er micro-atx og dermed fysisk mindre). men om du ikke har så stort behov for sånt så skulle det fungere greit nok. Merk at det er G31 chipset og ikke G41, så det har noe færre features, men som et erstatningskort til en gammel maskin bør det ikke bety så mye.

-Stigma

Lenke til kommentar

Sliter med å få tak i et voltmeter :( Alle skjøtene virker helt fine og det begynner å lukte mer og mer svidd av PSUen -_-

Er det lurest å bare kjøpe ny PSU også? Den er ihvertfall helt kake nå, og jeg aner ikke hvordan ellers jeg skal få fikset den :(

Jeg satser ihvertfall på det mobo jeg linka ( takk for tips )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...