Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåke nettverk

Anbefalte innlegg

Jobber i et lite firma, og har ansvaret for at nettverket funker tilstrekkelig. Har nå flyttet til nye lokaler, og vil gjerne designe dette så bra som mulig, slik at det også er lett å finne ut av problemer.

Det skal sies at jeg ikke har noen særlig innsikt innenfor nettverk enda, så ser på dette også som en stor læring for meg selv. (Har basiskunnskaper inne, dog. Har jo vært aktiv "LAN-er" tidligere, og har jo surret litt med dette på fritid.

Uansett, følgende enheter skal være i nettverk:

- 5+ PC-er (kasse, arbeidsstasjoner etc)

- 3+ multifunksjons kopimaskiner. Dette er altså digre dråg av maskiner som skal få filene som skal printes så raskt som mulig

- 2+ plottere (altså høykvalitets proff-blekkprintere) Disse skal også få filene så fort som mulig over nettverket

- 1+ servere (Filserver, backupserver etc som tar backup av alle arbeidsstasjonene)

Det som med andre ord er viktig, er at når vi skal printe en ting på en maskin, skal ikke nettverket være en flaskehals. Jeg har sett noen kalkulasjoner på filer spoolet til skrivere, og de kan jaggu meg bli ganske store! Så det er viktig at vi slipper å vente på dette. Samt at nettverket ellers ikke skal være noe treigt når det først skal brukes.

Det vi er ute etter er å overvåke nettverket:

• Er det en switch som får for mye belastning?
  • Er det noe feil på kablene?
  • Er det noen andre feil som gjør at det går treigt?

Altså, at man kan med letthet sveive innom et program og sjekke statusen på nettverket.

Har vært innom noen tråder her på forumet, og funnet litt grunnleggende info. Ser at DD-WRT firmware på vår router kan være en løsning, og hente ut infoen med perfgraph. Desverre funker ikke perfgraph med Windows 7 helt optimalt..

Har sjekket ut litt andre ting også, og kom over Colasoft Capsa 7. Vanvittig mye krimskrams å leke seg med, men er for omfattende til at jeg forstår helt hva det kan brukes til. Vil dette være et alternativ?

Mulig det finnes programvare der ute som er MYE bedre enn det jeg har funnet nå, og håper noen kan hjelpe meg med å finne ut litt mer om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt med på hvilket type program du faktisk spør etter her - sånn spesifikt.

Men kanskje du kan ihvertfall bruke dette til noe?

Google opp racoonworks speedtest.

Dette er et nyttlig lite klient/server program som du kan bruke for å teste hastigheten på LAN (eller hvilken som helst forbindelse) mellom to vilkårlige datamaskiner.

Det gir deg kanskje ikke den fulle oversikten du snakker om, men med dette så er det ihvertfall mulig å simulere high-traffic problemscenarioer og sjekke hvordan nettverket klarer seg under worst-case scenario. Da kan du også få indikasjoner på hvor flaskehalsene i nettverket er slik at du vet hva du evt. må utbedre.

Håper dette var nyttig ihvertfall

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ønsker et program for å overvåke nettverket ditt, kan jeg anbefale Paessler PRTG.

Du kan bruke freeware versjonen hvis du ikke trenger har behov for mer enn 10 sensorer.

Du bruker 1 sensor pr. ting du vil overvåke.

F.eks hvis du ønsker å overvåke ledig diskplass på en PC er det en sensor. Ønsker du også å overvåke minne, er det enda en sensor.

Dette programmet kan overvåke switcher, PC-er, servere, skrivere osv.

Så lenge du har tilgang via snmp, WMI eller SSH kan det overvåkes. Støtter også andre mer avanserte overvåkninger, men det er nok ikke aktuelt for deg.

For å overvåke nettverk stilles det visse krav til utstyret ditt.

Printerne dine kan nok overvåkes, de har trolig SNMP støtte.

Det er dog usikkert med switchene dine. Hvis du bare har en "dum" switch fra Clas Ohlson, søtter den ikke SNMP, og da kan du ikke hente ut statistikk fra den.

Hvis du har alle enhetene koblet rett i en router, vil du nok kunne overvåke med dette programmet.

Jeg bruker selv programmet, både privat og i IT-drift i jobbsammenheng.

Det kan nok være en liten utfordring å sette opp, hvis du er ny i faget, men du vil kunne få full oversikt over båndbreddebruk, og kunne hente ut detaljert statistikk av printere og klienter på nettverket.

Installer programmet og prøv deg frem.

Lenke til kommentar

Hvilket budsjett snakker vi om? Og hvilket utstyr har du tilgjengelig?

Overvåking av switcher forutsetter at switchen har management, og har den det(ikke web smart eller lite utgave) så har produsenten av disse ofte gode overvåkingsløsninger for switchene sine.

Om dere ikke har switcher som kan styres så er dette verdt å vurdere når dere ser etter nye switcher. Men, tenk litt over hvordan du ønsker å overvåke ting. I et så lite oppsett som du nevner er det lite vits i(og som regel har du heller ikke tid til) å følge med på status og grafer til enhver tid. Her må du enten bruke grafer og oversikter når dere merker problemer, eller varsles når noe er unormalt.

Så når du skal etablere en policy for overvåking så må du se etter muligheter for varsling. Her er PRTG ypperlig(vi bruker det på jobb og i tillegg bruker eg det hjemme :) ). Men mest sannsynlig vil du klare deg utmerket med de verktøyene som finnes i switchene dere velger å gå for.

Nettverk har nemlig en fin tendens til å ikke bli ødelagt eller dårlig uten grunn. Så det du bør sikre deg er følgende:

- Gode kvalitetswitcher med management(HP ProCurve eller Cisco vil eg anbefale).

- Låst tilgang til patchepanel og alt av nettverksutstyr(så ingen kan rote i kablene).

- God kabling til alle maskiner/utstyr.

- Sette opp QoS(Quality-of-Service) som prioriterer printertrafikk over alt annet.

Lenke til kommentar

PRTG var en helt vanvittig software. Prøvde det raskt på laptopen min, bare for å teste, og dette er noe jeg virkelig må se nærmere på. Takk for storslagent forslag!

Er ikke noe superavansert nettverksutstyr akkurat, da det ikke er noe stort firma. Eneste jeg vil, er at om det er noe som går treigt, er det lett for meg å finne ut flaskehalsen i nettverket. Samtidig å ta dette som en læring til senere tid. Er jo litt morsomt med monitoring av utstyr.

QoS med print som prioritet var et godt tips, og dette er noe jeg skal se på med en gang. De andre tipsene jeg jeg også notere ned, slik at nettverket her i bygget ihvertfall blir så bra det kan bli med vårt budsjett.

Husker at The Gathering hadde en dynamisk oversikt over nettverkslasten. Man så vikingskipet ovenfra, og hvor det var mest last i nettverket osv. (Markert med fra grønt-rødt, avhengig av hvor mye last). Mulig dette var selvutviklet av The Gathering crewet, men får jeg gjort noe lignende med PRTG?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

For å kunne få til noe slikt så må switchene har management(med SNMP støtte). Det de gjør da er å hente trafikkdata via SNMP protokollen pr port, som da viser hvor mye data som blir overført på en port. Ofte blir dette da en av hovedforbindelsene i nettverket og du kan da for eks se hvor mye trafikk bord 1 bruker totalt(siden du overvåker den porten bord 1 bruker).

Bortsett fra at det er tøft så er det en relativt intetsigende graf i ditt tilfelle. Det du kan overvåke er CPU og minne på switchen, men dette vil heller ikke være verdier som vil kunne fortelle deg noe.

Det du(dere) trenger er skikkelige switcher, organisert(og god) kabling og muligens satt på QoS for printere.

Lenke til kommentar

Prøvde meg med Racoonworks Speedtest nå, og fikk skuffende(?) resultater:

Over gigabit nettverk hjemme i heimen: 25MB/s

Fil som ble brukt: .rar fil på 90MB.

Var ikke dette litt lite da?

Ellers er PRTG et nydelig verktøy. Driver å får testet det litt ut nå, og dette skal både på jobb og i heimen! Kjekt å ha litt oversikt over hva som skjer, når man trenger å feilsøke litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...