Mr Womack Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei! Når man skal opprette et hjemmenettverk. trådløst. da tar man å installerer router på "admin" PC og velger legg til nettverk i kontrollpanel med USB-penn som overfører informasjon til evt andre pcer i huset. Men for å lage passord, går man da inn i router via nettleser? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Installere en ruter på pc? Hva mener du egentlig med det? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Hei! Når man skal opprette et hjemmenettverk. trådløst. da tar man å installerer router på "admin" PC og velger legg til nettverk i kontrollpanel med USB-penn som overfører informasjon til evt andre pcer i huset. Men for å lage passord, går man da inn i router via nettleser? Det er korrekt (at du gjør det via ruterens kontrollpanel i nettleser altså). Sjekk manualen for å se hvilken adresse som skal brukes. Du trenger forøvrig strengt tatt ingen software instalert på en PC for å bruke den mot en ruter. Noen rutere kommer dog med software som forenkler ting som konfigurasjon og oppsett og sånt, men alt sånt kan gjøres direkte mot ruteren også normalt. Skal du ha mer spesifikk hjelp anngående dette bør du si oss hvilken rutermodell det er. -Stigma Endret 6. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg vet ingenting. fordi jeg kanskje skal hjelpe tanta mi med det. Hu leier en leilighet i 2 etasje på et hus og det er de som bor under som eier huset og det er hos dem jeg må evt inn på pcen. Men hvis han har Internett oppe å og går allerede så kan jeg jo bare gå i kontrollpanel og legg til en trådløs enhet eller hva det nå heter der.. husker ikke helt. men tror hvertfall det er på den måten jeg må gjøre det Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg vet ingenting. fordi jeg kanskje skal hjelpe tanta mi med det. Hu leier en leilighet i 2 etasje på et hus og det er de som bor under som eier huset og det er hos dem jeg må evt inn på pcen. Men hvis han har Internett oppe å og går allerede så kan jeg jo bare gå i kontrollpanel og legg til en trådløs enhet eller hva det nå heter der.. husker ikke helt. men tror hvertfall det er på den måten jeg må gjøre det Er det passord på nettverket allerede? I så fall er det bare å få passordet fra eieren og så koble opp maskinen ved å koble til nettverket fra windows og sitte inn passordet. ingen mer oppsett trengs. Er det ikke passord fra før, og du vil ha det? I så fall er det bare å koble seg på det trådløse nettverket som det er, og bruke den forbindelsen til å logge seg på kontrollpanelet for ruteren. Derfra velger du passord og krypteringsmetode. Dette er rimelig straihgt-forward, men o mdu sliter med å forstå så bare gi oss screenshots av instillingsskjermen for kryptering så hjelper vi deg videre. Om du ikke vet IPen du skal bruke så kan du forsøke med noen av disse, da de er vanlige: 10.0.0.1 (typisk for nextgentel rutere) 10.0.0.138 (typisk for telenor rutere) 192.168.0.1 192.168.1.1 (de to siste her er typsike for egenjøpte rutere) 90%+ sansynighet for at det er en av disse. Du kan også selvfølgelig bare se hva din gateway IP er via ipconfig etter du har koblet til nettverket. da slipper du å gjette. En link til hvordan du sjekker gateway via ipconfig: http://www.simpson.edu/is/accounts/ipconfig.html (for windows7/vista bare skriver du cmd direkte i søkefeltet da det ikke finnes noen "run" lengre i disse versjonene) -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå