sinnaelgen Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 jeg har funnet ut at det går an å endre på enkelte egenskaper på et Jepg bilde tatt av at digitalkamera. I "tat parameteren" klarte jeg bare å endre datoen. er det noen som vet hvordan man også endre klokkeslettet. Jeg har en søster som liker å fotografere. hun trenger en god del hjelp med bildene når de skal overføres til minnepennen. Problemet er at under overføringen så er det ett eller annet som gjør at bildene ikke får riktig dato eller at navnegivelsen på bildene blir rottete når bildet blir tatt. Dette med fører også at bildene ikke kommer i riktig rekkefølge. Det er snakk om et kompakt kamera fra HP. bildene blir også overført ved hjelp av Windows sin kopierings funksjon Lenke til kommentar
uggabugga Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Noen ting kan du endre på ved å høyreklikke bildefila og velge egenskaper og velge detaljer. Her kan som du sier dato for bilde endres, men ikke klokkeslett. Disse dataene ligger i noe som heter EXIF. Disse kan du redigere ved hjelp av feks. Exiftool. Det er et litt kryptisk kommandolinjeverktøy, men det finnes et GUI for det HER. Husk å legge både Exiftool.exe og ExiftoolGUI filene i samme mappe og endre navnet på exiftool(-k).exe til exiftool.exe. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Tror det letteste er og forandre i selve kameraet, hvordan det skal nummerere bildene og ikke begynne på null hver gang du starter med tomt kort. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Tror det letteste er og forandre i selve kameraet, hvordan det skal nummerere bildene og ikke begynne på null hver gang du starter med tomt kort. hvordan gjør men det da ? For de bildene som allerede er lagret er det ikke mulig. Etter at bildene er overført vet jeg ikke om hun sletter bildene som er der før flere blir tatt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det første er og sette klokka i kameraet riktig, og lese manualen om hvordan nummereringen er satt opp. Mitt kamera er satt opp med, dato/dato/img/nummerering/jpg, noe alla dette "20100402-20100402-IMG_0415.jpg" Du kan laste ned et program som lar deg forandre exif-informasjon i bildene. Det er veldig viktig og slette bildene etter overføring til pc, aller helst så er det anbefalt og formatere kortet i stede for å slette, og man burde unngå å slette enkeltbilder i kameraet underveis da det kan forårsake tull med nummerering. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 jeg ser at lit eldre bilder ( som ligger på min pc ) som er tatt med dette kameraet er navngitt med 2 eller 4 bokstaver og så et nummer. mulig at det kan være alt fra 1 til 4 bokstaver og så nummeret i samme navnet. f.eks HPIMnnnn ( der n er et tall ) eller HRnnnnnn Jeg vet i hvertfall ikke hva alle bokstaven skal være god for kameramodellen er PhotoSmart 717 ( i følge opplysningene i bildene ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå