Gå til innhold

Burde microsoft windows XP leve videre?


Hvis XP blir oppgradert som en del av windows 7 ville dere betalt microsoft da?  

9 stemmer

  1. 1. Hvis XP blir vidreutviklet her som kan selges billig eller følge med win 7..

    • Ville da betalt microsoft for lisens (Privatperson\bedrift)
      3
    • Ville gått for en piratversjon uansett
      3
    • Vi ønsker heller windows XP som en del av windows 7 XP mode
      3
    • Trenger ikke windows XP og betaler gledlig microsoft uansett
      0
    • Hvorfor skulle jeg gå for XP og ikke windows 2000?
      0
    • Selv er jeg skeptisk til at microsoft ville godta dette
      0


Anbefalte innlegg

Hei, på grunn av denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1299362&st=20&gopid=17042966&&do=findComment&comment=17042966

 

Ser jeg flere som ønsker å beholde Windows XP, men jeg lurer på hvor mange dette gjelder.

 

Hvis du\dere kan si ærlig at dere dropper å kjøpe windows 7, windows vista på grunn av XP har sluttet og selges så gi en stemming på denne:

 

Jeg håper dette blir nytt (Hvis windows XP kommer i ny versjon)

 

Windows XP mediacenter (2011)

  • Ny grafisk installasjon slik som mandriva
  • Alle funksjonene tilgjengelig som windows XP mediacenter
  • Alle driverne tilgjengelig (Vertfall langt flere en det i dag)?
  • Programvarekompaktibilitet blir ennå større og systemkrav blir omtrent som i dag?
  • Sikkerheten skal bli god nok for vanlige brukere
  • Skrivebord bakgrunnsbilder skal bli optimalisert for HD skjermer
  • Under installasjon kan man velge hva man vil ha (Helt fra pakke til pakke).

 

Nå vet jeg ikke om DX 10, DX 11 spill støtte blir så lett å legge inn, uten tap av DX 8 og 9, men det tror jeg man vil miste mulighet for, der velger man vista eller windows 7.

 

Prisen forhåpentligvis blir enten 500 kr for retrail lisens (Eller følger med hvis man kjøper windows 7 Home premium eller bedre).

 

Hva syns dere? Gjelder også pirater som foretrekker ikke å betale for microsoft.

 

Hvis microsoft hadde gjort dette, ville dere betale lisens (Dette gjelder først og fremst PC byggere og folk som ikke blir tvinget til microsoft platformen).

 

Selv foretrekker jeg windows XP til spilling av eldre spill, og jeg har ikke noe imot dette skulle skje, men hvis det er bare jeg som er interisert, blir dette vanskelig.

 

Hvis microsoft vet dette er ønske hos flere, er alt mulig, penger tapt på enkelte piratkopier er værre en å gjøre noe for å få folk fornøyd, det vil gå microsoft til fortjeneste også.

 

Nå har jeg lovlig lisens, men man gidder jo ikke å betale microsoft en formue, så man går for det billigste (Ofte oppgraderingversjoner) siden der slipper man unna OEM lisens tullet.

Nå installerer man ikke operativsystem hver dag, men er jo kjedelig å oppgradere fra det ene til det andre.

 

Haddde dette gjort folk mere lyst å betale?

 

Bedrifter har nok volumlisens avtaler (Også folk her kan stemme) tror flere syns det hadde vært langt enklere å oppgradere fra tidligere XP til nyere XP (Siden hele kildekoden blir ikke skrivet om, men blir stort sett legge flere funksjoner og rette feil.)

 

Nå er jeg usikker på om 64 bits XP blir noe, men 32 bits burde være mulig om flere er interisert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du\dere kan si ærlig at dere dropper å kjøpe windows 7, windows vista på grunn av XP har sluttet og selges så gi en stemming på denne:

XP er jo ikke sluttet og selges.

Workstations ment for bedriftsbruk leveres fortsatt med XP fra fabrikk samt xp volumelisenser selges fortsatt.

 

Men for flertallet som holder på xp er ikke det snakk om og droppe kjøpe win7/vista, men rett og slett at de ikke kan skifte til win7/vista siden de bruker programvare som kun fungerer optimalt på xp.

 

Win7/vista tilbyr egentlig ikke noen fordel over xp om du ikke spiller og trenger nyere DX støtte.

 

(Dette gjelder først og fremst PC byggere og folk som ikke blir tvinget til microsoft platformen).

Ingen blir vel tvunget til microsoft platformen? at du betaler en hundrelapp for windows tvinger ikke deg til bruke den.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

XP er jo ikke sluttet og selges.

Workstations ment for bedriftsbruk leveres fortsatt med XP fra fabrikk samt xp volumelisenser selges fortsatt.

 

Mente for privatpersoner, selv bedrift versjoner er nok de samme som tidligere, slik at de som jobber med drifting trenger å manuelt legge inn flere drivere. Selv om man har Northon ghost "Images" betyr det at hvis man kjøper ny PC må man lage nytt images (dette tar tid)..

 

Men for flertallet som holder på xp er ikke det snakk om og droppe kjøpe win7/vista, men rett og slett at de ikke kan skifte til win7/vista siden de bruker programvare som kun fungerer optimalt på xp.

 

Win7/vista tilbyr egentlig ikke noen fordel over xp om du ikke spiller og trenger nyere DX støtte.

 

Ingen blir vel tvunget til microsoft platformen? at du betaler en hundrelapp for windows tvinger ikke deg til bruke den.

 

Finnes jo noen (Få grupper) som klarer seg med XP funksjonalitet, siden personene ikke har råd til annet en minilaptop til 4000 kr. Da er det lite vits å spille noe krevende en doom 3 eller sims 2.

 

Man blir jo fysisk ikke tvunget, men man har ikke store alternativene heller.

Hva hvis man spiller på crysis pc, har man da stort annet valg en å gå for vista eller windows 7?

 

cruzader: Fint om du kunne stemme, vi som er interisert trenger så mange stemmer som mulig.

 

Blir det 1000 stemmer, eller flere, er det veldig bra, det viser hva behovet er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du kan fint kjøre alt av de nye spillene på xp, men du får ikke likebra shading etc.

For de som ikke bruker pcn bare til spilling, har du egentlig ingen store fordeler fra vista/win7.

 

Noe som er grunnen til at flertallet av bedrifter fortsatt kjører bare xp.

 

Så du kan vel heller snu det og si at det finnes noen få grupper som trenger win7....

 

Stemte ikke siden ingen av valgene egentlig passer for meg, så blir isåfall stemme bare for og stemme.

Nærmeste blir vel siste med skeptisk til, selvom vi alle vet at det ikke vil komme noen ny XP (med unntak av service pack 4 da).

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Du glemmer maskinvarestøtte?

 

Det er en del plukk for IT konsulenter.

 

Hvis du hadde jobbet som IT konsulent, eller har god teknisk peiling, og setter opp en ny maskin med windows XP vil du finne raskt at du har en del drivere og programvare du må installere.

 

La oss si 10 forskjellige maskiner (For forskjellig bedrifter) tar det veldig lang tid.

Men ja er enig angående spilling, er bare DX9 som holder igjen på XP.

Lenke til kommentar

Jobber som it-konsulent selvom jeg ikke helt ser hvor relevant det er :)

Men du har jo likemye drivere som må installeres på win7 som xp, de standard driverne win7 kommer med er jo utdaterte samt stortsett generiske for hele seriene istedenfor den riktige.

Windows update finner også drivere for begge.

 

i forhold til slite med støtte så kan du oppleve det både med xp og win7, det må en inkompetent konsulent til for og først kjøpe så se om maskinen støtter det den skal brukes til.

