Gå til innhold

Hjelp til Kjøp av TV: 22-27'', maks 4000 kr

Anbefalte innlegg

Nytter jo ikke å bare gå etter en prisguide når man skal kjøpe TV, for de sier lite om bilde/lyd-kvalitet. Derfor trenger jeg litt hjelp fra noen som har peiling på dette. Det jeg ønsker er kort sagt best og mest fremtidsrettet TV i forhold til prisen. Mer teknisk informasjon står nedenfor.

Størrelse:

22-27''

Pris:

Det som gir best og mest fremtidsrettet TV i forhold til prisen. Om jeg skal sette en makspris tror jeg det må være 4k, men da må den være veldig god.

Kildesignal:

- CDC 7000 ST, tuner fra CD. Blir nok mest brukt til å se sport. Vil tro RGB via Scart gir best bilde fra denne boksen.

- DVD-spiller med oppskalering til 1080p (Scott DVX 610 HDK)

- PlayStation 2 (brukes sjeldent)

- PC via VGA.

Hva slags spesifikasjoner jeg mener TVen bør ha:

- Analog RCA lydutgang (til FM-sender)

- HDMI

- SCART

- VGA

- Pixelmapping via VGA, men virker som det er få/ingen som har det i denne størrelsen.

TV-en bør ikke være for avansert å bruke med CDC 7000 tuneren. Da mener jeg det ikke skal være nødvendig å velge riktig inngang hver gang man skal se på TV. Det bør være nok å bruke bare fjernkontrollen til tuneren når man ikke skal se DVD eller annet.

Gammel førstepost:

Størrelse:

TV-en skal være maksimum 60-70 cm bred, fint om den har best mulig utnyttelse av den tilgjengelige plassen.

Edit: Tror 24-27'' passer best.

Prisklasse:

Har satt makspris til 4000 kr, men om det er en framtidsrettet TV som gir veldig mye for pengene kan den koste mer.

Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha?

- Lydutgang som jeg kan ha en FM-sender tilkoblet konstant uten at lyden i TV-en forsvinner.

- HD Ready

- Minimum 2 stk HDMI bak.

Hva slags kildesignal har du?

Canal Digital parabol, hadde vært flott om den støtter IDTV/CAM. Om den ikke har det må den kunne brukes med en CDC 7000 tuner uten behov for 2 fjernkontroller.

Hva annet enn tv skal du bruke den til?

- DVD-spiller med HDMI-utgang

- PlayStation 2

- PC

Skal du koble til pc?

Har veldig mye datautstyr, så det ville vært fint om den fungerer bra til nettsurfing osv. Men etter det jeg kan se er det ikke så mange tv-er i denne størrelsen som støtter Pixelmapping, så det blir nok noe jeg må klare meg uten.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har undersøkt litt og kommet fram til følgende TV-er. Noen meninger om hva jeg burde velge, eller andre forslag?

- Samsung UE26C4005 grunnet modellnummeret ligner litt på denne, tilbud på Elkjøp og tykkelsen passer fint til stua på hytta.

- Tandberg Display Ergoclass 24’’ LED grunnet bra omtale i et år gammel test

- LG M2780D eller LG M2762DP grunnet full HD, størrelse (27''), og de har greit med tilkoblinger, sistnevnte har best tilkoblinger da.

- Samsung SyncMaster P2770HD av samme grunner som ovenfor, men den har mye dårligere tilkoblinger. Men om bildekvaliteten er bedre kan jo den også være aktuell.

Er det dumt å kjøpe en TV som ikke støtter 1080(p)? Eller støtter alle full-HD spillere nedskalering til 720p? Er det ikke dumt å kjøpe TV med oppløsning på 1366x768 når 720 og 1080 er det vanlige for avspillere. LCD viser jo best bilde når det blir matet med riktig oppløsning, i motsetning til CTR. Men er det noe stort problem?

Er det lurt å kjøpe en slik PC-skjerm med innebygget tuner (som jeg aldri kommer til å bruke) og masse tilkoblinger, eller gir det dårlig bildekvalitet? Tenkte at det kanskje er best til bruk med PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...