 

om du ville brukt de standard driverne kan du helt fint laste inn driverpacks på xp install imaget ditt så alle driverne kommer automatisk.

En ny maskin i dataparken tar kanskje 15min legge til rette for når du legger driverne inn i databasen uansett om xp eller win7.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Er enig at windows 7 drivere er utdaterte (Stort sett).

 

Selv om man bruker windows update.

Men driverne der, funger stort sett til det meste, uten spilling på DX10 og DX11.

Der kan man få litt problemer på enkelte spill.

 

Men på XP (Har man f.eks Nvidia GTX 580) burde man slite å spille noe som helst, siden spillene vil ikke starte uten drivere.

 

Se spessielt på AHCI drivere, på XP (Nyere maskinvare) vil man få bluescreen hvis man bruker AHCI aktivert i bios.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Se spessielt på AHCI drivere, på XP (Nyere maskinvare) vil man få bluescreen hvis man bruker AHCI aktivert i bios.

Dette stemme da overhode ikke, men det er viktig man legger inn driverne når man innstallerer, eller følger en smørbrødliste på hvordan man aktiverer AHCI etter at man har lagt inn windows XP. Den bluescreenen du får der er pga. manglene erfaringer eller kunnskaper...

Lenke til kommentar

Dette stemme da overhode ikke, men det er viktig man legger inn driverne når man innstallerer, eller følger en smørbrødliste på hvordan man aktiverer AHCI etter at man har lagt inn windows XP. Den bluescreenen du får der er pga. manglene erfaringer eller kunnskaper...

 

Er klar over det er mulig (På en eller annen måte)...

 

Men problemet at XP maskiner hadde diskettstasjoner, jeg bruker nå 2.5" harddisker isteden.

 

Så man vil få opp en melding "sett en diskett i maskinen med drivere" om man vil sette opp SCSI enheter.

 

Prøvde med minnepenn, men XP fant ikke minnepennen en gang.

Prøde ASUS hovedkort CD uten hjelp. (Kanskje jeg var litt uheldig).

 

Men tilbake til tema, ja jeg kunne brukt tid på nlite legge inn satadriver på images og brenne ut.

 

Men det jeg lurer på, hvis du er så bestem på "Dette klarer jeg selv løsning" og endre imaget til XP voldsomt slik at XP fremvises til som nytt, kan du godt hjelpe meg.

 

Selv kunne jeg ønsket å lage "Modifistert XP av en lovlig lisens", bruker programvare som gjør at microsoft XP kan installeres på 8 minutter (God del raskere en 40 minutter til vanlig) dette ved å optimalisere operativssystemet til å pakke hele imaget til ram, også igjen skrive alt til harddisk.

 

(Tror windows vista\Windows 7) bruker en slik løsning siden installasjon går nesten over dobbelt så rask.

 

Og utvikle slik installasjon grafisk grensitt:

378030207_05e4b22210.jpg

 

Hadde vært noe, men igjen tror jeg dette ville bryte copyright til microsoft, selv til egent bruk, men er jo microsoft sin feil at det ikke er mulig å få tak i noe bedre i XP form.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Windows 7 og Vista bruker noe som heter WIM (Windows Imaging Format) filer og de er bygd opp helt forskjellig fra XP sin RIS måte å innstalere på.

Eneste måten jeg vet om å lage slike WIM file av en xp innstallasjon er som følger.

 

Når du er ferdig med å legge til stasj og piff og paff og sånt i XP innstalasjonen, kjør så sysprep med OOB aktivert.

Bruk en WDS server for å kjøre et Capture image. Under den prosessen lager du en file på c: som heter Install.wim.

Denne winfilen kan du bruke senere på ei minnepenn og erstatte den winfila som finnes orginalt på en windows 7 dvd.

 

Ikke sikkert det går og det er sikkert andre måter å lagen en WIM fil av din xpinstallasjon..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...